• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:34:09 följande:
    Sådana ja, i mina ögon är det chokladboll då det står i alla bak- och kokböcker vi har här hemma.
    menar du att det står chokladboll i ett recept och negerboll i ett annat i samma kokbok, och det enda som skiljer är vad man rullar dem i?
  • EllanEriksson

Delgada: För mig är det inte samma sak och kommer nog aldrig vara det.

Anonym: jag tror det är den nyaste det står i. Jag minns inte åren dem är utgivna.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:39:23 följande:
    Anonym;
    Japp. För jag känner inte nån bög som tar illa upp av det.
    men du vet att det finns homosexuella som gör det?
    ändå tycker du det är OK?

får man fråga hur gammal du är?
    empatin utvecklas i takt med hjärnan och senare forskning visar att den inte växt klart förrän vid 15-årsåldern.
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:40:52 följande:

Anonym: jag tror det är den nyaste det står i. Jag minns inte åren dem är utgivna.
    st¨år det negerboll elelr pratar du fortfarande om chokladboll med kokos?
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:40:52 följande:

Ok, men det betyder bara att du inte vet vad orden betyder.
  • Trivelina73
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 12:36:35 följande:
    Känner du dig kränkt av att folk kallar acne för finnar?
    Jag tycker de är äckligt, ja. Att folk klämmer på finnar, och hatar finnar osv osv.. Men kränkt nej, men finner de lite yäk. Fast inte till den grad att man ska stryka ordet, de är bara löjligt. Jag blir mer kränkt av svenskar vilka ser synonymt finnar med att de är alkisar och bär kniv. "Bara rispa inte skääära" och sånt. En neger är synonymt bara i alla fall med väldigt mörk hyd och inge mer. Det är inte orden finne och neger som är fel, det är vad folk tänker i kopling med orden, säger man neger så tänker man väldigt mörk hyd, säger man finne så tänker de flesta svenskar en alkis med kniv.
  • Anonym

Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!

• EllanEriksson

Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.

Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
    Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:46:04 följande:
    Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.

Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
    Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.
    då tycker jag du kollar en nyare utgåva av den.
    varför tror du att det ändrats om det är ett värdeneutralt ord?
  • Anonym

Kan vi inte doppa den där nedrans bollen i vit choklad så alla blir nöjda? Så länge alt är VITT och ljust, och neutralt är det ok. Akta er jävligt noga för att färgsätta något. Är den gul kan kineserna bli galna, är den röd kanske rödlätta britter blir vansinnga och sätt inget lurvigt på den, då kan eskimåerna  bli sura. Säg inte heller "lap-top"....det är att genera lapparna i norr.

Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?