• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:58:26 följande:
    Fiona: Det ger mig ingenting. Det ger mig ingenting att använda nått ord så varför skulle jag göra skillnad på ett ord som heller inte alltid är negativt laddat i många umgängen.

Jag har som sagt bara vart med om att en tyckt att ordet vart negativt laddat men den personen kan tycka att ett vanligt ord som kvinna är kränkande med.

Vad ger det er att använda ett ord som svensk eller finne? Svensk är ett vanligt ord gör en svensk person och finne har tre meningar varav en kan ses som kränkande. Ger ni blanka fan i att använda det ordet då?(ursäkta ordvalet men fann inget bättre)
    OK, jag ger upp det här nu, för du förstår verkligen inte vad jag menar.
  • Sapphiire

Finally någon som tar upp detta. Det känns som att bara för att man har vitt skin att man har rätt att använda ord som sårar andra som inte har samma hudfärg. Jag är svart och tycker att ordet neger är nedvärderande. Jag skulle aldrig använda ett nedvärderande ord mot någon oavsett om denne är svart, vit eller gul. Kan vi inte bara se våra olikheter som något vackert och inte fult?

• Trivelina73
    Polly S skrev 2011-11-12 13:54:35 följande:
    jag förstår inte.
    menar du att 2 fel = rätt, för att det skämtas om andra grupper -vilket jag tror jag klargjort att jag iaf tycker är lika fel -så är det OK att skämta om "negrer" också, eller för att du inte tar åt dig så bör inte andra heller göra det?
    Tro mig, ordet neger tillhör inte min vardagvokabulär, mest bara i trådar som de här Och nej, jag skämtar inte om neger och jag känner ingen som gör det mer än min lillebror (som har pappa från Gambia och mamma från finland), däremot så är det helt vanligt att det skämtas grovt om finnar. Det är svenskar vilka lider av dubbelmoralen, de kan aaaldrig tänka sig att såra någon annan nationalitet och driva om dem.. mer än finnar då Tungan ute för det räknas tydligen inte..

Jag kan inte förstå att negerboll är borttaget, jag gillade ordet bättre till de goda bakelserna. Fast hin honde drabbar mig i trådar som dessa.

Jag skulle aldrig hålla på kalla min väninna för neger och hennes ungar för negerungar och hålla på och tjabla om negerkrull som ståd i ett annat tråd. Löjligt ju, alla hästar kan inte vara hemma på damen i fråga. Undertryckt rasism som pyser ut eller nåt. Och min vännina har inte den svenska humorn om finnar som svenkar har i överlag. Vi har ömsesidig respekt mot varandra och tycker om varandra för de personer vi är, inte den hudfärg vi har.
  • Sapphiire
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:04:48 följande:
    Tro mig, ordet neger tillhör inte min vardagvokabulär, mest bara i trådar som de här Och nej, jag skämtar inte om neger och jag känner ingen som gör det mer än min lillebror (som har pappa från Gambia och mamma från finland), däremot så är det helt vanligt att det skämtas grovt om finnar. Det är svenskar vilka lider av dubbelmoralen, de kan aaaldrig tänka sig att såra någon annan nationalitet och driva om dem.. mer än finnar då Tungan ute för det räknas tydligen inte..

Jag kan inte förstå att negerboll är borttaget, jag gillade ordet bättre till de goda bakelserna. Fast hin honde drabbar mig i trådar som dessa.

Jag skulle aldrig hålla på kalla min väninna för neger och hennes ungar för negerungar och hålla på och tjabla om negerkrull som ståd i ett annat tråd. Löjligt ju, alla hästar kan inte vara hemma på damen i fråga. Undertryckt rasism som pyser ut eller nåt. Och min vännina har inte den svenska humorn om finnar som svenkar har i överlag. Vi har ömsesidig respekt mot varandra och tycker om varandra för de personer vi är, inte den hudfärg vi har.
  • Lavendelblom

Riboflavin har faktiskt rätt då det inte är orden i sig själv som är rasistiska eller diskriminerande utan vad vi lägger för betydelse i dem.

Om man jämför med ordet bög som inte är fullt så hemsk längre som många i tråden tycks tro, helt enkelt beroende på att vi har tvättat rent det sas genom att själva använda det i tid och otid.

Någon tog tidigare upp det spanska ordet negro som betyder svart och som också används när man talar om svarta människor, det finns alltså inte någon rasistisk betydelse i själva ordet.

Om man går över till engelskan så är negro mer laddat när det handlar om en människa men inte alls när man talar om en negro spiritual lustigt nog då det är en andlig sång framförd av en svart person som avses.

Orden är vad vi gör dem till, i sig själva så är de egentligen bara en beskrivning av ngt.

Orsaken till att neger är så infekterat är just för att svarta spec i USA tenderar att stigmatisera sig själva på samma sätt som en del judar gör, dvs allt som kan uppfattas som kritik görs om till rasism då det är mkt enklare att vifta bort. Svarta och judar är idag sk untouchables inte pga hur de blir behandlade idag utan hur de BLIVIT behandlade.

Faran med hur folk resonerar i Sverige idag är att många hänger på PK tåget utan att inse eller reflektera över sammanhang och historia.

• Sapphiire

Det är alltid lätt att säga att ordet inte är nedvärderande när man aldrig har blivit kallad det.

• Litet My
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:11:18 följande:
    Det är alltid lätt att säga att ordet inte är nedvärderande när man aldrig har blivit kallad det.
  • Anonym (undrar)
    riboflavin skrev 2011-11-12 13:57:36 följande:
    Eftersom jag (till skillnad från dig) inte lägger en negativ värdering i vare sig ordet hora eller ordet neger så är det helt ok, jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster och tycker att jag är en dålig människa p.g.a det.

Att om däremot använder ordet hora i syfte att nedvärdera (i.o.m. din negativa värdering av ordet) är det ju självklart fel.

Det är inte mitt fel att du anser att ordet neger är negativt. Och du har ingen som helst rätt att lägga över dina värderingar på mig.

Vänligen visa mig en källa på att JO/DO vänder sig emot ordet per se, och inte användningen av det.

Jag kallar inte mörkhyade människor för negrer eftersom det kan uppfattas som kränkande, men jag vägrar acceptera att namnet på ett bakverk är kränkande när syftet aldrig varit att kränka, utan att beskriva. Där har vi olika åsikter helt enkelt.

Vem som helst kan känna sig kränkt (FL är en fantastisk källa) men det betyder inte att personen faktiskt kränkts.
    Jag insinuerar ingenting. Varför behöver jag göra det? Jag bara använder orden..

Vad är skillnaden i att ordet anses kränkande eller användningen av ordet. Där tappade du mig...
  • Lavendelblom
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:11:18 följande:

Jag har blivit kallad bög många ggr, de enda gånger jag tagit illa upp är när folk har lagt till jävla eller på ngt annat sätt gjort det till ngt negativt. Så lite kan jag nog relatera trots allt

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?