• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • kort kjol
    Betty Boop skrev 2011-11-18 19:36:38 följande:
    Hur skulle det kunna vara uppenbart? Många har ju såna sjuka åsikter och vi känner ju inte dig! Hur ska vi kunna veta att du inte är en av dem? Förklara gärna! Lätt att föra en vettig diskussion med en massa flams och trams.
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:31:33 följande:
    Ok, du får tro vad du vill.. men jag är inte mer rasist än ngn annan. Även n****r är rasister mot vita. 
    Jag tror alla människor är rasister mer eller mindre. medvetet eller omedvetet.

Men kan du ta och försöka fatta skillnaden mellan svarta och vita? Den vita rasen har aldrig varit förtryckt! Neger är ett nervärderande ord vare sig du vill det eller ej!
    Alla svarta har inte varit förtryckta. Att säga den svarta rasen betyder ju att alla svarta skulle varit förtryckta vilket inte stämmer. Vita har också varit förtryckta ex. judar. Ofta när man pratar om förtryck kommer just de svartas lidande upp. Det är inte mer än 60 år sen som massor av vita förtrycktes. Judar, zigenare och homosexuella. 

Som om det vore mer synd om just svarta. Jag tycket synd om alla människor som blir eller har blivit förtryckta.

• Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:50:10 följande:
    Alla svarta har inte varit förtryckta. Att säga den svarta rasen betyder ju att alla svarta skulle varit förtryckta vilket inte stämmer. Vita har också varit förtryckta ex. judar. Ofta när man pratar om förtryck kommer just de svartas lidande upp. Det är inte mer än 60 år sen som massor av vita förtrycktes. Judar, zigenare och homosexuella. 

Som om det vore mer synd om just svarta. Jag tycket synd om alla människor som blir eller har blivit förtryckta.

Så judar och zigenare förtrycktes för att de var vita? Nä, utan för att de var just judar eller zigenare. Svarta förtrycktes för att de var just svarta. Ser du ingen skillnad? 

Du har fortfarande inte förklarat hur vi ska kunna veta att du skrev ironiskt. 
  • kort kjol
    Betty Boop skrev 2011-11-18 19:54:25 följande:
    Så judar och zigenare förtrycktes för att de var vita? Nä, utan för att de var just judar eller zigenare. Svarta förtrycktes för att de var just svarta. Ser du ingen skillnad? 

Du har fortfarande inte förklarat hur vi ska kunna veta att du skrev ironiskt. 
    Så du tycker det är värre att förtryckas för man är svart än för man är jude eller zigenare?
    Hur kommer det sig att du värnar just om svartas rättigheter?

Ok, jag skulle kanske varit tydligare med att jag var ironisk. Trodde bara folk skulle fatta, att det var uppenbart liksom.  
  • Jamo

En fråga då, vilka är det som förtryckt, Romer, Judar och svarta?

• Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:56:54 följande:
    Så du tycker det är värre att förtryckas för man är svart än för man är jude eller zigenare?
    Hur kommer det sig att du värnar just om svartas rättigheter?

Ok, jag skulle kanske varit tydligare med att jag var ironisk. Trodde bara folk skulle fatta, att det var uppenbart liksom.  
    Var har jag påstått att det är värre att förtryckas för att man är svart än för att man för jude eller zigenare? Är du ironisk nu också eller??

Du verkar påskina att vita minsann har varit lika förtryckta som svarta.  Det finns massor av olika förtyckta grupper ute i världen och jag är hemskt ledsen att behöva meddela dig att den vita rasen i sig inte är en av dom, för det verkar du ju ha missat.Visst, det finns vita "undergrupper" som tex judar och zigenare som är/har varit förtryckta men det gäller inte hela den vita rasen! Tycker du att den vita och svarta rasen är likställda ute i världen?
  • Jamo
    Betty Boop skrev 2011-11-18 20:03:11 följande:
    Var har jag påstått att det är värre att förtryckas för att man är svart än för att man för jude eller zigenare? Är du ironisk nu också eller??

Du verkar påskina att vita minsann har varit lika förtryckta som svarta.  Det finns massor av olika förtyckta grupper ute i världen och jag är hemskt ledsen att behöva meddela dig att den vita rasen i sig inte är en av dom, för det verkar du ju ha missat.Visst, det finns vita "undergrupper" som tex judar och zigenare som är/har varit förtryckta men det gäller inte hela den vita rasen! Tycker du att den vita och svarta rasen är likställda ute i världen?
    Det vet du väl, ett fel rättas bäst till med ett annat fel. Enkel logik ju.... Flört
  • Anonym

Jag trodde inte de som säger neger räknade zigenare som vita?

• kort kjol

Det är möjligt att vita inte förtryckts i den omfattning som svarta gjort.
    Det som stör mig är att det alltid är så synd om svarta. Slaveriet avskaffades för flera hundra år sen. Dags att gå vidare kanske? På medeltiden fanns det slavar i Sverige, trälar. De var vita, det ni! 

• kort kjol
    Anonym skrev 2011-11-18 20:28:27 följande:
    Jag trodde inte de som säger neger räknade zigenare som vita?
    Man kan väl säga att de är ngt slags mellanting. Mulatt typ. 
  • Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 20:31:29 följande:
    Det är möjligt att vita inte förtryckts i den omfattning som svarta gjort.
    Det som stör mig är att det alltid är så synd om svarta. Slaveriet avskaffades för flera hundra år sen. Dags att gå vidare kanske? På medeltiden fanns det slavar i Sverige, trälar. De var vita, det ni! 

Eh, ja trälarna var vita som "ägdes" av vita? Hur gör det den vita rasen förtyckt? Svarta slavar ägdes av vita. Du ser ingen skillnad?
    kort kjol skrev 2011-11-18 20:32:22 följande:
    Man kan väl säga att de är ngt slags mellanting. Mulatt typ. 
    Oh...... my.......god. PLEASE!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?