• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Savant
    Betty Boop skrev 2011-11-12 12:56:58 följande:
    Vad just DU tycker är inte relevant i sammanhanget. Det ÄR ett negativit ord, det är liksom inget man kan ha en åsikt om. Det är fakta! 

Annat exempel: Stockholm är huvudstaden i Sverige. -Nä, det tycker inte jag! Jag tycker att Varberg passar mycket bättre. För MIG är Varberg Sveriges huvudstad, FAKTISKT!   
    Vad är fakta,.. uppgifter som kan debatteras. Hur kan man debattera ditt påstående och är det då presenterat som fakta?
    Ditt senare exemplet talar snarare emot dig, då ordet neger refererar till "person med mörk hy.." Ska vi då "tycka att det inte ska användas, FAKTISKT!"
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Litet My
    Anonym (A) skrev 2011-11-11 22:28:08 följande:
    Nä vilken hets! Själv brukar jag kalla överviktiga för "fetto" och folk med finnar för "din finniga jävel". Kvinnor över 40 pratar jag givetvis alltid om som "klimakteriekärringar", män med lite mage är "äckliga gubbar" och såna som är från landet är helt enkelt "de efterblivna inavelsfallen".
    Sen har jag en kompis som alltid får röd näsa på vintern. Henne kallar jag alltid för "Rudolf". HahaSkrattande.. så jävla roligt.. gud så jag skrattar... och det blir många skratt där eftersom säsongen sträcker sig från november till mars!! En annan kompis kallas för "liket" eftersom hon är alldeles kritvitFlört Hon brukar be mig sluta och säger att hon blir ledsen när jag kallar henne det... men allvarligt!!??!.. överkänslig eller??

Jag blir så sur när folk tar illa upp!! För mig har de orden ingen negativ betydelse alls och en av mina bästa vänner kallar dessutom sig själv för fetto. Å alla fattar ju dessutom precis vad jag menar...förstår inte varför folk är så förbannat överkänsliga och alltid måste vara så PK!? Jag tänker iallafall fortsätta säga såhär, eftersom det är en viktig del av vem jag är!!
    Klockren...
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:05:38 följande:
    Fiona;
    Jag vet inte varför man vill det, för mig blir de bara på reflex att jag använder det bland vissa och inte alls bland vissa. Så enkelt är det med det.

Jag anser att det ska inte vara nån skillnad beroende på vad man själv "tillhör" gällande vilka skämt man får dra och inte.
    varför använda det alls?
    för mig är det ett tecken på brist på empati, ngt jag arbetar mkt med att lära eleverna.

du ser ingen skillnad på att du själv skämtar om att du är en sån typisk bruuuud (nej, skittråkiga skämt och oftast ett försvar, men ändå) och att andra drar dem om dig?

ja, då tycker vi olika.
  • Delgada
    Anonym skrev 2011-11-12 13:02:15 följande:
    Citat:

"Akademiens ordbok definierar ordet: ”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar.”

Så ser inte alla mörkhyade ut. Färgad behöver man väl inte säga.. mörkhyad räcker väl? Precis som ljushyad. Jag är KNAPPAST vit! (lär jag väl inte vara förrän jag är död)
    Den definitionen är i och för sig från 1947 om jag förstår rätt.
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

SAOL är bättre om man söker en aktuell definition.
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista 
  • riboflavin

Varför är det viktigare att inskränka folks rätt att uttrycka sig än att skilja på ett möjligen nedsättande ord och ett icke nedsättande derivat av ursprungsordet?

Neger kan vara ett nedsättande ord om det riktas mot en mörkhyad person i syfte att nedvärdera denne. Den kränkande faktorn är inte ordet i sig utan dess syfte.

Negerboll är namnet på ett bakverk, som åsyftar bakverkets mörka färg. Det jämför inte på något sätt en mörkhyad person med ett simpelt bakverk, det påskiner inte heller att mörk hy skulle vara dåligt.

Varför är ordet negerboll kränkande? 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:20:36 följande:
    Helt rätt och ordet neger ÄR diskriminerande vilket ord som exempelvis arab inte är.
    Ett ord kan aldrig vara diskriminerande i sig, det måste till en värdering och en handling till följd av den värderingen för att något ska kunna vara diskriminerande.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Trivelina73

Äch en sista inlägg då..

Genomlöjligt att ta upp skitgamla skrifter med vad som ansågs om det ena med andra, de hade sjukt nervärderande tankesätt om kvinnor oxå och massa annat. På 1800 talet så var det normalt att knulla barn för de var bara "små vuxna, eller ofullständigt vuxna" Den dagens okunskap kan inte föras över till dagens tankar.

Dessa saker kopplas av många svenskar vad en neger är för något
    De har väldigt mörk hud
    De kan sjunga
    Männen har stora kukar

Dessa saker kopplas av många svenskar till vad en finne är för något
    De svär mycket. 
    De dricker mycket sprit.
    De bär med sig en kniv
    Degår alltid  runt i träningskläder
    De älskar att bada bastu. 
    De talar engelska som Mika Häkkinen.
    De är tystlåtna

0ch, ja det är saker som folk tror och säger men sällan vet om det är så. Och visst ibland stämmer väll något av dessa ting?

Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:01:07 följande:
     Att du ser samband mellan en alkoholist med en kniv och finnar är nog mer ditt problem än allmänhetens.

Hahahhah! Nej, det är ni fina svenskar vilka säger ofta så till mig. På nätet, och så. Det är ett stående skämt mellan er svenskar.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2011-11-12 13:01:25 följande:
    Du har aldrig kommit i kontakt med varken humor eller ironi va?
    Det har jag men det du skrev var i avsaknad av båda.
  • Anonym (undrar)
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:05:38 följande:
    Fiona;
    Jag vet inte varför man vill det, för mig blir de bara på reflex att jag använder det bland vissa och inte alls bland vissa. Så enkelt är det med det.

Jag anser att det ska inte vara nån skillnad beroende på vad man själv "tillhör" gällande vilka skämt man får dra och inte.
    Jag har följt din och Fionas debatt och jag undrar verkligen hur gammal du är och hur det står till med din empati samt om du har haft problem med inlärning. Hur kan man resonera som du gör och skita i att andra tar illa upp för att man säger neger när man har "lust" med det? Jag förstår inte!!!!!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?