• Litet My

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym (A) skrev 2011-11-11 22:28:08 följande:
    Nä vilken hets! Själv brukar jag kalla överviktiga för "fetto" och folk med finnar för "din finniga jävel". Kvinnor över 40 pratar jag givetvis alltid om som "klimakteriekärringar", män med lite mage är "äckliga gubbar" och såna som är från landet är helt enkelt "de efterblivna inavelsfallen".
    Sen har jag en kompis som alltid får röd näsa på vintern. Henne kallar jag alltid för "Rudolf". HahaSkrattande.. så jävla roligt.. gud så jag skrattar... och det blir många skratt där eftersom säsongen sträcker sig från november till mars!! En annan kompis kallas för "liket" eftersom hon är alldeles kritvitFlört Hon brukar be mig sluta och säger att hon blir ledsen när jag kallar henne det... men allvarligt!!??!.. överkänslig eller??

Jag blir så sur när folk tar illa upp!! För mig har de orden ingen negativ betydelse alls och en av mina bästa vänner kallar dessutom sig själv för fetto. Å alla fattar ju dessutom precis vad jag menar...förstår inte varför folk är så förbannat överkänsliga och alltid måste vara så PK!? Jag tänker iallafall fortsätta säga såhär, eftersom det är en viktig del av vem jag är!!
    Klockren...
  • Litet My
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:43:10 följande:
    Anonym: Jag är 18(fyller 19 denna månad), min empati är det inget fel på, har inte haft några inlärningsproblem.
    Men det ni inte fattar är att jag kan anpassa mig socialt och använder inte neger i samband med såna som jag vet tar illa upp av ordet. Nått jag fått säga flera gånger för att ni ska förstå det.
    Jag som själv tar väldigt illa av mig av ordet neger skulle nog tycka det vore väldigt konstigt att tex umgås med dig om jag vet att du egentligen tycker ordet är ok och använder det, fast inte vågar göra det när jag är med.
  • Litet My
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:11:18 följande:
    Det är alltid lätt att säga att ordet inte är nedvärderande när man aldrig har blivit kallad det.
  • Litet My
    Jamo skrev 2011-11-13 21:24:33 följande:
    Så klart, seden i Sverige är att vara vit och då ska de med mörk hy ta seden dit de kommer och ändra färg. Läser man vidare i tråden så får vi veta att vi med vit hy kommer ändra hudfärg om vi tillåter mörka in i landet....tror jag. Inte lätt att förstå vad vissa menar men men Skrattande
    Cool Men det är ju självklart...så som jag funderat över detta fenomen.
  • Litet My
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-19 21:38:01 följande:
    Betty, jag måste säga att jag beundrar dig oerhört mycket som orkar ta debatten med vissa människor som vägrar att förstå! Bra att du står på dig! Jag är övertygad om att ordet så småningom kommer att nästan försvinna om vi alla som är emot är tydliga nu att visa att vi inte accepterar det! Men samtidigt kommer det alltid att finnas rasister som aldrig kommer att förstå just för att dom inte vill förstå! Men stort tack till dig Betty, och ni andra också, för att ni orkar stå upp för det ni tror på! Ni som tror på människan och inte fortfarande lever kvar i det gamla rasuppdelningen där de trodde att människor är värda olika mycket beroende på vilken hudfärg de har. Och du råger, du har väldigt fel. Det här är INTE ett väst-världsproblem. Det här är ett globalt problem. Det vet jag för jag har vistas i länder där de flesta är svarta i långa perioder. Där är ordet oacceptabelt och de hade sett det som en total förolämpning om jag hade börjat kalla svarta så.
    Håller med
  • Litet My
    kort kjol skrev 2011-11-19 21:58:31 följande:
    Att säga neger gör en inte till rasist, det är bara ett jäkla ord! Jag ser inte ner på svarta. Eller tycker de är mindre värda än vita. 
    Varför använder du ett ord om svarta som väldigt många svarta tar illa vid sig av och absolut inte vill bli kallade? Eller kallar du svenska tjejer för "svennehoror" också utan att se ner på dem?
  • Litet My
    kort kjol skrev 2011-11-19 22:28:10 följande:
    Folk kommer fortsätta använda ordet vad ni än säger. Ni kan fortsätta debattera detta i mina ögon banala ämne. Men folk bryr sig inte, inse det! 
    Det kommer de alldeles säkert, men bara för att folk är såpass oempatiska och korkade så innebär det inte att alla tycker det är okej, snarare kommer det att finnas människor som ser dig som obildad och rasist vad du än säger, inse det.
  • Litet My
    Jamo skrev 2011-11-19 22:31:21 följande:
    Den enda som inte bryr sig om andra här är du, du är totalt empatilös och kan inte sätta dig in i hur andra människor tänker och mår.
  • Litet My
    Mandi74 skrev 2011-11-19 22:39:41 följande:
    Är alla negrer horor menar du? Snacka om att prata illa om en hel folkgrupp.. Drömmer
    haha, japp...eller inte.

Nej men jag kan tycka det är lika illa om man ser till ordet negers historia som att kalla någon hora.

Många hävdar ju att neger idag BARA betyder svart, medan hora förr väl betydde något i form av glädjeflicka...Idag brukar inte tjejer bli överlyckliga av att bli kallad hora.
  • Litet My
    Mandi74 skrev 2011-11-19 22:59:16 följande:
    Man kan jämför ordet neger med ordet hora, helt ok. Men inte ordet neger med svennehora, det har en annan betydelse.
    Likväl är det ett ord som många tar väldigt illa vid sig av.

Svennehora- prostutierad/lösaktig svensk tjej
    Neger- Lägre stående individ
  • Litet My
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:00:34 följande:
    Jag har vänner i alla färger och former, ingen av dem tar illa upp av att bli kallad neger, bög, kines, guling osv.
    Det är väldigt få svarta människor som tar illa upp av just ordet "neger". Det är vi vita människor som blir så jäkla skitnödiga och nej nej nej man får inte säga så för de kan ta illa upp.
    Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt. Rasistisk är man bara om man hoppar på någon som anses vara lite svagare och mer utsatt. Att kalla kungen för en "jävla svenne" är inte rasistiskt. Drömmer 
    Vad man kallar varandra inom kompiskretsen är en annan sak...har tex 2 överviktiga kompisar som glatt kallar varandra "tjockis" men som skulle bli galet kränkta om någon på stan kallade dem så.

"Men det är helt okej när man vänder på det, när vi svenskar blir kallade "vitingar" eller "svennar", då är det lugnt, för det är inget rasistiskt."

Vem har bestämt det? Du?
  • Litet My
    augustisten skrev 2011-11-19 23:53:23 följande:
    Själv är jag så fördomsfull att jag betraktar människor som använder n-ordet som lite lätt bakom. Jag skulle tex inte anställa en person som jag hört använda ordet och jag skulle inte gå och luncha med vederbörande.

Det är ett socialt no-no helt enkelt. Som att tugga och smacka med öppen mun, sitta och klia sig i skrevet publikt eller dra sexistiska vitsar. Bara så ni tänker på det ni som slåss för det...
    Instämmer, de som använder N ordet brukar inte direkt vara raketforskare.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?