• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Anonym: Det är svårt när man inte sett en av dessa böcker. Men JAG har aldrig hört att neger har stått för lägre stående varelse. :)

Johan: nej men va ska man säga då? Världsdelstillhörighet?
    Sedan så har jag inga planer att säga så utan det var bara hur jag uppfattat det hela.

• Johan75
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 12:30:15 följande:
    Anonym: Det är svårt när man inte sett en av dessa böcker. Men JAG har aldrig hört att neger har stått för lägre stående varelse. :)

Johan: nej men va ska man säga då? Världsdelstillhörighet?
    Sedan så har jag inga planer att säga så utan det var bara hur jag uppfattat det hela.
    Tja, om det nu är någonting som måste definieras så passar väl det bättre även om jag ställer mig frågande till "tillhörighet".

Själv tycker jag inte att "afrikan" är ett särskilt bra uttryck. Vi är alla från Afrika om vi går tillräckligt långt tillbaka och det finns många svarta asiater som "genetiskt" har bott utanför Afrika längre än vad vi européer har varit ljusa i hyn. Men träffar jag någon som föredrar "afrikan" så kommer jag antagligen säga "afrikan" ifall det någonsin finns ett behov av detta.
    Behold, i come as a thief.
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:34:34 följande:
    Sist jag kolla säger dem "negro" i amerika med.. 
    "Nigger" är slang för "lägre stående ras", sedan om den kommer ifrån negro kan jag inte säga då jag inte hört det. Har bara hört att det är slang för "lägre stående ras" så då betvivlar jag att det kommer från "negro". 
    Jag har inte hängt på familjeliv så länge så jag har inte hunnit se så mycket än, men det här är faktiskt det dummaste jag läst hittills och jag tror inte att någon kommer bräcka det i första taget.

"Jag tvivlar på orden neger och nigger är besläktade"  Skrikandes
  • Jamo
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 14:24:51 följande:
    Delgada: Har man aldrig hört att dem skulle vart det så kan det vara svårt att veta :)
    Hur kan det vara svårt att tänka sig den kopplingen?
  • EllanEriksson

Jamo: Eftersom att jag har hört amerikaner säga både negro och nigger är det nog bara nått jag inte tänkt på :)
    Mycket som är uppenbart men som man inte tänker på :)

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 18:54:52 följande:
    Jamo: Eftersom att jag har hört amerikaner säga både negro och nigger är det nog bara nått jag inte tänkt på :)
    vad umgås du med för folk egentligen!
    rasister där med, precis som pojkvännen? kanske läge att fundera över om deras användande av orden verkligen kan påstås vara neutralt...
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:31:49 följande:
    Det är väl din nationalitet? 
    Annars refereras du väl som svart i hudfärg? Eller sött chokladbrun? Oskyldig
    Detta uttalande bevisar ju att utbildningsnivån inte är särskilt hög bland neger-sägare. Afrika är inget land!! Skaffa en ordbok och en atlas!
  • EllanEriksson

Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?