• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (A)
    orpon skrev 2011-11-14 20:52:37 följande:
    Nej, jag kallar människor för människor, men det verkar ju här som att själva ordet neger ska upphöra att existera? jag skrev ordet neger i ett anonymt inlägg här tidigare idag, det ledde till att jag blev anmäld, och nu kan jag inte vara anonym längre.... men det spelar ingen roll, poängen är att jag ville bevisa att det är ordet som är problemet, inte att kalla andra för det.... Jag använde inte ordet i negatib mening, jag använde det inte ens i en mening. Jag skrev kort o gott "neger!" och nån blev kränkt av själva ordet! Det är sjukt i min mening, det innebär att ord såsom guling, nazist, rasist, svart och allt som nån kan ta illa upp av måste strykas ur ordförrådet.
    Ja, jag ska naturligtvis genast sluta använda ordet rasist!!
  • orpon
    Anonym (A) skrev 2011-11-14 20:58:25 följande:
    Ja, jag ska naturligtvis genast sluta använda ordet rasist!!

Finns säkert nån som tar illa upp av det ordet med....
  • Jamo
    orpon skrev 2011-11-14 21:02:51 följande:
    Finns säkert nån som tar illa upp av det ordet med....
    Ofta är det dom som tycker det är ok att kalla folk för neger som tar illa upp att bli kallade rasister...
  • orpon
    Jamo skrev 2011-11-14 21:06:55 följande:
    Ofta är det dom som tycker det är ok att kalla folk för neger som tar illa upp att bli kallade rasister...
    Kanske det, jag vet inget om det..
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 15:45:13 följande:
    Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

För om ni tycker det så vill ni göra skillnad på vita och svarta.
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-14 15:50:30 följande:
    Ingen mörkhyad jag känner säger det och skulle aldrig göra, men visst, i vissa subkulturer i tex usa säger vissa svarta det. Det beror på att de ville omvärdera den rasistiska klangen i ordet som skapades av vita, för att visa att de tog över ordet. Om du förstår? Googla på det annars kanske du förstår bättre hur jag menar.
    Precis! Oftast är det hipphoppare som vill avradamtisera det hela, skulle knappast säga att de representerar oss övriga svarta.
  • Betty Boop
    orpon skrev 2011-11-14 20:09:01 följande:
    Vad är problemet med ordet neger? Ska ordet guling oxå strykas ur ordlistan? Och den där anmälningen som gjordes mot kina-puffarna, vilket trams!
    Vinet Cato Negro då, ska det oxå förbjudas???? 
    Men seriöst! Var du borta på historielektionerna i skolan? Spanska verkar du ju inte ha läst över huvud taget! Vad har ordet neger att göra med ett vin som heter "Gato Negro" -Svarta Katten??? Det går ju inte att föra en vettig diskussion på den här låga nivån! Neger och färgen negro kan inte likställas!
  • orpon
    Betty Boop skrev 2011-11-14 21:28:58 följande:
    Men seriöst! Var du borta på historielektionerna i skolan? Spanska verkar du ju inte ha läst över huvud taget! Vad har ordet neger att göra med ett vin som heter "Gato Negro" -Svarta Katten??? Det går ju inte att föra en vettig diskussion på den här låga nivån! Neger och färgen negro kan inte likställas!
    Men, alla tycks missa min poäng! Det är bara ord.... ord i sig är inte kränkande, det är hur man använder dem!
  • Betty Boop
    orpon skrev 2011-11-14 21:31:23 följande:
    Men, alla tycks missa min poäng! Det är bara ord.... ord i sig är inte kränkande, det är hur man använder dem!
    Det är du som har missat poängen! Eller historieundervisningen!
  • Anonym
    orpon skrev 2011-11-14 21:31:23 följande:
    Men om du anser att det bara är ord, då är det lätt för dig att inte använda det då det är kräkande för mig som svart.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?