• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • EllanEriksson

Gurkan: Ordet neger fanns i Sverige innan slavar ens kom på tal. Sedan hade vi inte ens svarta slavar i Sverige utan vita. Alltså våra "egna".

• Delgada
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 12:39:37 följande:
    "Kvinnan sågs som en icke fullt utvecklad varelse - en halv man, om man så vill.  Livmodern tänktes vara en ofullgången pung, slidmynningen en ofullständig penis, mensblod ofärdig sperma och så vidare." Citatet ur www.playhouseteater.se/hysteri.aspx?linkID=44

Vi kanske borde byta ut ordet kvinna oxå, det är ju förtryckande..  När jag googla så hamna jag på massagestavets historia! Helt sjukt roligt! Måste göra en tråd om det.
    Fast kvinna är inte ett nedsättande ord. Däremot ord som kona som förr användes nedsättande om kvinnor försöker vi ju att hålla oss undan från idag.
    Likaså är det ju inte helt ok att kalla kvinnor som fött barn innan de gift sig för horor längre.

Så enligt logiken någon här ovan förde om att det är ok att säga neger ifall man ska beskriva någons utseende (och det inte är några mörkhyade inom hörhåll kan jag gissa) så borde det ju även vara ok att beskriva personen som negerhora ifall hon fött ett utomäktenskapligt barn och man ytterliggare vill precisera sig lite.
  • EllanEriksson

Gurkan: Så du tycker inte svenne har en nedlåtande klang? Jag hör det bara i sådana situationer medans jag aldrig hört neger i ett nedlåtande sammanhang. Faktiskt!
    Jag har däremot hört "nigger", som faktiskt betyder "lägre stående ras"(slang), i nedlåtande sammanhang.

• MammaPlutt

Men nu får ni väl ge er....varför ens haka upp sig på att säga neger ellr mörkhyad. Måste hyn vara så viktig när man pratar om människor. Dessutom, ska man säga neger ska man säga rätt. Alltså negro betyder svart på spanska. Alltså de som har "svart" hy är negrer. INTE bruna människor.

Denna debatt är så uttjatad. 

• Anonym (jennie)

Gurkan ditt resonemang är totalt flippat! Svenne är lika nerlåtande som ordet neger, svartskalle osv för tanke på i vilka sammanhang de oftast används. Och varför är de helt okej för en svart att säga neger om de nu är så jävla hemskt som du menar på. För de enda man hör typ när dom hälsar "i många fall" yo neger med andra ord så säger dom yo din stackars hatade slav.

• Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:10:44 följande:
    Gurkan: Så du tycker inte svenne har en nedlåtande klang? Jag hör det bara i sådana situationer medans jag aldrig hört neger i ett nedlåtande sammanhang. Faktiskt!
    Jag har däremot hört "nigger", som faktiskt betyder "lägre stående ras"(slang), i nedlåtande sammanhang.
    Jo visst kan svenne ha en negativ klang precis som ordet blatte. De två orden är nog rätt jämna i betydelse men inget av orden har fått samma innebörd som ordet neger i bemärkelsen att trycka ner ett helt folkslag enbart pga deras hudfärg-
  • Gurkan
    Anonym (råger) skrev 2011-11-11 13:04:06 följande:
    Jag har jobbat i Västafrika under ett par år och blev kallad "toubab" kanske 30 ggr per dag.
    Toubab är det dom svarta kallar vita människor. Typ " viting" ( inte ordagrant med till ordförståelse)

Typexempel;  - Hello, Toubab !  You need taxi ?

Om jag skulle tilltala någon för mig okänd på gatan som var mörkhyad med:   - Hallå, hörru Negern !

Gud vad med stryk jag skulle åka på....
    Så bara för att någon annan gör fel så ger det dig rätt att göra fel?
  • EllanEriksson

Gurkan: Men varför får man säga vitlök då?
    Helt ärligt. Det må finnas på skämttröjor men det har en poäng i denna debatt.

• Gurkan
    Anonym (jennie) skrev 2011-11-11 13:14:53 följande:
    Gurkan ditt resonemang är totalt flippat! Svenne är lika nerlåtande som ordet neger, svartskalle osv för tanke på i vilka sammanhang de oftast används. Och varför är de helt okej för en svart att säga neger om de nu är så jävla hemskt som du menar på. För de enda man hör typ när dom hälsar "i många fall" yo neger med andra ord så säger dom yo din stackars hatade slav.
    Så för att en mörkhyad person använder ordet neger ger det dig då rätt att använda det?
    Det finns nog ganska många mörkhyade som tar illa upp av att andra mörkhyade använder det ordet med.
    Sen kan man ju se till varför de använde det. Kanske för att försöka vända ordet till något bättre?
    Men fortfarande, varför måste du säga neger trots att det finns tår som kan bli trampade på?
    varför skulle det vara din rättighet att göra det? 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:18:16 följande:
    Gurkan: Men varför får man säga vitlök då?
    Helt ärligt. Det må finnas på skämttröjor men det har en poäng i denna debatt.
    Vit har aldrig varit och kommer heller aldrig vara ett ord som genom tiderna har stått för förtryckelse och nedvärdering av människor utifrån deras hudfärg. Sålunda kommer en vitlök aldrig att vara rasistisk.
    Inte heller en finsk pinne eftersom finsk inte är ett skällsord för finska folket utan ett ord som beskriver varifrån kakan har sitt ursprung. Ser du skillnaden? 
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?