• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Sapphiire
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:42:25 följande:
    Jag ville bara bevisa att Sapphiire var ut och cyklade med sin hopplöst oinsatta fråga om hur någon kunde jämföra de stackars slavarna med bögar. Blanda inte ihop inläggen.

Jag accepterar inte ordet neger används nedvärderande.
    Däremot har jag absolut inga problem med att säga negerboll om ett litet bakverk med kokos på.
    Stackars slavarna skriver du, fy fan att man kan skämta om sånt.
  • mamis2

riboflavin skulle det döda dig om du sa choklad boll ? för det är precis vad man stoppar i sig ;)

• Sapphiire
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:26:07 följande:
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.
    Så du säger att slavarna inte blev tagna för att de var mörkhyade? Det var ju tydligt under den tiden att pga att man hade svart hudfärg var man underlägsen den vita? Jag blir så less när folk försöker jämföra slavarna med andra "mindre händelser" i historian. Du skriver att det var folkslag som satte sig över andra, var det inte just de så kallade vita männen som tog över de svarta för att de var "mindre intelligenta"?
  • Anonym (undrar)
    Sapphiire skrev 2011-11-12 16:05:53 följande:
    Så du säger att slavarna inte blev tagna för att de var mörkhyade? Det var ju tydligt under den tiden att pga att man hade svart hudfärg var man underlägsen den vita? Jag blir så less när folk försöker jämföra slavarna med andra "mindre händelser" i historian. Du skriver att det var folkslag som satte sig över andra, var det inte just de så kallade vita männen som tog över de svarta för att de var "mindre intelligenta"?
    Man ska inte förringa någon händelse där människor drabbats pga ex.vis kön, hundfärg eller tro men du har en poäng.
  • cattitude

jag förstår inte varför man ska ge människor "etiketter".....är man mindre värd för att man kommer från ett annat land eller ser annorlunda ut, vi andas ju samma luft och när slutet kommer så hamnar vi samma ställe

• Anonym (undrar)
    cattitude skrev 2011-11-12 16:14:20 följande:
     jag förstår inte varför man ska ge människor "etiketter".....är man mindre värd för att man kommer från ett annat land eller ser annorlunda ut, vi andas ju samma luft och när slutet kommer så hamnar vi samma ställe
    Bra poäng!
  • Delgada
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 16:13:51 följande:
    Man ska inte förringa någon händelse där människor drabbats pga ex.vis kön, hundfärg eller tro men du har en poäng.
    Nej, fyfan för folk som trakasserar pga hundfärg. Det är ändå det värsta!
  • finskaflikkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 14:08:18 följande:
    Alla hatar de här nu, men ärligt. Jag äter heldre en god underbart krämig negerboll än en torr dammig finsk pinne. Den dagen man kallar negerboll för finskboll och kallar finska pinnarna för svennepinnar så slutar jag kalla dem för negerbollar Jag lovar!

HAHAHAHA
  • finskaflikkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 12:27:05 följande:
    Jag vet inte ärligt, gammal vana? Min vän som är homosexuell blir bög i av rena farten oxå när man talar till vardags. Vidare blir jag blir en finne, vilket oxå är lite nervärdernade med tanke på att jag är finska.
  • finskaflikkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 12:43:23 följande:
    Jag tycker de är äckligt, ja. Att folk klämmer på finnar, och hatar finnar osv osv.. Men kränkt nej, men finner de lite yäk. Fast inte till den grad att man ska stryka ordet, de är bara löjligt. Jag blir mer kränkt av svenskar vilka ser synonymt finnar med att de är alkisar och bär kniv. "Bara rispa inte skääära" och sånt. En neger är synonymt bara i alla fall med väldigt mörk hyd och inge mer. Det är inte orden finne och neger som är fel, det är vad folk tänker i kopling med orden, säger man neger så tänker man väldigt mörk hyd, säger man finne så tänker de flesta svenskar en alkis med kniv.

Du skriver så bra!!!! Tummen upp för tredje gången!!!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?