• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Mamma: 90% av mina mörkhyade vänner säger neger, dem andra vet jag inte om dem gör det men jag har inte hört nån(av de sista 10%) säga det. Kan bara ha missat det med. :)

• Anonym (nono)
    Bea Bengtsson skrev 2011-11-14 16:07:51 följande:
    Tror polisen har viktigare saker än dig du anonym mamma. Du ringer för att anmäla att du blivit kallad neger. De lär ju skratta dig rätt upp i ansiktet. 

eller det kan ju kallas för hest mot folkgrupp..
  • Thse
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 17:32:40 följande:
    precis liksom guling till kineser!
    Alla gulingar kallar mig för viting. Jag känner mig inte kränkt, då jag inte ser detta som en nedvärderande term som t.ex. "vit djävul". På samma sätt ser många ordet "neger" som icke-kränkande och t.ex. "svartskalle" som kränkande.

De flesta svarta/bruna/gula/röda/vita människor bryr sig inte nämnvärt över denna "jag känner mig kränkt"-hysterin. Men om någon tar illa upp ska man givetvis respektera detta, hur löjligt man än själv kan tycka att det är. Att på allvar bråka om ens rättighet att få säga neger är ju lika efterblivet som den som skriker "rasist!" efter varannan kotte.
  • Anonym (mamma)

Ellan, jag har redan besvarat dina frågor faktiskt. Jag drar mig ur tråden nu då jag tycker den har spårat ur som vanligt när man pratar om detta ämnet. Varför inte bara förstå att andra människor tar illa upp? Punkt.

• Nice Girl Wrong Place
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 17:34:11 följande:
    Mamma: 90% av mina mörkhyade vänner säger neger, dem andra vet jag inte om dem gör det men jag har inte hört nån(av de sista 10%) säga det. Kan bara ha missat det med. :)

Det är ju hur lätt som helst att göra ett sådant påstående.
    100% av mina svarta vänner skulle aldrig ta ordet i sin mun. Och då är min dotter halv-jamaican, så det är en hel del svarta familjemedlemmar och bekanta jag refererar till.

Om någon enstaka vill använda det, so be it.
    Att fortsätta använda det, när människor bevisligen tar illa upp, mycket konstigt och dumt.  
  • orpon

Vad är problemet med ordet neger? Ska ordet guling oxå strykas ur ordlistan? Och den där anmälningen som gjordes mot kina-puffarna, vilket trams!
    Vinet Cato Negro då, ska det oxå förbjudas???? 

• Anonym (Zzz)
    orpon skrev 2011-11-14 20:09:01 följande:
    Vad är problemet med ordet neger? Ska ordet guling oxå strykas ur ordlistan? Och den där anmälningen som gjordes mot kina-puffarna, vilket trams!
    Kallar du människor för guling?
  • Anonym (A)
    orpon skrev 2011-11-14 20:09:01 följande:
    Men allvarligt?!? Kan du på fullaste allvar inte förstå skillnaden mellan "neger"/ "guling" och "kinapuffar"/"cato negro"?? Jag häpnar över vissa människors intelligensnivå när jag läser den här tråden.
  • orpon
    Anonym (Zzz) skrev 2011-11-14 20:36:10 följande:
    Kallar du människor för guling?

Nej, jag kallar människor för människor, men det verkar ju här som att själva ordet neger ska upphöra att existera? jag skrev ordet neger i ett anonymt inlägg här tidigare idag, det ledde till att jag blev anmäld, och nu kan jag inte vara anonym längre.... men det spelar ingen roll, poängen är att jag ville bevisa att det är ordet som är problemet, inte att kalla andra för det.... Jag använde inte ordet i negatib mening, jag använde det inte ens i en mening. Jag skrev kort o gott "neger!" och nån blev kränkt av själva ordet! Det är sjukt i min mening, det innebär att ord såsom guling, nazist, rasist, svart och allt som nån kan ta illa upp av måste strykas ur ordförrådet.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?