• Gurkan

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:59:50 följande:
    Kanska handlar mest om när och hur man säger. Nervärderande neger ord om person, eller uppskattande bakelseord? Tror de är ytterst få vilka kallar folk för neger, jag känner ingen (mer än när bror skämtar runt), däremot finns de en hel del vilka behåller ordet negerboll av ren envishet för att de är less på rasismhyserin.

Umgås man med folk vilka kallar folk för neger, blattar, arabjävlar mm.. Så är man i lag med rasister. Villa man va me dem eller inte? Det är upp till var och en att välja själv.
    Så för att man är less på "rasismhysterin" så har man rätt att använda ett ord som är väldigt kränkande?
    Varför?
    Varför är det så viktigt att få säga negerboll att man hellre riskerar att trampa någon på tårna än att istället säga chokladboll.
    Ja, ordet neger härstammar från ordet negro som betyder just svart men eftersom neger har använts i sätt att nedlåtande beskriva människor med mörk hy så har ju ordet gått i från att vara ett ord som beskriver en färg till att vara ett ord som används för att kränka en person pga dennes hudfärg.

från ett svenskt lexikon i början av 1900-talet:
    "Negrer är en lägre stående ras som lever av huvudsakligen bananer"
    Jag vill ju då helst tro att vi har kommit lite längre än så i vår förståelse för människor med mörk hy och därmed borde vi även kunna släppa ordet neger om än så i ordet negerboll- 
  • Gurkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 12:39:37 följande:
    "Kvinnan sågs som en icke fullt utvecklad varelse - en halv man, om man så vill.  Livmodern tänktes vara en ofullgången pung, slidmynningen en ofullständig penis, mensblod ofärdig sperma och så vidare." Citatet ur www.playhouseteater.se/hysteri.aspx?linkID=44

Vi kanske borde byta ut ordet kvinna oxå, det är ju förtryckande..  När jag googla så hamna jag på massagestavets historia! Helt sjukt roligt! Måste göra en tråd om det.
    ja det kanske vi borde eftersom samhället fortfarande har någon generell uppfattning om att kvinnan är det svagare könet. Yrken som är kvinnodominerande och i synnerhet de som är omhändertagande som vårdyrken, barnomsorg, äldreomsorg och dylika är lågstatus yrken.
    Kvinnor idag slåss ganska hårt världen över för att få samma rättigheter som män. För att få samma möjligheter till att få utvecklas som individer och inte hållas tillbaka av gamla föreställningar. 
  • Gurkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 12:29:41 följande:
    På den tiden ansågs även att kvinnor var inte inteligenta någonstans. De fick inte ärva något utan deras män ärvde, de fick inte hushålla med pengar och de fick inte rösta, deras inteligensnvivå var på barnnivå och hysteri kunde endast kvinnor drappas av pga de har livmoder. Vidare så vart man galen av att runka som man, kvinnor hade ingen sexualitet föresten så kvinnligonani hade man inte på världskartan.  Varför straffa oss idag för den dagens okunskaper och dumheter?
    Att man blir galen av att onanera, eller får håriga handflator med mera är knappast att trycka ner en hel folkgrupp enbart pga av deras färg på hyn utan snarare att förtrycka en sexualitet och det här fallet har både män och kvinnors onani varit hårt beprövade genom århundrade. Kvinnors mer eftersom kvinnor inte ska ha någon sexualitet. 
    Vad menar du med att straffa oss för dåtiden okunskap?
    Om vi i förr använde ett ord som blev nedsättande för en hel folkgrupp varför måste vi använda det idag istället? Ordet neger är ju inte ens en nödvändighet för att beskriva en persons ursprung. Lättare att säga att personen kommer från Somalia eller Sydafrika eller kanske Etiopien eftersom det trots allt säger mer än att säga neger. 
  • Gurkan
    Anonym (jennie) skrev 2011-11-11 12:38:53 följande:
    En sak som är märklig är att om en svart person säger NEGER är de okej men om en ljus så som tex svensk säger de så skulle de direkt vara förolämpade och man är rasist eller hatiskt. Seriöst lägg ner vi lever på 2000 talet och slaveriet är över för länge sedan. I så fall är de lika illa att säga svenne till en svensk
    På vilket sätt skulle svenne och neger ha samma innebörd?
    ha svenne använts i åratal för att beskriva hur dålig ett helt folkslag är utifrån deras hudfärg? 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 12:32:15 följande:
    Mina svarta vänner kallar sig för neger. Varför är det ok för dem? För det verkar det ju vara.

Sedan så betyder neger negro och negro betyder svart. Hur kan en färg vara rasistisk?
    Nej, ordet neger betyder inte negro.
    Ordet neger härstammar från ordet negro som betyder svart. däremot har ordet neger genom tiderna fått en genomgående negativ klang då ordet användes för att beskriva slavarna som en lägra stående ras som man kunde behandla som man ville. 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:05:29 följande:
    Gurkan: Nej men svenne är ett nedlåtande ord mot svenskar. Men det är FULLT ACCEPTERAT!
    på vilket sätt är det nedlåtande?
    på vilket sätt trycker det ner oss svenskar? 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:10:44 följande:
    Gurkan: Så du tycker inte svenne har en nedlåtande klang? Jag hör det bara i sådana situationer medans jag aldrig hört neger i ett nedlåtande sammanhang. Faktiskt!
    Jag har däremot hört "nigger", som faktiskt betyder "lägre stående ras"(slang), i nedlåtande sammanhang.
    Jo visst kan svenne ha en negativ klang precis som ordet blatte. De två orden är nog rätt jämna i betydelse men inget av orden har fått samma innebörd som ordet neger i bemärkelsen att trycka ner ett helt folkslag enbart pga deras hudfärg-
  • Gurkan
    Anonym (råger) skrev 2011-11-11 13:04:06 följande:
    Jag har jobbat i Västafrika under ett par år och blev kallad "toubab" kanske 30 ggr per dag.
    Toubab är det dom svarta kallar vita människor. Typ " viting" ( inte ordagrant med till ordförståelse)

Typexempel;  - Hello, Toubab !  You need taxi ?

Om jag skulle tilltala någon för mig okänd på gatan som var mörkhyad med:   - Hallå, hörru Negern !

Gud vad med stryk jag skulle åka på....
    Så bara för att någon annan gör fel så ger det dig rätt att göra fel?
  • Gurkan
    Anonym (jennie) skrev 2011-11-11 13:14:53 följande:
    Gurkan ditt resonemang är totalt flippat! Svenne är lika nerlåtande som ordet neger, svartskalle osv för tanke på i vilka sammanhang de oftast används. Och varför är de helt okej för en svart att säga neger om de nu är så jävla hemskt som du menar på. För de enda man hör typ när dom hälsar "i många fall" yo neger med andra ord så säger dom yo din stackars hatade slav.
    Så för att en mörkhyad person använder ordet neger ger det dig då rätt att använda det?
    Det finns nog ganska många mörkhyade som tar illa upp av att andra mörkhyade använder det ordet med.
    Sen kan man ju se till varför de använde det. Kanske för att försöka vända ordet till något bättre?
    Men fortfarande, varför måste du säga neger trots att det finns tår som kan bli trampade på?
    varför skulle det vara din rättighet att göra det? 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:18:16 följande:
    Gurkan: Men varför får man säga vitlök då?
    Helt ärligt. Det må finnas på skämttröjor men det har en poäng i denna debatt.
    Vit har aldrig varit och kommer heller aldrig vara ett ord som genom tiderna har stått för förtryckelse och nedvärdering av människor utifrån deras hudfärg. Sålunda kommer en vitlök aldrig att vara rasistisk.
    Inte heller en finsk pinne eftersom finsk inte är ett skällsord för finska folket utan ett ord som beskriver varifrån kakan har sitt ursprung. Ser du skillnaden? 
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:08:07 följande:
    Gurkan: Ordet neger fanns i Sverige innan slavar ens kom på tal. Sedan hade vi inte ens svarta slavar i Sverige utan vita. Alltså våra "egna".
    Ordet neger har sitt ursprung i ordet negro som betyder svart. Det användes så i början men kom sedan att förvanskas och användas för att nedvärdera människor av en viss hudfärg och därav förlorade ordet neger sin ursprungliga betydelse och därför är det inte relevant vad det en gång i tiden betydde. Idag står ordet neger för ett nedvärderande ord  för en samling människor vars enda gemensamma nämnare är deras hudfärg
  • Gurkan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 13:21:42 följande:
    Och samtididgit gör kvinnan allt för att få behålla sin "lägre "ställnig som "men vi är faktiskt bara kvinnor" och "vi föder barn därför skall vi få, men inte männen".. Kvinnor av idag lever väldigt mycket i dubbelmoral. Å ena sidan vill de ha samma rättighter som männen, men å andra sidan vill de inte släppa in männen på deras mark.
    Gör vi?
    Jag vet många kvinnor som arbetar för att män och kvinnor ska få leva så lika de kan och där deras kön inte ska vara ett hinder för att de ska kunna utvecklas.
     men du kanske pratar om den gruppen som fastnat fullständigt, den gruppen som anser att ord som negerboll är okej att använda för det har vi alltid gjort?
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:28:56 följande:
    Delgada: Det är ett skämt men visserligen har det en liiiten poäng.

Sedan är ord vad man som person gör det till.
    den har ingen poäng alls.
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:28:56 följande:
    Delgada: Det är ett skämt men visserligen har det en liiiten poäng.

Sedan är ord vad man som person gör det till.
    Sen är inte ett ord vad en person gör det till. Historian kring ordet spelar ju en ännu större roll.
    Hora är ett ord som tidigare var ett nedlåtande ord för en prostituerad. Idag har ordet hora fått en vidare betydelse men är i vilket fall som nedvärderande i vilken kontext det än används.
    Neger är ett ord som till en början med användes för att beskriva en persons hudfärg men som kom att få en annan betydelse då det användes för att nedvärderande beskriva en samling människor vars enda gemensamma drag var deras hudfärg
    Det finns fler ord men jag tror det räcker för att belysa vad jag menar.
  • Gurkan
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:35:59 följande:
    Gurkan: Jo den visar hur LÖJLIG denna diskussion är! Låt det va bara.
    På vilket sätt är diskussionen löjlig?

• Gurkan
    Person skrev 2011-11-11 13:40:37 följande:
    De flesta människor av afrikansk härkomst föredrar att kallas "svarta" om de alls behöver omnämnas som grupp. De flesta anser att "neger" är nedlåtande. Av respekt bör vi därför inte använda ordet "neger". Svårare än så behöver det inte vara. Visa lite respekt och empati mot dina medmänniskor så mår alla mycket bättre
    Tänk vilken härlig värld det vore om lite fler kunde förstå vikten av respekt och empati! 
  • Gurkan
    Delgada skrev 2011-11-11 14:25:52 följande:
    Varför argumenterar folk för att hora inte är negativt laddat? Jag tycker det är jättekonstigt.
    Av samma anledningen som de anser sig ha rätt att säga negerboll för "det har vi alltid gjort" eller "för jag har mörkhyade vänner som kallar sig det alltså är det okej" eller för "att det finns utlänningar som säger svenne och då har jag rätt att säga neger". 

• Gurkan
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-11 20:23:52 följande:
    Ts, jag undrar det samma! De som envisas med att säga det ordet: 1. Kränker och nedvärderar andra människor. 2. Framstår själva som oerhört okunniga och borde antagligen gå tillbaka till skolbänken och läsa om världens historia så de inser VARFÖR ordet inte bör användas. 3. Är väldigt egoistiska i och med att de vet om att människor tar illa upp men ändå fortsätter för att framställa sin egen hudfärg som något bättre. 4. De skulle säkert inte själva vilja bli kallade något nedvärderande som exempelvis WT, men beter sig precis som ett praktexempel.
    Du har ett fel och det är din sista punkt. Förespråkarna i den här tråden hävdar att de inte bryr sig ett skvatt om någon säger något nedvärderande till dem och därför kan de inte första varför någon annan skulle ta illa upp av ett ord.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?