• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Anonym:
    Jag använder massa ord som kanske har fasats ut.
    Men jag tycker inte att ord ska fasas ut bara för att. Just negerboll är ett ord som jag vill ha kvar då det ÄR ett eget bakverk medans chokladboll är med kokos istället för pärlsocker.

Ordet neger i sig kommer nog dock inte fasas ut på ett bra tag oavsett hur gärna folk vill det.
    Jag hörde det knappt alls fram tills jag började typ... 8an då jag träffade min pojkvän som är mycket för rasistiska skämt, men drar dem aldrig i närheten av såna som han vet tar illa upp av dem.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:14:20 följande:
    Anonym:
    Men jag tycker inte att ord ska fasas ut bara för att. Just negerboll är ett ord som jag vill ha kvar då det ÄR ett eget bakverk medans chokladboll är med kokos istället för pärlsocker.

Ordet neger i sig kommer nog dock inte fasas ut på ett bra tag oavsett hur gärna folk vill det.
    Jag hörde det knappt alls fram tills jag började typ... 8an då jag träffade min pojkvän som är mycket för rasistiska skämt, men drar dem aldrig i närheten av såna som han vet tar illa upp av dem.
    vad är det för fel på chokladboll?
    jag har aldrig stött på ett bakverk som är nåt annat än det du är ute efter.

ja, med det umgänge förstår jag att du använder och hör ordet, men med andra?
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:14:20 följande:
    Anonym:

nej, kokosboll är en skumboll med kokos.
  • EllanEriksson

Chokladboll associerar jag med för mycket kokos och kräkkänsla.
    Har alltid hatat kokos och vill inte att nått jag tycker gott om ska associeras med nått som får mig att vilja kräkas.

Använder annars bara negerboll om jag nämner neger. För jag känner....EN som anser att det är ett dåligt ord. En av flera hundra, nej jag skämtar inte.
    Alla andra använder det hejvilt även runt henne. Fast hon stör sig på allt och allt ska vara pk till den grad att det bara blir för mycket. Jag anser inte att pk är dåligt förutom när det kommer till henne. Säger man NÅTT även om det inte ens har snackats om kränkande saker så kan hon nämna att det är kränkande... Skit samma! Det jag skulle säga var att jag inte känner nån som inte har negerboll(ibland neger) som ett helt okej ord.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:23:25 följande:
    Chokladboll associerar jag med för mycket kokos och kräkkänsla.
    Har alltid hatat kokos och vill inte att nått jag tycker gott om ska associeras med nått som får mig att vilja kräkas.

Använder annars bara negerboll om jag nämner neger. För jag känner....EN som anser att det är ett dåligt ord. En av flera hundra, nej jag skämtar inte.
    Alla andra använder det hejvilt även runt henne. Fast hon stör sig på allt och allt ska vara pk till den grad att det bara blir för mycket. Jag anser inte att pk är dåligt förutom när det kommer till henne. Säger man NÅTT även om det inte ens har snackats om kränkande saker så kan hon nämna att det är kränkande... Skit samma! Det jag skulle säga var att jag inte känner nån som inte har negerboll(ibland neger) som ett helt okej ord.
    jag känner ingen som använder negerboll, och då växte jag ändå upp med att det hette det, men hade inga svårigheter att lära om när jag mognat (typ 15?) och förstod att vissa gaktiskt tog åt sig.
  • Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:03:00 följande:
    Seriöst? Skrämmande... Varför klarar du inte av att utesluta ordet neger?
    Jag vet inte ärligt, gammal vana? Min vän som är homosexuell blir bög i av rena farten oxå när man talar till vardags. Vidare blir jag blir en finne, vilket oxå är lite nervärdernade med tanke på att jag är finska.
  • EllanEriksson

Anonym;
    Det kan ju helt enkelt vara så att jag inte har nån i min omgivning, eller ens på denna ort verkar det som ibland, som tar illa upp av den. Förutom just den personen.
    Så då har det bara blivit så att ordet har följt med.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:24:18 följande:
    Anonym: Ja men chokladboll är en "negerboll" med kokos istället för pärlsocker.
    nej.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?