• riboflavin

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Varför är det viktigare att inskränka folks rätt att uttrycka sig än att skilja på ett möjligen nedsättande ord och ett icke nedsättande derivat av ursprungsordet?

Neger kan vara ett nedsättande ord om det riktas mot en mörkhyad person i syfte att nedvärdera denne. Den kränkande faktorn är inte ordet i sig utan dess syfte.

Negerboll är namnet på ett bakverk, som åsyftar bakverkets mörka färg. Det jämför inte på något sätt en mörkhyad person med ett simpelt bakverk, det påskiner inte heller att mörk hy skulle vara dåligt.

Varför är ordet negerboll kränkande? 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:20:36 följande:
    Helt rätt och ordet neger ÄR diskriminerande vilket ord som exempelvis arab inte är.
    Ett ord kan aldrig vara diskriminerande i sig, det måste till en värdering och en handling till följd av den värderingen för att något ska kunna vara diskriminerande.

• riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 13:36:10 följande:
    Det kan jag svara en hora som dig. Är man extremt lågintelligent och saknar empati så kan man givetvis ha behov av att använda ord som sårar andra. (OBS: Skrivet med avsikt att då den andre att förstå hur fel det kan bli om man fritt väljer vad man säger utan att tänka efter.)

Känns det okej att jag uttrycker mig med de orden till dig som svar på din fråga? Inser du inte hur fel och kränkande det är?
    Eftersom jag (till skillnad från dig) inte lägger en negativ värdering i vare sig ordet hora eller ordet neger så är det helt ok, jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster och tycker att jag är en dålig människa p.g.a det.

Att om däremot använder ordet hora i syfte att nedvärdera (i.o.m. din negativa värdering av ordet) är det ju självklart fel.

Det är inte mitt fel att du anser att ordet neger är negativt. Och du har ingen som helst rätt att lägga över dina värderingar på mig.

Vänligen visa mig en källa på att JO/DO vänder sig emot ordet per se, och inte användningen av det.

Jag kallar inte mörkhyade människor för negrer eftersom det kan uppfattas som kränkande, men jag vägrar acceptera att namnet på ett bakverk är kränkande när syftet aldrig varit att kränka, utan att beskriva. Där har vi olika åsikter helt enkelt.

Vem som helst kan känna sig kränkt (FL är en fantastisk källa) men det betyder inte att personen faktiskt kränkts.
  • riboflavin
    Sapphiire skrev 2011-11-12 14:18:02 följande:
    Hur kan du jämföra ordet  bög med neger? Svarta människor blev tagna till slavar pga deras hudfärg. Jag kan inte förstå att du kan tänka så. Absurd.
    Och homosexuella bestraffas och till och med avrättas i vissa kulturer än idag för sin sexuella läggning.

Afrikaner (och andra mörkhyade) blev inte tagna som slavar p.g.a sin hudfärg utan p.g.a att vissa folkslag satte sig över andra och ansåg sig har rätten att beröva dem mänskliga fri- och rättigheter.
    Det finns gott om historiska exempel på där "vita" använts som slavar eftersom de tillhört en annan kultur, ett annat kön eller en annan religion än den rådande maktfaktorn.

Slaveri och hudfärg är två helt separata företelser. Att du inte har bättre insikt i det är bara skrämmande.
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:13:53 följande:
    Jag insinuerar ingenting. Varför behöver jag göra det? Jag bara använder orden..

Vad är skillnaden i att ordet anses kränkande eller användningen av ordet. Där tappade du mig...
    Om du hade läst texten så ser du att jag faktiskt skriver:

"jag förstår dessutom att du använder ordet i syfte att bevisa en poäng och inte insinuerar att jag tar betalt för sexuella tjänster"

Jag skrev dessutom att ordet neger kan anses kränkande, och att jag just därför inte använder det av respekt för folk omkring mig, men neger och negerboll är två olika ord, med olika betydelser. 

Om ordet svart är negativt laddat för dig, så är ordet svart i meningen "en svart boll" endast desktiptivt i mina ögon.
    Du får gärna ha en annan åsikt, så länge som du respekterar att jag inte håller med och inte blir kocko när jag inte ändrar mig eftersom dina argument i mina ögon inte håller.

De negativa känslor som vissa har inför ordet neger förstår jag inte hur man kan överföra på ett annat ord med samma stam.

• riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:34:05 följande:
    Vad har det med den normala västvärlden att göra? Bara för att det förekommer i mellanöstern att homosexuella dödas så ska man acceptera negerordet  Sverige? Hur knåpade du ihop den logiken?
    Jag ville bara bevisa att Sapphiire var ut och cyklade med sin hopplöst oinsatta fråga om hur någon kunde jämföra de stackars slavarna med bögar. Blanda inte ihop inläggen.

Jag accepterar inte ordet neger används nedvärderande.
    Däremot har jag absolut inga problem med att säga negerboll om ett litet bakverk med kokos på.
  • riboflavin
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 14:44:55 följande:
    Vad som är negativt laddat för moig behöver inte vara det för större delen av landets befolkning och anses därför inte som kränkande. Hur svårt kan det vara att förstå? De fåniga som vill påstå att neger är att jämställa med negro bevisar bara sin egen okunnighet.
    Kan du då bevisa att ordet neger, eller för den delen negerboll, anses kränkande av större delen av landets befolkning?

Annars tyvärr din argumentation platt eftersom du ovan menar att ett ord måste anses kränkande av större delen av en befolkning för att vara kränkande, men samtidigt så verkar du tidigare i tråden utgå från att användandet av ordet neger är kränkande.
  • riboflavin
    Sapphiire skrev 2011-11-12 16:00:49 följande:
    Stackars slavarna skriver du, fy fan att man kan skämta om sånt.
    Och fy fan att man har mage att nedvärdera människoförtryck pga sexuell läggning för att man anser att någon annan grupp haft det värre...

När vi ändå var inne på att övertolka och vara genombittra Förvånad
  • riboflavin
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 18:36:26 följande:
    Fiona: Jag har svarat på det du frågade mig: "vad får du ut av att använda ordet neger?"

Riboflavin har dessutom en poäng. Afrikaner(ja nu samlade jag allt) förslavades för att under amerikanarnas resor visade det sig att afrikaner var starkare och tåligare än amerikaner och därför blev dem erbjudna jobb. Att det däremot var på ett helt annat sätt är ju en annan sak. Det enda som hade med deras färg att göra var att dem klarade söderns sol bättre.
    Det är iaf så jag fått förklarat för mig gällande historia.
    Det fanns redan en blomstrande slavmarknad i Afrika som Europeérna använde sig av eftersom de fanns slavar i mängder(till följd av de aldrig sinande stamkrigen), en fungerande infrastruktur, och bra priser. 
    Idén att det var "den vita mannen" som förslavade afrikaner är helt felaktig, Europeérna köpte (hur hemskt det än låter) slavarna av afrikanska slavhandlare som vilken vara som helst.

"Amerikanerna" var varken de som transporterade eller främst köpte afrikanska slavar. Primära köpare var de europeiska kolonierna i Västindien och Sydamerika. 

Att de klarade av solen i södern bättre än de invandrade Europeérna är nog däremot helt riktigt. 
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?