• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Muslimska mamman

Visst, på spanska heter svart "negro" och "negra". Ska man förbjuda dessa ord då? Nej. För de har inte rasistisk klang. Däremot om ett ord är så pass hatat i ett land, som neger är i Sverige, så borde det tillhöra vanligt folkvett att inte använda ordet.

• Betty Boop
    Betty Boop skrev 2011-11-17 22:00:10 följande:
    Europ+e är ingen etnicitet! Européer bor i Europa och kan vara både vita, svarta, gula och röda.  Charlizes nationalitet är AFRIKAN och hennes etnicitet är kaukasier. 

Man kan inte sätta ett likhetstecken mellan orden neger och afrikan för alla afrikaner är inte negrer! Det är för bövelen bara att säga svart!

Det är ju insamt låg nivå på allmänbildningen i denna tråd!
    Vill tillägga att hennes nationalitet självklart är SYDafrikan. Bara afrikan är ingen nationalitet!
  • kort kjol
    Jamo skrev 2011-11-16 21:10:49 följande:
    Hehe, orkade inte ta den diskussionen med dennasmygrasist. Flört
    Är det mig du kallar smygrasist? 
  • Jamo
    kort kjol skrev 2011-11-18 18:39:27 följande:
    Är det mig du kallar smygrasist? 
    Smyg och smyg....du skrev ju ganska öppet tidigare i tråden (borttaget nu av moderator) att alla vet ju att negrer inte är lika mycket värda som vita. Så kanske inte skulle kalla det smygrasist.
  • kort kjol
    Jamo skrev 2011-11-18 18:51:58 följande:
    Smyg och smyg....du skrev ju ganska öppet tidigare i tråden (borttaget nu av moderator) att alla vet ju att negrer inte är lika mycket värda som vita. Så kanske inte skulle kalla det smygrasist.
    Nu var ju det jag skrev ironi.
    Ganska överdriven sådan att det borde varit uppenbart att jag inte menade vad jag skrev. 
    Haha

• Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:11:30 följande:
    Ganska överdriven sådan att det borde varit uppenbart att jag inte menade vad jag skrev. 
    Haha

Varför skulle det vara uppenbart? Många har ju såna åsikter så hur i hela friden ska man veta att du inte har det när du skriver så? Med tanke på annat du har skrivit om "negrer" så hade det ju knappast varit omöjligt!  Kanske ska använda smileys på rätt ställen eller skriva *ironi*? 
  • Jamo
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:11:30 följande:
    Haha

Har ju sett hur du trycker ner andra människor i andra trådar så det med ironi köper jag inte för 5 öre...
  • kort kjol
    Betty Boop skrev 2011-11-18 19:19:39 följande:
    Varför skulle det vara uppenbart? Många har ju såna åsikter så hur i hela friden ska man veta att du inte har det när du skriver så? Med tanke på annat du har skrivit om "negrer" så hade det ju knappast varit omöjligt!  Kanske ska använda smileys på rätt ställen eller skriva *ironi*? 
    Trodde det skulle vara ganska uppenbart när jag skrev det där med att plocka bananer.. 
    Skrattande 
  • kort kjol
    Jamo skrev 2011-11-18 19:26:10 följande:
    Har ju sett hur du trycker ner andra människor i andra trådar så det med ironi köper jag inte för 5 öre...
    Ok, du får tro vad du vill.. men jag är inte mer rasist än ngn annan. Även n****r är rasister mot vita. 
    Jag tror alla människor är rasister mer eller mindre. medvetet eller omedvetet.

• Betty Boop
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:29:36 följande:
    Trodde det skulle vara ganska uppenbart när jag skrev det där med att plocka bananer.. 
    Skrattande 
    Hur skulle det kunna vara uppenbart? Många har ju såna sjuka åsikter och vi känner ju inte dig! Hur ska vi kunna veta att du inte är en av dem? Förklara gärna! Lätt att föra en vettig diskussion med en massa flams och trams.
    kort kjol skrev 2011-11-18 19:31:33 följande:
    Ok, du får tro vad du vill.. men jag är inte mer rasist än ngn annan. Även n****r är rasister mot vita. 
    Jag tror alla människor är rasister mer eller mindre. medvetet eller omedvetet.

Men kan du ta och försöka fatta skillnaden mellan svarta och vita? Den vita rasen har aldrig varit förtryckt! Neger är ett nervärderande ord vare sig du vill det eller ej!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?