• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym
    Betty Boop skrev 2011-11-16 21:58:47 följande:
    Här är en afrikan, Charlize Theron. Hon ser ju verkligen ut som en neger! Neger och afrikan är långt i från samma sak! Är det så svårt att säga svart? 

Nej! Hon är inte afrikan, men jag förstår vad du menar.
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2011-11-16 23:10:04 följande:
    Nej! Hon är inte afrikan, men jag förstår vad du menar.
    Jo, det är hon! Vad är hon annars? Statslös? Jag förstår inte vad du menar. Charlize Theron är född och uppvuxen i Sydafrika, sydafrikansk medborgare, alltså Afrikan! Lika mycket afrikan som en amerikan som är född där av invandrade föräldrar och som har amerikansk medborgarskap. Större delen av den amerikanska befolkningen är invandrare eller ättlingar till dessa. Är inte de amerikaner? Är det bara indianer/native americans som är riktiga amerikaner?
  • oOOo  oOOo
    Betty Boop skrev 2011-11-16 21:58:47 följande:
    Här är en afrikan, Charlize Theron. Hon ser ju verkligen ut som en neger! Neger och afrikan är långt i från samma sak! Är det så svårt att säga svart? 

Sva...neger, skitsvårt ju
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-17 21:02:41 följande:
    Att hon är sydafrikansk till nationalitet ja, men etnicitet är hon INTE afrikan. Hon är europe´!
    Det finns ingen etnicitet som heter "afrikan".

Bra tråd ts, det finns så många trögtänka människor som tycker sig ha "rättigheter" att få kränka andra.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-17 21:37:19 följande:
    Det finns ingen etnicitet som heter "afrikan".

Bra tråd ts, det finns så många trögtänka människor som tycker sig ha "rättigheter" att få kränka andra.
    TackSkål

Jag tro mycket handlar om okunnighet också.
  • Betty Boop
    Att hon är sydafrikansk till nationalitet ja, men etnicitet är hon INTE afrikan. Hon är europe´!
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

Det är ju insamt låg nivå på allmänbildningen i denna tråd!
  • Jamo
    Hmm....du är inte lite snett ute. Kan du inte vara snäll och leta fram SAOL så slår du upp, nationalitet, etnicitet och försöker lära dig vad det betyder.
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-11-17 22:00:10 följande:
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

Det är ju insamt låg nivå på allmänbildningen i denna tråd!
    "Pinsamt" ska det ju stå i den sista meningen!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?