• orpon

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Vad är problemet med ordet neger? Ska ordet guling oxå strykas ur ordlistan? Och den där anmälningen som gjordes mot kina-puffarna, vilket trams!
    Vinet Cato Negro då, ska det oxå förbjudas???? 

• orpon
    Anonym (Zzz) skrev 2011-11-14 20:36:10 följande:
    Kallar du människor för guling?

Nej, jag kallar människor för människor, men det verkar ju här som att själva ordet neger ska upphöra att existera? jag skrev ordet neger i ett anonymt inlägg här tidigare idag, det ledde till att jag blev anmäld, och nu kan jag inte vara anonym längre.... men det spelar ingen roll, poängen är att jag ville bevisa att det är ordet som är problemet, inte att kalla andra för det.... Jag använde inte ordet i negatib mening, jag använde det inte ens i en mening. Jag skrev kort o gott "neger!" och nån blev kränkt av själva ordet! Det är sjukt i min mening, det innebär att ord såsom guling, nazist, rasist, svart och allt som nån kan ta illa upp av måste strykas ur ordförrådet.
  • orpon
    Anonym (A) skrev 2011-11-14 20:58:25 följande:
    Ja, jag ska naturligtvis genast sluta använda ordet rasist!!

Finns säkert nån som tar illa upp av det ordet med....
  • orpon
    Jamo skrev 2011-11-14 21:06:55 följande:
    Ofta är det dom som tycker det är ok att kalla folk för neger som tar illa upp att bli kallade rasister...
    Kanske det, jag vet inget om det..
  • orpon
    Betty Boop skrev 2011-11-14 21:28:58 följande:
    Men seriöst! Var du borta på historielektionerna i skolan? Spanska verkar du ju inte ha läst över huvud taget! Vad har ordet neger att göra med ett vin som heter "Gato Negro" -Svarta Katten??? Det går ju inte att föra en vettig diskussion på den här låga nivån! Neger och färgen negro kan inte likställas!
    Men, alla tycks missa min poäng! Det är bara ord.... ord i sig är inte kränkande, det är hur man använder dem!
  • orpon
    Anonym skrev 2011-11-14 21:36:59 följande:
    Men om du anser att det bara är ord, då är det lätt för dig att inte använda det då det är kräkande för mig som svart.

Visst är det det, jag kallar ingen för neger... Men du tycker alltså att alla gamla böcker som innehåller ordet neger ska brännas? Eftersom det inte är ok att använda ordet, i nån avsikt alls.... Och jag kränkte dig alltså i raden ovanför den här, eftersom jag skrev neger där... och nu gjorde jag det igen?
  • orpon
    Betty Boop skrev 2011-11-14 21:40:11 följande:
    Men det är ju bara att sluta använda kränkande ord! Vad är problemet? VARFÖR använda ord som är kränkande?? Ord förändras? Varför vägra följa utvecklingen? Säger du fortfarande mongoloid om personer med Downs syndrom. Idiot om personer med utvecklingsstörning? 
    Eller, så slutar folk att ta åt sig och bli kränkta av struntsaker... Tolerans kan svänga åt båda hållen så att säga... Det är bara ord...

Skit samma, orkar inte argumentera med människor som missat svenskaundervisningen, och uppenbarligen inte förstår skillnad på ord  och handling...
  • orpon
    Anonym skrev 2011-11-14 21:45:55 följande:
    Jag har inte sagt någonting om att böcker ska brännas, men varför är det så svårt att förstå att vissa grupper som haft det svårt vill inte acceptera ett ord som den förtryckande gruppen använt. Detta gäller inte bara svarta utan t ex eskimåer vill inte bli kallade för eskimåer.

Men jag kränkte alltså dig genom att använda det hemska ordet i mitt tidigare inlägg?
  • orpon
    Anonym (A) skrev 2011-11-14 21:46:32 följande:
    Men snälla du!? Nu vet jag inte hur gammal du är, så jag ska inte vara för hård... antar att du är väldigt ung. Jag har inte sett någon i tråden som har velat göra ett bokbål med ex. gamla Tintinalbum och Pippiböcker. Du måste försöka hålla isär det som skrivs!
    Tja, det är väl bara att kolla min profil så ser du hur gammal jag är?
  • orpon
    Betty Boop skrev 2011-11-14 21:57:54 följande:
    Jag kan ju upplysa dig om att jag är svensklärare!   Vem är du att och avgöra om ordet neger är en struntsak?Det finns ett antal miljoner SVARTA människor i världen som säger raka motsatsen! Men det har du väl också missat?

Jag orkar inte argumentera med dig heller på din låga nivå. Fortsätt ni att jämföra negrer med Gato Negro och vitlök ni! Ni kommer säkert att komma jättelångt! Verkligen! *not*

Bra, tolerans kommer man långt med, vissa människor vill säga vissa saker, andra vill inte höra vissa ord.. så om alla blir lite tolerantare mot varandra, och möts halvvägs, så kommer det här att bli en bättre värld...
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?