Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:36:10 följande:
Det kan jag svara en hora som dig. Är man extremt lågintelligent och saknar empati så kan man givetvis ha behov av att använda ord som sårar andra. (OBS: Skrivet med avsikt att då den andre att förstå hur fel det kan bli om man fritt väljer vad man säger utan att tänka efter.)
Känns det okej att jag uttrycker mig med de orden till dig som svar på din fråga? Inser du inte hur fel och kränkande det är?
Eftersom jag (till skillnad från dig) inte lägger en negativ värdering i vare sig ordet hora eller ordet neger så är det helt ok, jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster och tycker att jag är en dålig människa p.g.a det.
Att om däremot använder ordet hora i syfte att nedvärdera (i.o.m. din negativa värdering av ordet) är det ju självklart fel.
Det är inte mitt fel att du anser att ordet neger är negativt. Och du har ingen som helst rätt att lägga över dina värderingar på mig.
Vänligen visa mig en källa på att JO/DO vänder sig emot ordet per se, och inte användningen av det.
Jag kallar inte mörkhyade människor för negrer eftersom det kan uppfattas som kränkande, men jag vägrar acceptera att namnet på ett bakverk är kränkande när syftet aldrig varit att kränka, utan att beskriva. Där har vi olika åsikter helt enkelt.
Vem som helst kan känna sig kränkt (FL är en fantastisk källa) men det betyder inte att personen faktiskt kränkts.