• Sapphiire

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Finally någon som tar upp detta. Det känns som att bara för att man har vitt skin att man har rätt att använda ord som sårar andra som inte har samma hudfärg. Jag är svart och tycker att ordet neger är nedvärderande. Jag skulle aldrig använda ett nedvärderande ord mot någon oavsett om denne är svart, vit eller gul. Kan vi inte bara se våra olikheter som något vackert och inte fult?

• Sapphiire
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 14:04:48 följande:
    Tro mig, ordet neger tillhör inte min vardagvokabulär, mest bara i trådar som de här Och nej, jag skämtar inte om neger och jag känner ingen som gör det mer än min lillebror (som har pappa från Gambia och mamma från finland), däremot så är det helt vanligt att det skämtas grovt om finnar. Det är svenskar vilka lider av dubbelmoralen, de kan aaaldrig tänka sig att såra någon annan nationalitet och driva om dem.. mer än finnar då Tungan ute för det räknas tydligen inte..

Jag kan inte förstå att negerboll är borttaget, jag gillade ordet bättre till de goda bakelserna. Fast hin honde drabbar mig i trådar som dessa.

Jag skulle aldrig hålla på kalla min väninna för neger och hennes ungar för negerungar och hålla på och tjabla om negerkrull som ståd i ett annat tråd. Löjligt ju, alla hästar kan inte vara hemma på damen i fråga. Undertryckt rasism som pyser ut eller nåt. Och min vännina har inte den svenska humorn om finnar som svenkar har i överlag. Vi har ömsesidig respekt mot varandra och tycker om varandra för de personer vi är, inte den hudfärg vi har.
  • Sapphiire

Det är alltid lätt att säga att ordet inte är nedvärderande när man aldrig har blivit kallad det.

• Sapphiire
    Lavendelblom skrev 2011-11-12 14:15:52 följande:

Jag har blivit kallad bög många ggr, de enda gånger jag tagit illa upp är när folk har lagt till jävla eller på ngt annat sätt gjort det till ngt negativt. Så lite kan jag nog relatera trots allt

Hur kan du jämföra ordet  bög med neger? Svarta människor blev tagna till slavar pga deras hudfärg. Jag kan inte förstå att du kan tänka så. Absurd.
  • Sapphiire
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 14:19:21 följande:
    Sapphiire: och bögar blev dödade och misshandlade för att den förälskade sig i killar.
    Det förstår jag men det var inte miljontals människor som med "slavarna" Våldtagna, torterade och dödade.
  • Sapphiire
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:42:25 följande:
    Jag ville bara bevisa att Sapphiire var ut och cyklade med sin hopplöst oinsatta fråga om hur någon kunde jämföra de stackars slavarna med bögar. Blanda inte ihop inläggen.

Jag accepterar inte ordet neger används nedvärderande.
    Däremot har jag absolut inga problem med att säga negerboll om ett litet bakverk med kokos på.
    Stackars slavarna skriver du, fy fan att man kan skämta om sånt.
  • Sapphiire
    riboflavin skrev 2011-11-12 14:26:07 följande:
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.
    Så du säger att slavarna inte blev tagna för att de var mörkhyade? Det var ju tydligt under den tiden att pga att man hade svart hudfärg var man underlägsen den vita? Jag blir så less när folk försöker jämföra slavarna med andra "mindre händelser" i historian. Du skriver att det var folkslag som satte sig över andra, var det inte just de så kallade vita männen som tog över de svarta för att de var "mindre intelligenta"?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?