• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • kort kjol
    orpon skrev 2011-11-14 20:52:37 följande:
    Nej, jag kallar människor för människor, men det verkar ju här som att själva ordet neger ska upphöra att existera? jag skrev ordet neger i ett anonymt inlägg här tidigare idag, det ledde till att jag blev anmäld, och nu kan jag inte vara anonym längre.... men det spelar ingen roll, poängen är att jag ville bevisa att det är ordet som är problemet, inte att kalla andra för det.... Jag använde inte ordet i negatib mening, jag använde det inte ens i en mening. Jag skrev kort o gott "neger!" och nån blev kränkt av själva ordet! Det är sjukt i min mening, det innebär att ord såsom guling, nazist, rasist, svart och allt som nån kan ta illa upp av måste strykas ur ordförrådet.
    Ja, det är fånigt. Snart får man väl inte säga dansk eller tysk eller kines heller längre.. 
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-16 17:33:58 följande:
    Ja, det är fånigt. Snart får man väl inte säga dansk eller tysk eller kines heller längre.. 
    Ja, för neger är ju verkligen också en nationalitet precis som dansk, tysk eller kines *not*. Vilket land kommer negrerna ifrån? Negerland eller?
  • Jamo
    Betty Boop skrev 2011-11-16 21:07:45 följande:
    Ja, för neger är ju verkligen också en nationalitet precis som dansk, tysk eller kines *not*. Vilket land kommer negrerna ifrån? Negerland eller?
    Hehe, orkade inte ta den diskussionen med dennasmygrasist. Flört
  • Betty Boop

Jag hörde ett nytt uttryck i går! "Han/hon är inte den vassaste kroken i fiskemössan". Det är ju klockrent i denna tråd!

• Donum
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:01:28 följande:
    Är det fel att säga europé, asiat, amerikan osv också? Tycker nog att afrikan är korrekt att använda när så krävs.
    Passar verkligen amerikan in i sammanhanget?
    Eftersom "afrikan" väldigt sällan används i syfte att beskriva en person från kontinenten Afrika utan snarare att beskriva en person med en viss hudfärg, så blir det fel. Om du säger "europé" så begriper de flesta med någotsånära geografikunskaper att det finns ca 45 olika länder i Europa och få klumpar ihop alla dessa olika nationer till en och samma och där alla ser likadana ut. "Asiat" används också otroligt missvisande. "Afrikan" används överlag som en beskrivning av människor utifrån hudfärg, trots att det inte alls stämmer. 
  • EllanEriksson

Donum: Men... Tänker inte alla antingen uppblåsta Hollywoodfruar eller blekfeta WT när man säger amerikan? ;)
    Jag skojar bara :)

Jag förstår hur du menar men den där va oundviklig.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:32:01 följande:
    Donum: Men... Tänker inte alla antingen uppblåsta Hollywoodfruar eller blekfeta WT när man säger amerikan? ;)
    Jag skojar bara :)

Jag förstår hur du menar men den där va oundviklig.
    oundviklig? hur?
    du har aldrig varit i USA va?
  • EllanEriksson

Anonym: Nepp, men med tanke på att man diskuterat fördomar tidigare så trodde jag att folk kunde ta ett SKÄMT! Kisses.

• pthc

Jag är upplyst av den här tråden, jag ska genast sluta på rasistiska program och filmer från usa där negrer kallar sig själva för negers eller nigros, FY FAN vilka jävla rasister.

Annars så kan man konstatera att i det kränkta landet sverige är alla kränkta och är dom inte kränkta så försäkrar vi dom att dom är det punkt.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?