• Jamo

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

EllanEriksson skrev 2011-11-11 12:32:15 följande:
    Mina svarta vänner kallar sig för neger. Varför är det ok för dem? För det verkar det ju vara.

Sedan så betyder neger negro och negro betyder svart. Hur kan en färg vara rasistisk?
    Nigger kommer från negro och kan då inte räknas som rasistiskt?
  • Jamo
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 14:24:51 följande:
    Delgada: Har man aldrig hört att dem skulle vart det så kan det vara svårt att veta :)
    Hur kan det vara svårt att tänka sig den kopplingen?
  • Jamo
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:04:22 följande:
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    Använda "nigger" som ett neutralt ord?
  • Jamo
    Polly S skrev 2011-11-13 19:15:23 följande:
    men nu skojar du väl ändå?
    nej, enbart skämten gör en inte till rasist, men en total oförmåga att förstå andras känslor, att använda ord som man vet är nedsättande är det.
    skämtar man rasistiskt så ligger det ju oftast ngt bakom.
    Precis, ganska empatilöst att inte kunna sätta sig in i hur andra känner fastän det "bara är humor"...
  • Jamo
    kort kjol skrev 2011-11-13 19:28:45 följande:
    Det är inte mer synd om negrer än om ngn annan. Som att de är de enda som blivit förtryckta.
    Judar, zigenare, indianer.. behöver jag fortsätta??

Och därför är det ok att fortsätta förtrycka andra personer? Idiot....
  • Jamo
    kort kjol skrev 2011-11-13 19:31:37 följande:
    Jag ser det inte som ett förtryck att säga neger. 
    Och nassarna ansåg inte att de förtryckte judarna, de gjorde bara vad de hade rätt till...men har svårt att tänka mig att judarna såg det på samma sätt.
  • Jamo
    Anonym skrev 2011-11-13 21:14:26 följande:
    Du är inte vit så länge till med den attityden.
    Kan en attityd ändra sånt?
  • Jamo
    Anonym skrev 2011-11-13 21:20:08 följande:
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
    Kan du inte förklara hur det skulle gå till?
  • Jamo
    Betty Boop skrev 2011-11-13 21:21:17 följande:
    Negrer på svensk mark kan inte visa samma respekt? Vad pratar du om? Det här är en diskussion om ordet "neger". Du svamlar om nåt helt annat, ta seden dit man kommer blablabla.
    Så klart, seden i Sverige är att vara vit och då ska de med mörk hy ta seden dit de kommer och ändra färg. Läser man vidare i tråden så får vi veta att vi med vit hy kommer ändra hudfärg om vi tillåter mörka in i landet....tror jag. Inte lätt att förstå vad vissa menar men men Skrattande
  • Jamo
    Anonym skrev 2011-11-13 21:28:35 följande:
    På vilket sätt anser du att vi s k negrer inte respekterar sverige? 
    Tydligen är det så att ni envisas med att fortsätta vara mörkhyade Flört
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?