• Polly S

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

oavsett om ni känner folk som inte tar illa up av att kalla varandra (stor skillnad i mina ögon, men inte era...) diverserse nedsättande ord på skämt/ni alltid har sagt så, så kanske ni kan förklara för mig varför ni vill använda ord som vissa faktiskt mår dåligt över?
    jag förstår verkligen inte.

• Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:34:09 följande:
    Sådana ja, i mina ögon är det chokladboll då det står i alla bak- och kokböcker vi har här hemma.
    menar du att det står chokladboll i ett recept och negerboll i ett annat i samma kokbok, och det enda som skiljer är vad man rullar dem i?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:46:04 följande:
    Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.

Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
    Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.
    då tycker jag du kollar en nyare utgåva av den.
    varför tror du att det ändrats om det är ett värdeneutralt ord?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:46:04 följande:
    Fiona: "följ receptet för negerbollar bara att du använder pärlsocker istället för kokos" - citat min bok.

Anonym: Den får väl säga till mig dådå. Jag kan inte göra nått förrän jag vet att personen faktiskt tar illa upp av det.
    Helt ärligt var detta första gången jag hörde att nån tog illa upp av bög när jag tänker efter.
    jag är lärare och jag får dagligen ta diskussionen med elever om att det inte är OK att använda neger/hora/bög etc. som skällsord.
    det är inte en fråga om att de som "är" det ska ta åt sig, som du verkar tänka, utan en fråga om att det är nedsättande ord som man därför inte bör använda.
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:52:49 följande:
    Fiona: Jag har Bonniers kokbok från förra året. Det ändrar väl inte min syn på det hela? Eller måste det göra det bara för att det ska vara värdeneutralt?

Anonym där uppe har en poäng.
    Dem i min åsikt som drar flest invandrarskämt, "negerskämt", rasistskämt och alla liknande är dem som är invandrare, mörka och allt vad nu alla rasistskämt handlar om.
    Men det snackar ingen om för att då verkar det som om det är kränkande mot deras yttrandefrihet..
    däri står det knappast negerboll eller hur?
    du inser att ordet är värdeladdat -negativt här -men använder det ändå?
    nej, varför ska du vilja ändra dig för att inte såra andra?

jag tycker det är en stor skillnad på att skämta om den grupp man själv är del av (ofta ett försvar) och att skämta/bli skämtad om av andra.
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-11-12 12:56:02 följande:
    jag tycker det är en stor skillnad på att skämta om den grupp man själv är del av (ofta ett försvar) och att skämta/bli skämtad om av andra.
    och jag tycker inte såna skämt är särskilt roliga heller. även om det är blondiner själva som drar blondinskämten så är de rätt sunkiga som humor betraktat.
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:59:29 följande:
    Fiona: Men du fattar ju inte. Jag använder inte ordet runt såna som blir sårade av den. Det är en jag känner som bryr sig bara för att bry sig. Så då blir det av ren reflex.

Jag anser inte att det ska vara en sådan skillnad. Jag tycker det är lågt och fel.
    nej, du fattar inte.
    som sagt, vi har inga i klasses som "borde" ta åt sig -enligt dig -av att bli kallade hora/bög eller neger, men det är fortfarande nedsättande ord.
    varför vill man använda nedsättande ord?

huh?
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-11-12 13:02:27 följande:
    nej, du fattar inte.
    som sagt, vi har inga i klasses som "borde" ta åt sig -enligt dig -av att bli kallade hora/bög eller neger, men det är fortfarande nedsättande ord.
    varför vill man använda nedsättande ord?

huh?
    klassen
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:59:29 följande:
    Fiona: Men du fattar ju inte. Jag använder inte ordet runt såna som blir sårade av den. Det är en jag känner som bryr sig bara för att bry sig. Så då blir det av ren reflex.

Jag anser inte att det ska vara en sådan skillnad. Jag tycker det är lågt och fel.
    eller för att vrida det till sin spets: om alla män kallade kvinnor för nedsättande ord som slynor/subbor/horor när de pratade med varandra men inte sa det till kvinnor, skulle det då bli neutrala ord?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:05:38 följande:
    Fiona;
    Jag vet inte varför man vill det, för mig blir de bara på reflex att jag använder det bland vissa och inte alls bland vissa. Så enkelt är det med det.

Jag anser att det ska inte vara nån skillnad beroende på vad man själv "tillhör" gällande vilka skämt man får dra och inte.
    varför använda det alls?
    för mig är det ett tecken på brist på empati, ngt jag arbetar mkt med att lära eleverna.

du ser ingen skillnad på att du själv skämtar om att du är en sån typisk bruuuud (nej, skittråkiga skämt och oftast ett försvar, men ändå) och att andra drar dem om dig?

ja, då tycker vi olika.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?