• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • finskaflikkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 13:28:43 följande:

Äch en sista inlägg då..

Genomlöjligt att ta upp skitgamla skrifter med vad som ansågs om det ena med andra, de hade sjukt nervärderande tankesätt om kvinnor oxå och massa annat. På 1800 talet så var det normalt att knulla barn för de var bara "små vuxna, eller ofullständigt vuxna" Den dagens okunskap kan inte föras över till dagens tankar.

Dessa saker kopplas av många svenskar vad en neger är för något
    De har väldigt mörk hud
    De kan sjunga
    Männen har stora kukar

Dessa saker kopplas av många svenskar till vad en finne är för något
    De svär mycket. 
    De dricker mycket sprit.
    De bär med sig en kniv
    Degår alltid  runt i träningskläder
    De älskar att bada bastu. 
    De talar engelska som Mika Häkkinen.
    De är tystlåtna

0ch, ja det är saker som folk tror och säger men sällan vet om det är så. Och visst ibland stämmer väll något av dessa ting?

Hahahhah! Nej, det är ni fina svenskar vilka säger ofta så till mig. På nätet, och så. Det är ett stående skämt mellan er svenskar.

Hahhahaha Klockrent!!!
  • Anonym

Du skulle inte kunna spara allt till ett inlägg istället?

• finskaflikkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:29:31 följande:
    Det finns finnar vilka flyttar tillbaka till finland pga hur rasistiska svenkar är mot finnar. Så ärligt rasismproblemet finns hos svenskarna och den är väldigt närvarande mot finnar, norrmän, lappar, zigenare, araber, svarta osv osv osv.. Så ja jag kan förstå ts att du tycker det är jobbigt att vara svensk om du inte själv är en typisk svensk med likvärdig syn på ickesvenskar. Men om jag har fattat rätt så verkar ditt hjärta bara klappa extra för svarta, och tydligen så skiter du i hur svenskar är mot andra nationaliteter, så du är bara en till av "dem" i mina ögon vilket lider Dubbelmoral på hög nivå.
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:06:06 följande:
    Fiona; Eller så gör jag men du förstår inte mitt resonemang?
    du svarar på en helt annan sak än det jag frågar om, det är inte att föra ett resonemang.
  • Brockmadigan

Jag tror det skulle underlätta om alla mörkhyade kommer överens om vad dom vill kallas för. En del får man inte kalla för svarta för då är det nedvärderande och en del tar illa upp om man säger mörkhyad och jag har afrikanska vänner som själva säger neger och som inte har nåt emot att andra också säger neger.
    Tur att man sällan eller aldrig hamnar i situationer där man behöver använda annat än tilltalsnamn på människor.

• riboflavin
    Sapphiire skrev 2011-11-12 16:00:49 följande:
    Stackars slavarna skriver du, fy fan att man kan skämta om sånt.
    Och fy fan att man har mage att nedvärdera människoförtryck pga sexuell läggning för att man anser att någon annan grupp haft det värre...

När vi ändå var inne på att övertolka och vara genombittra Förvånad
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Polly S
    riboflavin skrev 2011-11-12 18:01:21 följande:
    Och fy fan att man har mage att nedvärdera människoförtryck pga sexuell läggning för att man anser att någon annan grupp haft det värre...

När vi ändå var inne på att övertolka och vara genombittra Förvånad
  • EllanEriksson

Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:36:26 följande:
    Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.
    som sagt, ingen idé.

vad menar du med det här?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?