• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • tanja 80
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 10:25:11 följande:
    Jag förstår mycket väl att det var jobbigt och verkligen inte okej i ert fall.
    De flesta bor dock inte vid dagis och skola, men de som gör det har det nog inte så kul, men det får man nästan ta med i beräkning tyvärr, att det inte är världens lugnaste plats att bo på.

Om man blir bortkörd eller om det står "privat" ja då är det ju så även om det kan skötas på ett bättre sätt.

Men tycker du att det är fel och hemskt av föräldrar att gå till lekplatser och leka, som kanske tidigare vart öppen för allmänheten men numera privat då det ombildats till BR?
    Tycker du att man automatiskt ska hålla sig borta från små lekplatser som ligger intill en klunga bostäder bara för att det KAN vara privat?

Jag menar, hur ska man lösa det om man inte känner till? Som jag sa är det standard i stockholm att varje område har en egen lekplats. Hyresrätterna dvs. 
    Nej självklart tycker jag inte att det är så fel och hemskt att man går till en lekplats med sina barn, som jag skrev så har jag själv en ettåring som gärna leker i oliak parker. Men jag tycker att man måste ha förståelse för att föreningen faktiskt värnar om sitt område och i det här fallet blev ju tjejen upplyst av tanten (som säkerligen kunnat sköta det mycket trevligare och snyggare!) om att det var en privat lekplats. Då kan man ju inte säga att man inte vet utan borde helt enkelt acceptera att någon annan äger den här platsen. Din fråga gäller ju om man inte vet.. Då kan man ju självklart inte klandras. Här blev hon informerad... Då menar jag att man faktiskt inte kan ta för givet att alla får använda allt.

Men precis som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag att är man så rädd om sitt område så får man skylta. Ingen big deal egentligen. I vår nuvarande förening finns det inte ens en lekplats eftersom det bara finns två barnfamiljer här (vi och en till). Vi driver frågan men de andra i föreningen tycker att det finns viktigare saker att lägga pengar på. Så vi får också leta andra lekplatser.Jag skulle också önska att kommunen prioriterade lekplatserna mer men jag kan ju inte bara kräva att få nyttja privata (som ju bostadsrättsföreningars är) lekplatser.
  • Argo
    k girl skrev 2011-10-18 09:21:43 följande:
    Jag har lite svårt att förstå argumentationen faktiskt. Flera av er menar på allvar att jag inte skulle ha kunnat låta vänner med barn som bodde hos mig över helgen leka i vår lekplats (när jag bodde i bostadsrätt). Eller att jag inte skulle kunna gå ut med min tvååring och leka på gården när jag hälsar på min syster när hon är på jobbet.
    Jag har läst hela tråden och hittar exakt ingeting av det du påstår.

Förutom de som tramsar om "Åh, får inte min kompis barn leka här då?" så är det nog bara jag som ens nämnt det scenariot och jag har sagt att det normala (och självklara) är att man är ansvarig för sina gäster och deras beteende.
  • Argo
    k girl skrev 2011-10-18 09:27:41 följande:
    Men de är ju inte vad kvinnan i TS hade sagt.

TS var ju inte besökande utan hade gått in på gården ändå. Hade hon varit besökande hade hon ju kunnat hänvisa dit så hade kvinnan fått reagera på det.

Kvinnan var för övrigt, som TS uppfattade det, ordförande.

• TheCoopers
    tinylove skrev 2011-10-18 10:24:31 följande:
    ja så är den bistra sanningen...vi som bor i bostadsrätt har betalat för boendet och därmed också för vår innergård...vi har valt bostadsrätt för att vi värdesätter att ha något eget (lägenhet och innergård) och då är det inte så konstigt att man värnar om den...
    Vi bor också i en bostadsrätt men inte håller jag reda på vilka barn som "får" leka där . Jag har inte ens tänkt i de banorna .
    I'm the me I choose to be ...
  • Veritaslux
    TheCoopers skrev 2011-10-18 10:53:54 följande:
    Vi bor också i en bostadsrätt men inte håller jag reda på vilka barn som "får" leka där . Jag har inte ens tänkt i de banorna .

Jag bor också i bostadsrätt, håller med dig till fullo. Har visserligen ingen lekplats men tycker hela attityden om "mitt" och "ditt" är trist. Tycker att oavsett regler att det är stor skillnad på om en lekpark blir invaderad av personer som förstör och om några enstaka barn vill leka. Ska man hindra människor som passerar gårdarna från att slå sig ner på bänkarna också, "för de utsätts ju då för onödigt slitage"?

Om man tycker det är så viktigt med "mitt" och "vårt" kan man ju flytta till ett gated community med låsta grindar så slipper man befatta sig med pöbeln över huvudtaget (ja, sådana områden finns tyvärr och personligen tycker jag att det är fy skam).
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • finskaflikkan
    Veritaslux skrev 2011-10-18 11:04:04 följande:

Jag bor också i bostadsrätt, håller med dig till fullo. Har visserligen ingen lekplats men tycker hela attityden om "mitt" och "ditt" är trist. Tycker att oavsett regler att det är stor skillnad på om en lekpark blir invaderad av personer som förstör och om några enstaka barn vill leka. Ska man hindra människor som passerar gårdarna från att slå sig ner på bänkarna också, "för de utsätts ju då för onödigt slitage"?

Om man tycker det är så viktigt med "mitt" och "vårt" kan man ju flytta till ett gated community med låsta grindar så slipper man befatta sig med pöbeln över huvudtaget (ja, sådana områden finns tyvärr och personligen tycker jag att det är fy skam).
  • TheCoopers
    Veritaslux skrev 2011-10-18 11:04:04 följande:

Ja det kan ju vara folk som är och hälsar på någon ... eller någon som råkat gå förbi och tyckt det såg mysigt ut ?  Står det en skylt eller är det en väldigt avskärmad gård tror jag inte någon skulle gå in . Men ofta är det ju svårt att veta vad som tillhör vad .

Kanske skulle man ha någon sorts besöksbricka / boendebricka på sig då så att alla är nöjda och glada ?
    I'm the me I choose to be ...
  • liv10

Om man orkar bry sig vilka som leker i lekparken och inte har man alldelles säkert ett bittert tråkigt liv. jag köper inte ens till 1% argumentet att tanten är orolig för skaderisken då en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma. Jag tror 100%att hon bara är bitter och njuter av att få känna sig viktig nån gång då och då. 

DESSUTOM- OM MAN FÖLJER DE RIKTLINJER SOM SOM GÄLLER FÖR LEKPLATSER SÅ FINNS INGEN ORO VID EV OLYCKOR. .Lekplatsen ska besiktas en gång per år- så om man gjort sitt jobb och tagit hand om den finns inga faror alls med att låta andra barn leka där. Så det är bullshit att man är orolig för olyckor i mina ögon.  Är man orolig för det har man antagligen inte följt de regler och riktlinjer som finns.

DESSUTOM; SKYLT VID ALLA PRIVATA lekparker SKALL finnas med info om vem som äger mm, där kan man ju passa på att skriva att det är förbjuden mark om man är snål och bitter så slipper man ju ovälkomna barn som leker och har roligt.  

• Ria

Mjo, som jag skrev.. Blomkrukorna = tanterna, behöver nån sorts junta av nåt slag.

• Mirva
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 10:25:11 följande:
    Jag förstår mycket väl att det var jobbigt och verkligen inte okej i ert fall.
    De flesta bor dock inte vid dagis och skola, men de som gör det har det nog inte så kul, men det får man nästan ta med i beräkning tyvärr, att det inte är världens lugnaste plats att bo på.

Om man blir bortkörd eller om det står "privat" ja då är det ju så även om det kan skötas på ett bättre sätt.

Men tycker du att det är fel och hemskt av föräldrar att gå till lekplatser och leka, som kanske tidigare vart öppen för allmänheten men numera privat då det ombildats till BR?
    Tycker du att man automatiskt ska hålla sig borta från små lekplatser som ligger intill en klunga bostäder bara för att det KAN vara privat?

Jag menar, hur ska man lösa det om man inte känner till? Som jag sa är det standard i stockholm att varje område har en egen lekplats. Hyresrätterna dvs. 
    Ja då måste det ju vara skyltat ordentligt och lås på grindarna så att inga obehöriga kan ta sig in, allt annat är bara vansinnigt. Ingen ska behöva mötas av någon som kommer och säger till att man inte får vara där.

Våra grannars barn lekte utanför grannhuset en dag, där de satt ut en liten flyttbar rutschkana då en av husets hyresgäser kom och sa att barnet inte fick leka där. Vart är vi på väg?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(