• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • orpon
    Anonym skrev 2011-11-14 21:36:59 följande:
    Men om du anser att det bara är ord, då är det lätt för dig att inte använda det då det är kräkande för mig som svart.

Visst är det det, jag kallar ingen för neger... Men du tycker alltså att alla gamla böcker som innehåller ordet neger ska brännas? Eftersom det inte är ok att använda ordet, i nån avsikt alls.... Och jag kränkte dig alltså i raden ovanför den här, eftersom jag skrev neger där... och nu gjorde jag det igen?
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 21:36:54 följande:
    Betty: Det handlar fortfarande om hur man använder orden i slutändan.
    Men det är ju bara att sluta använda kränkande ord! Vad är problemet? VARFÖR använda ord som är kränkande?? Ord förändras? Varför vägra följa utvecklingen? Säger du fortfarande mongoloid om personer med Downs syndrom. Idiot om personer med utvecklingsstörning? 
  • EllanEriksson

Betty: Eller så slutar man använda orden i kränkande sammanhang? Lika lätt det med. Som du sa, ord förändras.

• Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 21:43:25 följande:
    Betty: Eller så slutar man använda orden i kränkande sammanhang? Lika lätt det med. Som du sa, ord förändras.
    Så ordet neger har förändrats till det bättre? Det går inte att använda ordet neger i ett icke kränkande sammanhang! Hur kan man komma och påstå nåt annat är ofattbart! Det är fakta!
  • orpon
    Betty Boop skrev 2011-11-14 21:40:11 följande:
    Men det är ju bara att sluta använda kränkande ord! Vad är problemet? VARFÖR använda ord som är kränkande?? Ord förändras? Varför vägra följa utvecklingen? Säger du fortfarande mongoloid om personer med Downs syndrom. Idiot om personer med utvecklingsstörning? 
    Eller, så slutar folk att ta åt sig och bli kränkta av struntsaker... Tolerans kan svänga åt båda hållen så att säga... Det är bara ord...

Skit samma, orkar inte argumentera med människor som missat svenskaundervisningen, och uppenbarligen inte förstår skillnad på ord  och handling...
  • Anonym
    orpon skrev 2011-11-14 21:39:52 följande:
    Visst är det det, jag kallar ingen för neger... Men du tycker alltså att alla gamla böcker som innehåller ordet neger ska brännas? Eftersom det inte är ok att använda ordet, i nån avsikt alls.... Och jag kränkte dig alltså i raden ovanför den här, eftersom jag skrev neger där... och nu gjorde jag det igen?
    Jag har inte sagt någonting om att böcker ska brännas, men varför är det så svårt att förstå att vissa grupper som haft det svårt vill inte acceptera ett ord som den förtryckande gruppen använt. Detta gäller inte bara svarta utan t ex eskimåer vill inte bli kallade för eskimåer.
  • Anonym (A)
    orpon skrev 2011-11-14 21:39:52 följande:
    Men snälla du!? Nu vet jag inte hur gammal du är, så jag ska inte vara för hård... antar att du är väldigt ung. Jag har inte sett någon i tråden som har velat göra ett bokbål med ex. gamla Tintinalbum och Pippiböcker. Du måste försöka hålla isär det som skrivs!
  • stariz

Har också talat om denna fråga med bekanta ibland. Själv tycker jag att man inte bör använda ordet neger för att det har en otroligt negativ klang. Det är tyvärr ett ord som användes för att tilltala svarta människor under en tid då hudfärg spelade en stor roll. Med nya tider och nytt tänk tycker jag att man kan tilltala personer som individuella individer. Att klänga sig fast vid sina negerbollar bara för att det stod så i kokboken från 1987 är tyvärr lite "barnsligt".

Så tyvärr...jag tycker ordet neger är förbrukat helt enkelt.

• orpon
    Anonym skrev 2011-11-14 21:45:55 följande:
    Jag har inte sagt någonting om att böcker ska brännas, men varför är det så svårt att förstå att vissa grupper som haft det svårt vill inte acceptera ett ord som den förtryckande gruppen använt. Detta gäller inte bara svarta utan t ex eskimåer vill inte bli kallade för eskimåer.

Men jag kränkte alltså dig genom att använda det hemska ordet i mitt tidigare inlägg?
  • orpon
    Anonym (A) skrev 2011-11-14 21:46:32 följande:
    Men snälla du!? Nu vet jag inte hur gammal du är, så jag ska inte vara för hård... antar att du är väldigt ung. Jag har inte sett någon i tråden som har velat göra ett bokbål med ex. gamla Tintinalbum och Pippiböcker. Du måste försöka hålla isär det som skrivs!
    Tja, det är väl bara att kolla min profil så ser du hur gammal jag är?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?