Inlägg från: EllanEriksson |Visa alla inlägg
  • EllanEriksson

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Mina svarta vänner kallar sig för neger. Varför är det ok för dem? För det verkar det ju vara.

Sedan så betyder neger negro och negro betyder svart. Hur kan en färg vara rasistisk?

• EllanEriksson

Trivelina: Vi hade en lärare som ansåg att kvinnans kön faktiskt VAR ett ofullgånget manskön.. Blä.

• EllanEriksson

Gurkan: Ordet neger fanns i Sverige innan slavar ens kom på tal. Sedan hade vi inte ens svarta slavar i Sverige utan vita. Alltså våra "egna".

• EllanEriksson

Gurkan: Så du tycker inte svenne har en nedlåtande klang? Jag hör det bara i sådana situationer medans jag aldrig hört neger i ett nedlåtande sammanhang. Faktiskt!
    Jag har däremot hört "nigger", som faktiskt betyder "lägre stående ras"(slang), i nedlåtande sammanhang.

• EllanEriksson

Gurkan: Men varför får man säga vitlök då?
    Helt ärligt. Det må finnas på skämttröjor men det har en poäng i denna debatt.

• EllanEriksson

Delgada: Det är ett skämt men visserligen har det en liiiten poäng.

Sedan är ord vad man som person gör det till.

• EllanEriksson

Gurkan: För att ALLT är nedlåtande idag! Det finns nästan inget som inte är det.
    Jag tycker att svarta borde känna sig stolta över att man säger negerboll då det troligen är Sveriges mest älskade bakverk. Varför är det så tabu att säga då?
    Speciellt då negerboll och chokladboll är två skilda bakverk.

Sedan ser inte jag hora som nått nedlåtande. Inget ord jag bryr mig om helt enkelt. Det är ett ord som jag skrattar åt.
    Jag och min bästa kompis sitter och säger hora, slyna och liknande till varandra och skrattar högt efteråt.
    Ord är inte mer än ord och blir vad du gör dem till.
    Detta är nått jag lärt mig av alla år av mobbing.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?