• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Jo men visst) skrev 2011-11-11 21:43:52 följande:
    Givetvis ska kränkande benämningar som tex neger förbjudas och helst bli staffbart som hets mot folkgrupp.
    Fler exempel på benämningar som jag tolkar som kränkande och/eller rasistiska är:

Lapp
    Dagisfröken
    Indian
    Svergiedemokrat
    Invandrare
    Finne
    Jude
    Etniskt Svensk
    Norrbagge
    Rom......eller var det zigenare?...tattare?....eller kanske resande, undvik för säkerhets skull allihop.
    Städare
    Muslim
    Mörkhyad
    Byfåne

Om någon vågar sig, på det allra minsta sätt, försvara något enda av ovanstående skällsord så ska denna person omgående stämplas som rasist, omänsklig och politiskt inkorrekt.  

Löjliga exempel föruton lapp, zigenare, tattare och resande. Är det så jäkla viktigt för dig att använda ordet neger trots att du vet att många människor tar illa upp?
  • EllanEriksson

Anonym: Jag kan inte svara på det då jag lär veta varför hon tar åt sig i första taget. En som faktiskt är säker på och i sig själv borde väl inte ta illa upp?
    Ord är vad du personligen gör dem till. Om du tar illa upp av ett ord som neger eller hota finns det oftast nån personlig bakomliggande anledning.

Jag har nog EN sak som gör mig ledsen när folk använder och det är för att en idrottslärare som sa så inte fattade när jag sa ifrån. Aldrig gillat idrott och han var riktigt på alla som inte var bra på idrott så felet låg inte hos mig utan hos honom. För man kan inte rå för att man inte är bäst på idrott.
    Men det är nått jag säger till om sen så hoppas jag att det helt enkelt är nått som går in.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 11:54:18 följande:
    Anonym: Jag kan inte svara på det då jag lär veta varför hon tar åt sig i första taget. En som faktiskt är säker på och i sig själv borde väl inte ta illa upp?
    Ord är vad du personligen gör dem till. Om du tar illa upp av ett ord som neger eller hota finns det oftast nån personlig bakomliggande anledning.

Jag har nog EN sak som gör mig ledsen när folk använder och det är för att en idrottslärare som sa så inte fattade när jag sa ifrån. Aldrig gillat idrott och han var riktigt på alla som inte var bra på idrott så felet låg inte hos mig utan hos honom. För man kan inte rå för att man inte är bäst på idrott.
    Men det är nått jag säger till om sen så hoppas jag att det helt enkelt är nått som går in.
    men du.
    här säger ju folk till, precis som du gjorde med idrottsläraren.
    de beskriver att de och deras barn tar illa vid sig av att kallas neger.
    varför går det inte in?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 11:54:18 följande:

sen är det ju en väsentlig skillnad -du vet att du inte är hora, en person som kallas neger kan inte ändra på sin hudfärg.
    vad gör man då?
  • Anonym (undrar)
    Donum skrev 2011-11-12 11:40:14 följande:
    En väsentlig skillnad mellan ordet "neger" och de ord som tas upp som förslag på andra "kränkande" benämningar är att "neger" uteslutande handlar om hudfärg och inte tar någon som helst hänsyn till faktiskt ursprung, faktiskt intresse, faktisk tillhörighet etc. emedan de övriga exemplen gör det. Det går inte att jämföra "svensk" med "neger" eftersom "svensk" är en nationalitet. "Neger" är ett bedrövligt ihopklämmande av en massa människor som inte behöver ha någonting annat gemensamt med varandra än sin hudfärg, om ens det. Det är minst lika dumt som att kalla någon för "Afrikan" som om "Afrika" är ett land.
    Är det fel att säga europé, asiat, amerikan osv också? Tycker nog att afrikan är korrekt att använda när så krävs.
  • EllanEriksson

Anonym: Men det är just det jag menar. Jag tycker det är bra att folk säger till.. Men man måste också förstå att detta är ett vedertaget ord i svenskan och det kommer alltid finnas med.

• Anonym (undrar)
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 11:46:50 följande:
    Bjuder på ett ytterst viktigt filmklipp i min sidfot, som trevlig paus i snacket..

Sen, näh,man tilltalar inte folk som neger. typ, "neger kom hit!" Men däremot har det hänt under singeltiden att om man diskuterar med vänner om någon snygg mörk kille, och de börjar undra hur mörk, och då kande blir antingen arab eller neger, beroende på vilken "mörknivå" de tillhört.
    Seriöst? Skrämmande... Varför klarar du inte av att utesluta ordet neger?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:02:23 följande:
    Anonym: Men det är just det jag menar. Jag tycker det är bra att folk säger till.. Men man måste också förstå att detta är ett vedertaget ord i svenskan och det kommer alltid finnas med.
    skällsord behöver inte alls få finnas kvar.
    en massa andra ord fasas ut (jag har ärligt talat inte hört nån i min bekantskapskrets säga neger sen jag var typ 14, så jag trodde det räknades dit), just för att de sårar folk.
    vem vill visa sin obegåvning genom att använda ord man vet kränker en del (det spelar ingen roll att en del inte tar åt sig -en del gör ju det och det räcker)?
  • LinneaJosie

Gör sig folk medvetet dumma eller? Nej, ingen kommer att skjuta dig om du råkar säga negerboll, men sluta kalla människor negrer. Det är bara ointelligent och pinsamt. 

• Polly S

oavsett om ni känner folk som inte tar illa up av att kalla varandra (stor skillnad i mina ögon, men inte era...) diverserse nedsättande ord på skämt/ni alltid har sagt så, så kanske ni kan förklara för mig varför ni vill använda ord som vissa faktiskt mår dåligt över?
    jag förstår verkligen inte.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?