• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Jamo
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:04:22 följande:
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    Använda "nigger" som ett neutralt ord?
  • Anonym
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    det är INTE neutralt användande!
    vad känner du för amerikaner som använder både negro och nigger?
    skulle du själv kunna använda det när du är i USA eller har du gjort det? ÄR det verkligen neutralt då?

jag har läst alla dina inlägg och jag håller med Betty.
  • Polly S

men nu skojar du väl ändå?
    nej, enbart skämten gör en inte till rasist, men en total oförmåga att förstå andras känslor, att använda ord som man vet är nedsättande är det.
    skämtar man rasistiskt så ligger det ju oftast ngt bakom.
  • EllanEriksson

Jamo: jag syftade på neger där.

Anonym: okej :) va ni tycker om mig skiter jag ganska hårt i iaf. Jag vet iaf sanningen om mig själv och andra runt mig så :)

• Betty Boop

Jo, jag har läst vad du har skrivit. Min intelligens är det inget fel på. Några exempel:

Jag kan skilja på var och vart.
    Jag vet att neger är ett nerväderande ord både på engelska och svenska.
    Jag vet att Afrika inte är ett land.
    Jag vet att man inte säger negro i USA annat än i rasistiskt syfte. 
  • Jamo
    Polly S skrev 2011-11-13 19:15:23 följande:
    men nu skojar du väl ändå?
    nej, enbart skämten gör en inte till rasist, men en total oförmåga att förstå andras känslor, att använda ord som man vet är nedsättande är det.
    skämtar man rasistiskt så ligger det ju oftast ngt bakom.
    Precis, ganska empatilöst att inte kunna sätta sig in i hur andra känner fastän det "bara är humor"...
  • kort kjol

Jag säger negerboll. Kan inte med att säga chokladboll. Skäms

• EllanEriksson

Fiona: Ja men vi använder ju endast ordet runt dem som vi vet finner det okej... Vi har många svarta vänner och invandrarvänner. Ingen av dem har nått emot skämten eller odet och använder det MER än oss :)

Om nått står fel så är de för att jag har telefon och kalla fingrar.

• EllanEriksson

Fiona: Ja men vi använder ju endast ordet runt dem som vi vet finner det okej... Vi har många svarta vänner och invandrarvänner. Ingen av dem har nått emot skämten eller odet och använder det MER än oss :)

Om nått står fel så är de för att jag har telefon och kalla fingrar.

• Anonym (men åhhh)

är lite sent med i diskussionen, men det märks kanske..Kaffe det är svar på flera saker jag sett på de senaste två sidorna

tror att ordet "nigger" har något att göra med eller kommer från floden/området Niger.
    niger kommer eventuellt från ett ord som betyder flod eller är namn en flod, på nått lokalspråk i afrika...som kan influerats av romarna som var i afrika "en sväng", romarna talade latin, spanska negro kommer från latinets niger. (vilket gör orden nigger och neger släkt...) 
    det var etymologin det för de som inte tror att nigger och neger har nått med varandra att göra Obestämd slanganvändingen har väl många tagit upp utöver det..

att använda ett SPANSKT/LATINSKT ord för en färg för att rättfärdiga användandet av ett ord som ENGLÄNDARE/AMERIKANER använde/-r för en "ras" som de tyckte var mindre värda än djur är IDOTI och bevisar bara att man är en idiot och skulle behöva gå om skolan ända från dagis, eller va fasen, man skulle behöva gå om hela livet ända från befruktningen, för nånstans har det blivit nått fel om man vill/behöver använda nedsättande termer på folk!!

har man aldrig hört negro/nigger användas som nedsättande term kan man kolla på filmer som behandlar den tiden då orginalidioterna levde, där de båda frekvent används av slavägarna och slavhandlarna plus övriga..

ska man kalla nån för nått får man väl fråga var de kommer ifrån och använda staden eller landet man får som svar, om det inte duger med att använda namnet på individen,  eller ge blanka fan i att kategorisera människor!

hur som helst så är det jävligt respektlöst att använda de orden.. oavsett antalet chokladbullar, vitlökar och färgers namn på olika språk och andra idiotförsvar folk kommer med för att få fortsätta vara idioter!! 

Det hänger kanske inte ihop med min "dumlogik" det jag skrivit men kort och gott; jag håller med TS och övriga vettiga människor!

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?