• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (nono)

Man säger inte neger. Det är negativt klingande och rasistiskt....

• Anonym (mamma)
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 15:28:28 följande:
    Jag håller med! Jag tänker anmäla varenda kotte som skriver eller säger detta i min närhet. Man ska inte acceptera att bli kränkt eller förnedrad! Även om inte jag är svart så är min man det och min dotter. Usch säger jag bara!
  • EllanEriksson

Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

För om ni tycker det så vill ni göra skillnad på vita och svarta.

• Anonym (mamma)
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 15:45:13 följande:
    Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

Ingen mörkhyad jag känner säger det och skulle aldrig göra, men visst, i vissa subkulturer i tex usa säger vissa svarta det. Det beror på att de ville omvärdera den rasistiska klangen i ordet som skapades av vita, för att visa att de tog över ordet. Om du förstår? Googla på det annars kanske du förstår bättre hur jag menar.
  • Bea Bengtsson
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 15:28:28 följande:
    Man säger inte viting heller då.. 
  • Bea Bengtsson
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 15:45:13 följande:

• Anonym (mamma)
    Bea Bengtsson skrev 2011-11-14 15:57:15 följande:
    negress {#emotions_dlg.djavulsk}
    Anmäld! Synd du inte sa det rakt i mitt ansikte när jag var ute med min familj så skulle jag polisanmäla dig! Men det tror jag inte du hade vågat däremot! Det är lätt att sitta och vara nätrasist! Samma så finns det många smygrasister!
  • Anonym

Vilka tar mest illa upp av ordet egentligen, de sk negrerna eller ljushyade? Jag upplever det mest att det är ljushyade som tar illa upp och skriker kränkande och rasistiskt, tyvärr.

• Bea Bengtsson
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-14 16:00:13 följande:
    Anmäld! Synd du inte sa det rakt i mitt ansikte när jag var ute med min familj så skulle jag polisanmäla dig! Men det tror jag inte du hade vågat däremot! Det är lätt att sitta och vara nätrasist! Samma så finns det många smygrasister!
    Och du tror att jag bryr mig för att? När du sitter och anmäler och tjuter som en fjolla är det ju bara ännu roligare. 
  • Anonym (Zzz)

Jag orkar inte riktigt läsa alla korkade kommentarer. Har det kommit fram något svar på varför det är så viktigt?

Det enda jag har hört är "jag har alltid sagt så", det är ju förstås ett väldigt bra argument (!?) men det kanske finns fler?

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?