Inlägg från: EllanEriksson |Visa alla inlägg
  • EllanEriksson

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Sapphiire: det är lätt att säga att det är nedvärderande även om man aldrig blivit kallad det.

Som Lajbanito sa så handlar det om HUR man använder ordet.

• EllanEriksson

Sapphiire: Nej men många bögar gasades ihjäl under förintelsen. Nått många också glömmer bort. Många bögar sattes i koncentrationsläger tillsammans med alla judar och romer.
    Och tortyr och våldtäkt var inre nått ovanligt där heller.

• EllanEriksson

Att jämställa ett ord med sitt ursprung anser jag är bevis på att man kan nått. Att hålla på och förlöjliga detta tycker jag är mer okunnighet än nått annat.

• EllanEriksson

Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.

• EllanEriksson

Fiona: Ja vad står det? Jag gjorde ett nedhopp i mitt inlägg och gjorde en kommentar till det Ribo skriver.

• EllanEriksson
    Polly S skrev 2011-11-12 18:42:30 följande:
    erbjudna jobb? och vad var på ett annat sätt?
    Dem blev erbjudna jobb men hur såg deras situation egentligen ut?

Tänk lite förintelsen och koncentrationslägrena så har du en rätt bra jämförelse. 
  • EllanEriksson
    riboflavin skrev 2011-11-12 19:02:58 följande:
    Det fanns redan en blomstrande slavmarknad i Afrika som Europeérna använde sig av eftersom de fanns slavar i mängder(till följd av de aldrig sinande stamkrigen), en fungerande infrastruktur, och bra priser. 
    Idén att det var "den vita mannen" som förslavade afrikaner är helt felaktig, Europeérna köpte (hur hemskt det än låter) slavarna av afrikanska slavhandlare som vilken vara som helst.

"Amerikanerna" var varken de som transporterade eller främst köpte afrikanska slavar. Primära köpare var de europeiska kolonierna i Västindien och Sydamerika. 

Att de klarade av solen i södern bättre än de invandrade Europeérna är nog däremot helt riktigt. 
    Okej :)

Men fortfarande..
    Som jag har fått höra så har det ju med att svarta har en annan muskelbyggnad som är segare än vitas :)
    Därför gjorde dem sig bättre som slavar till hårdare arbeten. 
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?