• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Men
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:44:33 följande:
    O va tråkigt. Men är det ordet eller hudfärgen? MIn lillebror hade en period att han ville vara vit som vi. Vi fick prata en hel del med honom om detta. Och förklarade med folk vilka solar solarium vill själva vara bruna. Och att många gånger ligger det avundsjuka bakom rasism. Sen tycker jag att de har gått lite väl långt med rasismjakten där man inte får sjunga svenska nationalsången något mer och säga bakelsers namn.
    Men det är en helt annan diskussion... som iofs också har fått väldigt konstiga proportioner. Jag tror faktiskt inte att det är speciellt många som har ont av t.ex. nationalsången. I såna diskussioner brukar det uteslutande finnas såna som tycker att "detta har gått för långt".
  • Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:44:33 följande:
    O va tråkigt. Men är det ordet eller hudfärgen? MIn lillebror hade en period att han ville vara vit som vi. Vi fick prata en hel del med honom om detta. Och förklarade med folk vilka solar solarium vill själva vara bruna. Och att många gånger ligger det avundsjuka bakom rasism. Sen tycker jag att de har gått lite väl långt med rasismjakten där man inte får sjunga svenska nationalsången något mer och säga bakelsers namn.
    var får man inte sjunga nationalsången? det är väl en lika utbredd myt det...
    vi gör det då varje år på avslutningen.

och vilka bakelser tänker du på?
  • Anonym (mzungo)

Right on spot!

Du vill säga neger, trots att du vet att jag blir ledsen. Du säger det ändå -det är så viktigt för dig. Varför?

Som min man sa igår, apropå FL-tråden om mannen som vill ligga med andra när hans fru är gravid: det är fascinerande och skrämmande hur olika vi människor kan tänka.

• Anonym
    Men skrev 2011-11-11 11:45:54 följande:
    Ja, men då kan du väl använda ordet negro när du pratar om färgen svart då! Däremot kan du ju undvika det när du pratar om människor eftersom många då känner sig kränkta.
    Jag vet att en del är känsliga, och jag tilltalar inte folk för neger eller säger så till okända. Jag använder deras namn osv. Däremot kan det ju användas för utseendebeskrivning i samtal med bekanta. För mig är det inget hemskt. Används det som mobbing är det så klart hemskt däremot.
  • Trivelina73

Kanska handlar mest om när och hur man säger. Nervärderande neger ord om person, eller uppskattande bakelseord? Tror de är ytterst få vilka kallar folk för neger, jag känner ingen (mer än när bror skämtar runt), däremot finns de en hel del vilka behåller ordet negerboll av ren envishet för att de är less på rasismhyserin.

Umgås man med folk vilka kallar folk för neger, blattar, arabjävlar mm.. Så är man i lag med rasister. Villa man va me dem eller inte? Det är upp till var och en att välja själv.

• Gurkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:59:50 följande:
    Kanska handlar mest om när och hur man säger. Nervärderande neger ord om person, eller uppskattande bakelseord? Tror de är ytterst få vilka kallar folk för neger, jag känner ingen (mer än när bror skämtar runt), däremot finns de en hel del vilka behåller ordet negerboll av ren envishet för att de är less på rasismhyserin.

Umgås man med folk vilka kallar folk för neger, blattar, arabjävlar mm.. Så är man i lag med rasister. Villa man va me dem eller inte? Det är upp till var och en att välja själv.
    Så för att man är less på "rasismhysterin" så har man rätt att använda ett ord som är väldigt kränkande?
    Varför?
    Varför är det så viktigt att få säga negerboll att man hellre riskerar att trampa någon på tårna än att istället säga chokladboll.
    Ja, ordet neger härstammar från ordet negro som betyder just svart men eftersom neger har använts i sätt att nedlåtande beskriva människor med mörk hy så har ju ordet gått i från att vara ett ord som beskriver en färg till att vara ett ord som används för att kränka en person pga dennes hudfärg.

från ett svenskt lexikon i början av 1900-talet:
    "Negrer är en lägre stående ras som lever av huvudsakligen bananer"
    Jag vill ju då helst tro att vi har kommit lite längre än så i vår förståelse för människor med mörk hy och därmed borde vi även kunna släppa ordet neger om än så i ordet negerboll- 
  • Trivelina73
    Gurkan skrev 2011-11-11 12:08:25 följande:
    Så för att man är less på "rasismhysterin" så har man rätt att använda ett ord som är väldigt kränkande?
    Varför?
    Varför är det så viktigt att få säga negerboll att man hellre riskerar att trampa någon på tårna än att istället säga chokladboll.
    Ja, ordet neger härstammar från ordet negro som betyder just svart men eftersom neger har använts i sätt att nedlåtande beskriva människor med mörk hy så har ju ordet gått i från att vara ett ord som beskriver en färg till att vara ett ord som används för att kränka en person pga dennes hudfärg.

från ett svenskt lexikon i början av 1900-talet:
    "Negrer är en lägre stående ras som lever av huvudsakligen bananer"
    Jag vill ju då helst tro att vi har kommit lite längre än så i vår förståelse för människor med mörk hy och därmed borde vi även kunna släppa ordet neger om än så i ordet negerboll- 
    På den tiden ansågs även att kvinnor var inte inteligenta någonstans. De fick inte ärva något utan deras män ärvde, de fick inte hushålla med pengar och de fick inte rösta, deras inteligensnvivå var på barnnivå och hysteri kunde endast kvinnor drappas av pga de har livmoder. Vidare så vart man galen av att runka som man, kvinnor hade ingen sexualitet föresten så kvinnligonani hade man inte på världskartan.  Varför straffa oss idag för den dagens okunskaper och dumheter?
  • EllanEriksson

Mina svarta vänner kallar sig för neger. Varför är det ok för dem? För det verkar det ju vara.

Sedan så betyder neger negro och negro betyder svart. Hur kan en färg vara rasistisk?

• Tummelisa

Kan inte heller fatta dem som benhårt håller på den rättigheten. Jag tycker att man då inte respekterar andra människor. Även om man själv inte tycker det är något nedsättande i ordet, inse att det finns andra som känner så och byt ut ordet - hur svårt kan det vara!

• Anonym (jennie)

En sak som är märklig är att om en svart person säger NEGER är de okej men om en ljus så som tex svensk säger de så skulle de direkt vara förolämpade och man är rasist eller hatiskt. Seriöst lägg ner vi lever på 2000 talet och slaveriet är över för länge sedan. I så fall är de lika illa att säga svenne till en svensk

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?