• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 13:19:46 följande:
    Varför är det viktigare att inskränka folks rätt att uttrycka sig än att skilja på ett möjligen nedsättande ord och ett icke nedsättande derivat av ursprungsordet?

Neger kan vara ett nedsättande ord om det riktas mot en mörkhyad person i syfte att nedvärdera denne. Den kränkande faktorn är inte ordet i sig utan dess syfte.

Negerboll är namnet på ett bakverk, som åsyftar bakverkets mörka färg. Det jämför inte på något sätt en mörkhyad person med ett simpelt bakverk, det påskiner inte heller att mörk hy skulle vara dåligt.

Varför är ordet negerboll kränkande? 
    Det kan jag svara en hora som dig. Är man extremt lågintelligent och saknar empati så kan man givetvis ha behov av att använda ord som sårar andra. (OBS: Skrivet med avsikt att då den andre att förstå hur fel det kan bli om man fritt väljer vad man säger utan att tänka efter.)

Känns det okej att jag uttrycker mig med de orden till dig som svar på din fråga? Inser du inte hur fel och kränkande det är?
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 13:25:06 följande:
    Ett ord kan aldrig vara diskriminerande i sig, det måste till en värdering och en handling till följd av den värderingen för att något ska kunna vara diskriminerande.

Det menar du... Ändå går JO emot dig och anser det fel att använda ordet neger. Men du vet visst bättre. Suck.
  • Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 13:28:43 följande:

Äch en sista inlägg då..

Genomlöjligt att ta upp skitgamla skrifter med vad som ansågs om det ena med andra, de hade sjukt nervärderande tankesätt om kvinnor oxå och massa annat. På 1800 talet så var det normalt att knulla barn för de var bara "små vuxna, eller ofullständigt vuxna" Den dagens okunskap kan inte föras över till dagens tankar.

Dessa saker kopplas av många svenskar vad en neger är för något
    De har väldigt mörk hud
    De kan sjunga
    Männen har stora kukar

Dessa saker kopplas av många svenskar till vad en finne är för något
    De svär mycket. 
    De dricker mycket sprit.
    De bär med sig en kniv
    Degår alltid  runt i träningskläder
    De älskar att bada bastu. 
    De talar engelska som Mika Häkkinen.
    De är tystlåtna

0ch, ja det är saker som folk tror och säger men sällan vet om det är så. Och visst ibland stämmer väll något av dessa ting?

Hahahhah! Nej, det är ni fina svenskar vilka säger ofta så till mig. På nätet, och så. Det är ett stående skämt mellan er svenskar.

Du kan verkligen inte förstå att du kränker mängder av människor med ditt behov av att säga neger? Saknar du empati i andra sammanhang också?
  • EllanEriksson

Anonym: Jag är 18(fyller 19 denna månad), min empati är det inget fel på, har inte haft några inlärningsproblem.
    Men det ni inte fattar är att jag kan anpassa mig socialt och använder inte neger i samband med såna som jag vet tar illa upp av ordet. Nått jag fått säga flera gånger för att ni ska förstå det.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:43:10 följande:
    Anonym: Jag är 18(fyller 19 denna månad), min empati är det inget fel på, har inte haft några inlärningsproblem.
    Men det ni inte fattar är att jag kan anpassa mig socialt och använder inte neger i samband med såna som jag vet tar illa upp av ordet. Nått jag fått säga flera gånger för att ni ska förstå det.
    och du förstår fortfarande att det inte är det jag menar, så...

jag försöker en sista gång: varför alls använda ord som är nedsättande (oavsett om det finns ngn där som kan ta åt sig)?
    vad ger det dig att använda uttrycken?
  • Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:39:32 följande:
    Du kan verkligen inte förstå att du kränker mängder av människor med ditt behov av att säga neger? Saknar du empati i andra sammanhang också?
    Jag har berättat när det har hänt (enstaka tillfälle), och nej. Ärligt. det händer inte ofta att jag använder ordet neger, mer än i såna hära diskutioner. Jag kränker svarta betydligt mer sällan än vad en medelsvensk kränker en finska. Bilden som du såg, går ofta runt på facebok, bland de svenska vännerna (inte finska). och liknande bilder, ser aldrig några skämt om svarta. Men skillnaden är väll hudfägren som gör det, vit finska går det bra att skämta om för hon ser inte olik ut mot en svensk, dennes inre är bara olik, en fyllo och annat dåligt medans en svart är känsligt för det går att se på denne skillnaden, för denne har olik hudfärg men är lika i sitt inre som en svensk jämfört med en finne.
  • Polly S
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 13:49:56 följande:
    Jag har berättat när det har hänt (enstaka tillfälle), och nej. Ärligt. det händer inte ofta att jag använder ordet neger, mer än i såna hära diskutioner. Jag kränker svarta betydligt mer sällan än vad en medelsvensk kränker en finska. Bilden som du såg, går ofta runt på facebok, bland de svenska vännerna (inte finska). och liknande bilder, ser aldrig några skämt om svarta. Men skillnaden är väll hudfägren som gör det, vit finska går det bra att skämta om för hon ser inte olik ut mot en svensk, dennes inre är bara olik, en fyllo och annat dåligt medans en svart är känsligt för det går att se på denne skillnaden, för denne har olik hudfärg men är lika i sitt inre som en svensk jämfört med en finne.
    jag förstår inte.
    menar du att 2 fel = rätt, för att det skämtas om andra grupper -vilket jag tror jag klargjort att jag iaf tycker är lika fel -så är det OK att skämta om "negrer" också, eller för att du inte tar åt dig så bör inte andra heller göra det?
  • Litet My
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:43:10 följande:
    Jag som själv tar väldigt illa av mig av ordet neger skulle nog tycka det vore väldigt konstigt att tex umgås med dig om jag vet att du egentligen tycker ordet är ok och använder det, fast inte vågar göra det när jag är med.
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:36:10 följande:
    Det kan jag svara en hora som dig. Är man extremt lågintelligent och saknar empati så kan man givetvis ha behov av att använda ord som sårar andra. (OBS: Skrivet med avsikt att då den andre att förstå hur fel det kan bli om man fritt väljer vad man säger utan att tänka efter.)

Känns det okej att jag uttrycker mig med de orden till dig som svar på din fråga? Inser du inte hur fel och kränkande det är?
    Eftersom jag (till skillnad från dig) inte lägger en negativ värdering i vare sig ordet hora eller ordet neger så är det helt ok, jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster och tycker att jag är en dålig människa p.g.a det.

Att om däremot använder ordet hora i syfte att nedvärdera (i.o.m. din negativa värdering av ordet) är det ju självklart fel.

Det är inte mitt fel att du anser att ordet neger är negativt. Och du har ingen som helst rätt att lägga över dina värderingar på mig.

Vänligen visa mig en källa på att JO/DO vänder sig emot ordet per se, och inte användningen av det.

Jag kallar inte mörkhyade människor för negrer eftersom det kan uppfattas som kränkande, men jag vägrar acceptera att namnet på ett bakverk är kränkande när syftet aldrig varit att kränka, utan att beskriva. Där har vi olika åsikter helt enkelt.

Vem som helst kan känna sig kränkt (FL är en fantastisk källa) men det betyder inte att personen faktiskt kränkts.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EllanEriksson

Fiona: Det ger mig ingenting. Det ger mig ingenting att använda nått ord så varför skulle jag göra skillnad på ett ord som heller inte alltid är negativt laddat i många umgängen.

Jag har som sagt bara vart med om att en tyckt att ordet vart negativt laddat men den personen kan tycka att ett vanligt ord som kvinna är kränkande med.

Vad ger det er att använda ett ord som svensk eller finne? Svensk är ett vanligt ord gör en svensk person och finne har tre meningar varav en kan ses som kränkande. Ger ni blanka fan i att använda det ordet då?(ursäkta ordvalet men fann inget bättre)

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?