• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Betty: Nä men vad säger man då "världsdelstillhörighet"? Jag har aldrig hört nått som skulle passa in annars.

• kort kjol
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 19:27:25 följande:

Bra fråga TS.
    Jag har nog skrivit 3847263 inlägg i alla trådar som behandlat ämnet på FL, men svaret är fortfarande ett mysterium. 

Det är inte mer synd om negrer än om ngn annan. Som att de är de enda som blivit förtryckta.
    Judar, zigenare, indianer.. behöver jag fortsätta??

• Jamo
    kort kjol skrev 2011-11-13 19:28:45 följande:
    Det är inte mer synd om negrer än om ngn annan. Som att de är de enda som blivit förtryckta.
    Judar, zigenare, indianer.. behöver jag fortsätta??

Och därför är det ok att fortsätta förtrycka andra personer? Idiot....
  • kort kjol
    Jamo skrev 2011-11-13 19:30:14 följande:
    Och därför är det ok att fortsätta förtrycka andra personer? Idiot....
    Jag ser det inte som ett förtryck att säga neger. 
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 19:27:25 följande:

Bra fråga TS.
    Jag har nog skrivit 3847263 inlägg i alla trådar som behandlat ämnet på FL, men svaret är fortfarande ett mysterium. 

ja, men betänker man att de inte kan lära om ett ord från negerboll till chokladboll (även om man får specificera om man vill ha pärlsocker eller kokos) så är det kanske inte konstigt att de inte kan ta till sig att ord kan såra?
  • Nice Girl Wrong Place
    Polly S skrev 2011-11-13 19:34:52 följande:
    ja, men betänker man att de inte kan lära om ett ord från negerboll till chokladboll (även om man får specificera om man vill ha pärlsocker eller kokos) så är det kanske inte konstigt att de inte kan ta till sig att ord kan såra?
    Nej och det roliga (eller mindre roliga) är ju att det är just detta ord som är så viktigt för dessa individer att bibehålla.  
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 19:39:30 följande:
    Nej och det roliga (eller mindre roliga) är ju att det är just detta ord som är så viktigt för dessa individer att bibehålla.  
    vissa svenska traditioner ska man vara rädd om.

nej, allvarligt talat gör det mig beklämd att vuxna människor inte har mer empati, och att många av dem dessutom för vidare sin taskiga syn till sina barn.
  • Betty Boop
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:23:37 följande:
    Betty: Nä men vad säger man då "världsdelstillhörighet"? Jag har aldrig hört nått som skulle passa in annars.
    Jag har inte sagt att man inte kan säga afrikan! Det jag opponerade mig emot är att du påstår att afrikan är en nationalitet. Afrika är en världsdel och inget land! Visst kan man säga afrikan likväl som man kan säga europé, men det är fortfarande ingen nationalitet.

Man kan säga också säga Kenyan, Gambian, Marockan, Etiopier etc.  

I USA kallar man inte mörkhyade människor för "negroes"  annat än i rasistiskt syfte! Möjligtvis kan man se nån säga det i en amerikansk film som utspelar sig på 40-talet. Det är ett gammalt förlegat uttryck precis som vårt ord "neger". Nu säger "black" eller "african american". Är det så svårt att säga svart och inte neger?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?