• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • outlast
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 20:24:16 följande:
    Skrivet av Nyamko Sabuni, som av självklara skäl har en relation till ordet som du aldrig kommer ha. 
    Men du, som vit, bestämmer att hon, som svart "får ta vad hon är"?

Hur tänker du?   
    Hon tillskriver den svarta hudfärgen ett handikapp som omöjliggör för svarta att komma nånstans. De kan alltså aldrig bli ministrar i en svensk regering eller varför inte president i USA? De kan inte ha sina egna diskrimineringsmyndigheter eller intressegrupper som tramsar om glassar och bakverk som huvudfrågor? De är verkligen motarbetade på alla nivåer. Eller inte.

Jag tänker så här: I Afrika skulle jag vara i minoritet och kan inte tänka mig att klampa in i valfritt land där och be dem ändra på ALLT för att jag som vit minoritet ska slippa känna mig kränkt. Jag skulle ha full förståelse för att de skulle be mig åka vidare till ett land där jag känner mig mer bekväm, varför kan inte negrer på svensk mark visa samma respekt tillbaka? Jag försöker alltså inte försvara min rätt att säga neger, jag skiter helt enkelt i vad ni tycker om saken.
  • Jamo
    Anonym skrev 2011-11-13 21:14:26 följande:
    Du är inte vit så länge till med den attityden.
    Kan en attityd ändra sånt?
  • Nice Girl Wrong Place
    outlast skrev 2011-11-13 21:13:07 följande:
    Hon tillskriver den svarta hudfärgen ett handikapp som omöjliggör för svarta att komma nånstans. De kan alltså aldrig bli ministrar i en svensk regering eller varför inte president i USA? De kan inte ha sina egna diskrimineringsmyndigheter eller intressegrupper som tramsar om glassar och bakverk som huvudfrågor? De är verkligen motarbetade på alla nivåer. Eller inte.

Jag tänker så här: I Afrika skulle jag vara i minoritet och kan inte tänka mig att klampa in i valfritt land där och be dem ändra på ALLT för att jag som vit minoritet ska slippa känna mig kränkt. Jag skulle ha full förståelse för att de skulle be mig åka vidare till ett land där jag känner mig mer bekväm, varför kan inte negrer på svensk mark visa samma respekt tillbaka? Jag försöker alltså inte försvara min rätt att säga neger, jag skiter helt enkelt i vad ni tycker om saken.

Hur gör hon det?
    Hon pratar om ett ord, en benämning.

Och det senaste. Imperialismen anyone?
    Och vad pratar du om egentligen? "Negrer" i Sverige har klampat in och vill ändra på allt?

Vad röker ni egentligen?      
  • Betty Boop
    Vad jiddrar du om nu? Och är det svårt att välja en tillfällig signatur så att man vet vem som är vem och inte bara 17 st "anonym"?
  • Polly S
    utan... vilken färg och varför?
  • Anonym
    Jamo skrev 2011-11-13 21:16:16 följande:
    Kan en attityd ändra sånt?
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 21:19:31 följande:
    Hahaha...herregud.
    Antingen är ni helt dumma i huvudet, eller så driver ni med tråden. 
    jag hoppas på det senare, men man tvivlar ju.
  • Betty Boop
    outlast skrev 2011-11-13 21:13:07 följande:

Negrer på svensk mark kan inte visa samma respekt? Vad pratar du om? Det här är en diskussion om ordet "neger". Du svamlar om nåt helt annat, ta seden dit man kommer blablabla.
  • Jamo
    Anonym skrev 2011-11-13 21:20:08 följande:
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
    Kan du inte förklara hur det skulle gå till?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?