• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Velour
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:21:54 följande:
    Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
    Där ser man! Så även om man har juridiska rättigheter att kunna avhysa så kan man ändå inte göra det? Jag uppfattade som helt annorlunda när jag läste den här texten i bloggen:

" Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud."
     http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-24 16:13:10 följande:
    Där ser man! Så även om man har juridiska rättigheter att kunna avhysa så kan man ändå inte göra det? Jag uppfattade som helt annorlunda när jag läste den här texten i bloggen:

" Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud."
     blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-oc.../
    En privatperson har rätt att be någon gå men om de inte går frivilligt så får man ju inte fysiskt hjälpa dem att gå...
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Velour
    Fru U skrev 2011-10-24 16:32:16 följande:
    En privatperson har rätt att be någon gå men om de inte går frivilligt så får man ju inte fysiskt hjälpa dem att gå...
    Good. För så länge man bara nyttjar en lekplats utan att förstöra den så ser även jag det som riktigt dumt att bete sig såsom kvinnan i TS berättelse.
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-24 16:35:07 följande:
    Good. För så länge man bara nyttjar en lekplats utan att förstöra den så ser även jag det som riktigt dumt att bete sig såsom kvinnan i TS berättelse.
    Jag håller inte med eftersom det kostar att underhålla lekplatserna,ganska mycket pengar och alla som bor i brf har även betalt för de kommunala lekplatserna, dvs dubbelt upp.

Att skrika och bete sig vanvördigt (i brist på bättre ord) är inte okej men att be någon gå på ett artigt och hyfsat sätt anser jag vara helt okej.
  • Ernst Hugo
    Velour skrev 2011-10-24 16:35:07 följande:
    Min reflektion i sammanhanget är frågan kring tantens missunnsamhet. Kände hon att den ensamma mamman med sitt enda barn invaderade och missbrukade hennes dyra investering i lekplatsen som hon själv inte utnyttjade?
    Eller var hon bara en bitter tant i största allmänhet?

Citerat från samma blogg du nämnde ovan:
    "Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området"     
    Come on katten - det svänger ju...
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-21 17:31:18 följande:
    Jag blir trött på att du tjatar om sunt förnuft. Och på att du envisas med att gå på om att man går in på gårdar, när det inte handlar om det. Sedan har det ändå ingen betydelse om det är hyresrätter eller bostadsrätter eftersom man ändå måste känna till detaljplanen för att se vilken status lekplatsen har.

När ska man göra detta arbete har du tänkt dig? Att försöka ta sig in i porten för att titta vad den eventuella bostadsrättsföreningen heter och sedan kontakta denna bostadsrättsförening och fastighetskontoret för att få detaljplanen? Bara att ta sig till porten kan ta tio minuter mewd alla barnen. Sedan vet man inte alltid  vilket bostadsrättsförening eller hyresvärd som anlagt parken. Och när det då gäller ett trettiotal små lekplatser lär barnen ha blivit så stora när jobbet är färdigt att de inte vill leka på lekplatser längre.
    Fast nu är det du som håller ämnet levande trots att vi redan har konstaterat vilka problemen är.
  • TheCoopers
    Ernst Hugo skrev 2011-10-24 18:44:20 följande:
    Min reflektion i sammanhanget är frågan kring tantens missunnsamhet. Kände hon att den ensamma mamman med sitt enda barn invaderade och missbrukade hennes dyra investering i lekplatsen som hon själv inte utnyttjade?

"Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området"     
    I'm the me I choose to be ...
  • Mirva

Jag har inte tjatat om sunt förnuft, och jag vidhåller att det inte handlar om att "gå in på gårdar". Du har inte konstaterat vilka problemen är.

• Velour
    Fru U skrev 2011-10-24 16:37:03 följande:
    Jag håller inte med eftersom det kostar att underhålla lekplatserna,ganska mycket pengar och alla som bor i brf har även betalt för de kommunala lekplatserna, dvs dubbelt upp.

Att skrika och bete sig vanvördigt (i brist på bättre ord) är inte okej men att be någon gå på ett artigt och hyfsat sätt anser jag vara helt okej.
    Det jag tycker är "good" är att de inte kan ta till vilket medel som helst för att avhysa folk. Samtidigt får man vara lite mer förnuftig om man nu ska avhysa. Att göra det mot ALLA som inte är br-boende känns för dumt. Man kanske ska kunna skilja mellan folk och folk eftersom att vara utomstående inte är lika med att man automatiskt förstör lekanläggningen.
  • Velour
    Ernst Hugo skrev 2011-10-24 18:44:20 följande:

Japp, jag håller med. Och dessutom hintade jag lite om sista citatet i inlägget jag länkade till bloggen Tycker att det är en sund inställning i det uttalandet.
  • Fru U
    Velour skrev 2011-10-26 03:18:33 följande:
    Det jag tycker är "good" är att de inte kan ta till vilket medel som helst för att avhysa folk. Samtidigt får man vara lite mer förnuftig om man nu ska avhysa. Att göra det mot ALLA som inte är br-boende känns för dumt. Man kanske ska kunna skilja mellan folk och folk eftersom att vara utomstående inte är lika med att man automatiskt förstör lekanläggningen.
    Man får aldrig som privatperson ta till vilka medel som helst

Det som stör mig är att ts medvetet gick dit för att det var finare, för att de hade rustat upp det. Hon var väl medveten om att det inte var en kommunal lekplats.

Självklart förstör inte alla men det blir fler när alla anser sig ha rätt till allt, även om de inte ens varit med och bidragit till det (ekonomiskt).
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-26 10:10:45 följande:
    Man får aldrig som privatperson ta till vilka medel som helst

Det som stör mig är att ts medvetet gick dit för att det var finare, för att de hade rustat upp det. Hon var väl medveten om att det inte var en kommunal lekplats.

Självklart förstör inte alla men det blir fler när alla anser sig ha rätt till allt, även om de inte ens varit med och bidragit till det (ekonomiskt).
    fast man behöver ju inte ha bidragit ekonomisk för att ha rätt till att nyttja vissa saker .
    I'm the me I choose to be ...
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:25:33 följande:
    fast man behöver ju inte ha bidragit ekonomisk för att ha rätt till att nyttja vissa saker .
    Visst man har tex rätt till socialbidrag, rätt till fp o dylikt även om man inte betalat skatt.

Man har rätt att använda det som är kommunalt även om man inte betalar skatt jag ser dock inte hur det är relevant när det gäller att medvetet åka snålskjuts på andra.
  • Mirva
    Fru U skrev 2011-10-26 10:40:57 följande:
    Visst man har tex rätt till socialbidrag, rätt till fp o dylikt även om man inte betalat skatt.

Man har rätt att använda det som är kommunalt även om man inte betalar skatt jag ser dock inte hur det är relevant när det gäller att medvetet åka snålskjuts på andra.
    Men att besöka en lekpark som har anordnats av några boende anser inte jag vara att medvetet åka snålskjuts på andra, det är att dela med varandra. I så fall har vi ju allemansrätten i Sverige vilket då innebär att alla som någon gång nyttjar allemansrätten medvetet åker snålskjuts på andra.
  • trombklint

Hej,

Gammal tråd, men innehåller så många missförstånd så jag reder gärna ut detta från juristens horisont. När det kommer till juridik, räcker det ju sällan att gissa utifrån sina egna fördomar.

Arga tanten hade sannolikt fel!
    Det är helt ok att låta era barn leka på lekplatser i en BRF.
    Och det är inte tillåtet för en BRF att sätta upp förbudsskyltar. Ser ni detta kan ni kontakta kommunen så får föreningen ett vitesförläggande.

Många BRF äger sin mark, men många arrenderar den av kommunen.

Vad allmänheten får och inte får göra på tomten har dock inte så mycket med ägandeförhållandet att göra. Det som betyder något i sammanhanget är om allemansrätten gäller på tomten eller inte.

Del av privat mark som inte innefattas av den s.k. hemfridszonen får användas av allmänheten under förutsättning att ingen störs orimligt mycket och att inget på tomten förstörs. Detta gäller även utrustning såsom utemöbler, lekplatser, grillar, mm.

Hemfridszonen kring privata enfamiljshus kan grov ses som den del av tomten som är synligt från bostadshuset.

I ett utlåtande från Naturvårdsverket, som är den instans som bevakar allemansrätten, konstaterar man dock att hemfridszonen kring ett flerfamiljshus går vid husfasaden. D.v.s. att det inte finns någon zon utanför husen där allmänheten inte får vistas. Resonemanget i utlåtandet utgår ifrån att alla som bor i huset och deras gäster rimligen får utnyttja tomten och dess utrustning. Man menar, vidare, att alla i huset inte känner varandra och väljer man ett boende där man accepterar att främmande människor vistas nära inpå det egna hemmet så finns ingen anledning att göra skillnad på främmande och främmande.

Förmodligen ganska kontroversiellt och provocerande för den som anser att det privata ägandet alltid går före andra människors rättighet att att röra sig fritt. Men så är allemansrätten en lite udda fågel om man ser till världen i stort.

/EKT

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(