• Thse

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Det är väl lite "white trash" att ständigt debattera om ens rättighet att få säga just NEGER-boll. Vissa associerar till engelskans "nigger" och då kan man väl förstå resonemanget. Jag själv säger visserligen oftast negerboll av en gammal vana, men ber såklart om ursäkt ifall någon tar illa upp. Det är i och för sig lite konstigt om den enda som reagerar och blir upprörd är Greta, 75, på fiket (jo, Greta är antagligen lite white trash hon med). De enda jag mött som blivit upprörda är just svenska tanter på fik, och då jag är den största negerbollsfantasten har det blivit en hel del negerbollssägningar genom åren. Mina svenskifierade utländska vänner tycker att både "neger" och "svenne" är acceptabla ord.

Min asiatiske pojkvän (givetvis inte indoktrinerad i det svenska PK-samhället ännu - och som ni vet är asiater de mest rasistiska) höll på att skratta ihjäl sig över att någon kände sig kränkt utav Kinapuffs-påsen. När han insåg att det resulterade i en seriös samhällsdebatt kiknade han totalt. "Your country is crazy" är ett poppis uttryck.

Men det är ju modernt att känna sig kränkt. 

• Thse
    Anonym (nono) skrev 2011-11-14 17:32:40 följande:
    precis liksom guling till kineser!
    Alla gulingar kallar mig för viting. Jag känner mig inte kränkt, då jag inte ser detta som en nedvärderande term som t.ex. "vit djävul". På samma sätt ser många ordet "neger" som icke-kränkande och t.ex. "svartskalle" som kränkande.

De flesta svarta/bruna/gula/röda/vita människor bryr sig inte nämnvärt över denna "jag känner mig kränkt"-hysterin. Men om någon tar illa upp ska man givetvis respektera detta, hur löjligt man än själv kan tycka att det är. Att på allvar bråka om ens rättighet att få säga neger är ju lika efterblivet som den som skriker "rasist!" efter varannan kotte.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?