• Polly S

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:43:10 följande:
    Anonym: Jag är 18(fyller 19 denna månad), min empati är det inget fel på, har inte haft några inlärningsproblem.
    Men det ni inte fattar är att jag kan anpassa mig socialt och använder inte neger i samband med såna som jag vet tar illa upp av ordet. Nått jag fått säga flera gånger för att ni ska förstå det.
    och du förstår fortfarande att det inte är det jag menar, så...

jag försöker en sista gång: varför alls använda ord som är nedsättande (oavsett om det finns ngn där som kan ta åt sig)?
    vad ger det dig att använda uttrycken?
  • Polly S
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 13:49:56 följande:
    Jag har berättat när det har hänt (enstaka tillfälle), och nej. Ärligt. det händer inte ofta att jag använder ordet neger, mer än i såna hära diskutioner. Jag kränker svarta betydligt mer sällan än vad en medelsvensk kränker en finska. Bilden som du såg, går ofta runt på facebok, bland de svenska vännerna (inte finska). och liknande bilder, ser aldrig några skämt om svarta. Men skillnaden är väll hudfägren som gör det, vit finska går det bra att skämta om för hon ser inte olik ut mot en svensk, dennes inre är bara olik, en fyllo och annat dåligt medans en svart är känsligt för det går att se på denne skillnaden, för denne har olik hudfärg men är lika i sitt inre som en svensk jämfört med en finne.
    jag förstår inte.
    menar du att 2 fel = rätt, för att det skämtas om andra grupper -vilket jag tror jag klargjort att jag iaf tycker är lika fel -så är det OK att skämta om "negrer" också, eller för att du inte tar åt dig så bör inte andra heller göra det?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 13:58:26 följande:
    Fiona: Det ger mig ingenting. Det ger mig ingenting att använda nått ord så varför skulle jag göra skillnad på ett ord som heller inte alltid är negativt laddat i många umgängen.

Jag har som sagt bara vart med om att en tyckt att ordet vart negativt laddat men den personen kan tycka att ett vanligt ord som kvinna är kränkande med.

Vad ger det er att använda ett ord som svensk eller finne? Svensk är ett vanligt ord gör en svensk person och finne har tre meningar varav en kan ses som kränkande. Ger ni blanka fan i att använda det ordet då?(ursäkta ordvalet men fann inget bättre)
    OK, jag ger upp det här nu, för du förstår verkligen inte vad jag menar.
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:06:06 följande:
    Fiona; Eller så gör jag men du förstår inte mitt resonemang?
    du svarar på en helt annan sak än det jag frågar om, det är inte att föra ett resonemang.
  • Polly S
    riboflavin skrev 2011-11-12 18:01:21 följande:
    Och fy fan att man har mage att nedvärdera människoförtryck pga sexuell läggning för att man anser att någon annan grupp haft det värre...

När vi ändå var inne på att övertolka och vara genombittra Förvånad
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:36:26 följande:
    Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.
    som sagt, ingen idé.

vad menar du med det här?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:39:55 följande:
    Fiona: Ja vad står det? Jag gjorde ett nedhopp i mitt inlägg och gjorde en kommentar till det Ribo skriver.
    vad menar du med "Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak"?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:41:43 följande:
    Precis de som står kanske?
    erbjudna jobb? och vad var på ett annat sätt?
  • Polly S
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:04:22 följande:
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    men nu skojar du väl ändå?
    nej, enbart skämten gör en inte till rasist, men en total oförmåga att förstå andras känslor, att använda ord som man vet är nedsättande är det.
    skämtar man rasistiskt så ligger det ju oftast ngt bakom.
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 19:27:25 följande:

Bra fråga TS.
    Jag har nog skrivit 3847263 inlägg i alla trådar som behandlat ämnet på FL, men svaret är fortfarande ett mysterium. 

ja, men betänker man att de inte kan lära om ett ord från negerboll till chokladboll (även om man får specificera om man vill ha pärlsocker eller kokos) så är det kanske inte konstigt att de inte kan ta till sig att ord kan såra?
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 19:39:30 följande:
    Nej och det roliga (eller mindre roliga) är ju att det är just detta ord som är så viktigt för dessa individer att bibehålla.  
    vissa svenska traditioner ska man vara rädd om.

nej, allvarligt talat gör det mig beklämd att vuxna människor inte har mer empati, och att många av dem dessutom för vidare sin taskiga syn till sina barn.
  • Polly S
    Anonym skrev 2011-11-13 19:54:30 följande:
    jag förstår inte.
    du påstår att du är neutral, men använder dig sen av svartskalle... hur tänkte du där?

att andra gör fel ger dig inte tillåtelse att bete dig idiotiskt.
    kränkningar är fel oavsett vem det drabbar (såklart, vem har påstått ngt annat), så jag förstår inte alls din poäng här.
    vet inte varför jag blev anonym, det där var iaf mitt inlägg.
  • Polly S
    Anonym skrev 2011-11-13 21:14:26 följande:
    Du är inte vit så länge till med den attityden.
    utan... vilken färg och varför?
  • Polly S
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-11-13 21:19:31 följande:
    Hahaha...herregud.
    Antingen är ni helt dumma i huvudet, eller så driver ni med tråden. 
    jag hoppas på det senare, men man tvivlar ju.
  • Polly S
    Anonym skrev 2011-11-13 21:20:08 följande:
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
    hur går man från vit till blå till svart?
  • Polly S
    Jamo skrev 2011-11-13 21:24:33 följande:
    Så klart, seden i Sverige är att vara vit och då ska de med mörk hy ta seden dit de kommer och ändra färg. Läser man vidare i tråden så får vi veta att vi med vit hy kommer ändra hudfärg om vi tillåter mörka in i landet....tror jag. Inte lätt att förstå vad vissa menar men men Skrattande
    Cool
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?