Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Ts, jag undrar det samma! De som envisas med att säga det ordet: 1. Kränker och nedvärderar andra människor. 2. Framstår själva som oerhört okunniga och borde antagligen gå tillbaka till skolbänken och läsa om världens historia så de inser VARFÖR ordet inte bör användas. 3. Är väldigt egoistiska i och med att de vet om att människor tar illa upp men ändå fortsätter för att framställa sin egen hudfärg som något bättre. 4. De skulle säkert inte själva vilja bli kallade något nedvärderande som exempelvis WT, men beter sig precis som ett praktexempel.

• Anonym (mamma)
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 15:28:28 följande:
    Man säger inte neger. Det är negativt klingande och rasistiskt....
    Jag håller med! Jag tänker anmäla varenda kotte som skriver eller säger detta i min närhet. Man ska inte acceptera att bli kränkt eller förnedrad! Även om inte jag är svart så är min man det och min dotter. Usch säger jag bara!
  • Anonym (mamma)
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 15:45:13 följande:
    Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

För om ni tycker det så vill ni göra skillnad på vita och svarta.
    Ingen mörkhyad jag känner säger det och skulle aldrig göra, men visst, i vissa subkulturer i tex usa säger vissa svarta det. Det beror på att de ville omvärdera den rasistiska klangen i ordet som skapades av vita, för att visa att de tog över ordet. Om du förstår? Googla på det annars kanske du förstår bättre hur jag menar.
  • Anonym (mamma)
    Bea Bengtsson skrev 2011-11-14 15:57:15 följande:
    negress {#emotions_dlg.djavulsk}
    Anmäld! Synd du inte sa det rakt i mitt ansikte när jag var ute med min familj så skulle jag polisanmäla dig! Men det tror jag inte du hade vågat däremot! Det är lätt att sitta och vara nätrasist! Samma så finns det många smygrasister!
  • Anonym (mamma)

Bea, jag tycker du ska ankta dig väldigt noga vad du skriver. Allt som skrivs på internet stannar på internet. Det är lätt att spåra dig om jag gör en polisanmälan mot dig för det du har skrivit här. Det är lika illa att du har skrivit dessa saker till mig som du sagt det ute på stan. Även lättare att bevisa på nätet!

• Anonym (mamma)
    Rakad Apa skrev 2011-11-14 16:29:26 följande:
    Tror hon blev avstängd, hennes användarnamn blev "svart" och det går inte att gå in på hennes användarsida. Lika bra det, puckon som henne klarar man sig gott utan...
    Ja jag tror också det! Skönt att slippa såna!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 17:31:30 följande:
    Okej är det ok att säga att en är smällfet om det fete säger det om sig?
    Men va? Lägg ner bara.. Det är två helt skilda saker som inte går att jämföra.
  • Anonym (mamma)

Ellan, jag har redan besvarat dina frågor faktiskt. Jag drar mig ur tråden nu då jag tycker den har spårat ur som vanligt när man pratar om detta ämnet. Varför inte bara förstå att andra människor tar illa upp? Punkt.

• Anonym (mamma)

Betty, jag måste säga att jag beundrar dig oerhört mycket som orkar ta debatten med vissa människor som vägrar att förstå! Bra att du står på dig! Jag är övertygad om att ordet så småningom kommer att nästan försvinna om vi alla som är emot är tydliga nu att visa att vi inte accepterar det! Men samtidigt kommer det alltid att finnas rasister som aldrig kommer att förstå just för att dom inte vill förstå! Men stort tack till dig Betty, och ni andra också, för att ni orkar stå upp för det ni tror på! Ni som tror på människan och inte fortfarande lever kvar i det gamla rasuppdelningen där de trodde att människor är värda olika mycket beroende på vilken hudfärg de har. Och du råger, du har väldigt fel. Det här är INTE ett väst-världsproblem. Det här är ett globalt problem. Det vet jag för jag har vistas i länder där de flesta är svarta i långa perioder. Där är ordet oacceptabelt och de hade sett det som en total förolämpning om jag hade börjat kalla svarta så.

• Anonym (mamma)
    Lilla My21 skrev 2011-11-19 21:41:30 följande:
    Håller med
    Tack Glad
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?