• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:38:18 följande:
    Inte om någon i din familj   skulle omkomma av en istapp från ett hus   (hyres eller bostadsrätts....)  i huvudet när ni gått på gatan heller?
    OM jag ramlar och slår mig pga att det är dåligt sandat skulle jag reagera likadant som tanten, bara muttra över saken och gå vidare, detta ser jag som en bagatell jämfört med ditt exempel, jag skulle troligtvis inte orka hålla på med anmälan om nån nära precis avlidit. Mitt barn var nära att avlida pga en annan människa, jag orkade inte då, så jag kan på sätt och vis relatera till det. Men vad önskar du? Att obehöriga ej ska vistas på privat område öht?
    Argo skrev 2011-10-21 13:53:52 följande:
    Du hälsar alltså på din kompis, väntar utanför hennes hus och vet inte om hon bor i hyresrätt eller brf? Ja vi har hört nu att det är svårt att hålla reda på. Sunt förnuft säger då att om man traskar in på någons gård så kollar man upp det så gott det går innan. Med tanke på att mna säkert håller sig till ett fåtal lekplatser är det inget jättejobb att komma ihåg svaret sedan.
    Nu behöver det nödvändigtvis inte vara just tillhörande gård, utan i närheten och det hade jag inte haft koll på. Jag var hos en vän nyligen och kände inte till området, då var vi visserligen hos hennes svärmor och jag frågade när vi var uppe i lägenheten om det är HR eller BR.
  • Argo
    liv10 skrev 2011-10-21 09:16:11 följande:
    och du verkar ju ha svårt att ta till dig vad folk skriver.

jag har ett rätt bra hum om vad som är brf och hyresrätter härikring- MEN  som jag sa- bara för att det är en brf betyder det inte att det är en privat lekpark! Tvärtom faktiskt! Till många större brf finns faktiskt kommunägda allmänytor, bland annat lekparker. 

Och som massor redan påpekat- vi talar ju om öppna lekparker- inte där man måste gå in på en tydligt markerad innergård. 
    Hela den här meta-pratet uppstod för att några signaturer försvarade sin inställning att det var fritt fram att gå in på gårdar som man ville med att det var omöjligt att veta om gårdarna var privata eller inte om de inte var skyltade. På en punkt har dessa signaturerna varit informativa mitt i allt detta prd-slafsande: det är uppenbart att skyltar om ägandeförhållanden skulle var till stor hjälp för att även dessa signaturer ska få klarhet.
  • vadskajaghetadå

Vår förening äger marken utanför, här passerar "obehöriga" flera tusen gånger per dag, jag har inte ens tänkt i dessa banor som er. Om man skulle promenera så pass att man var nära att få en istapp i skallen skulle man behöva gå i rabatterna. Men jag antar att vi kommer ha koll på det.

• TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 14:05:40 följande:
    Vår förening äger marken utanför, här passerar "obehöriga" flera tusen gånger per dag, jag har inte ens tänkt i dessa banor som er. Om man skulle promenera så pass att man var nära att få en istapp i skallen skulle man behöva gå i rabatterna. Men jag antar att vi kommer ha koll på det.
    Bäst du sätter dig och bevakar och ber om medlemskapsbevis för de som vistas i närheten ...

I'm the me I choose to be ...
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 13:59:54 följande:
    Det är ganska mycket hypotetiska scenarion här , så låt oss gå tillbaka IGEN till det som hände .

ETT litet barn lekte i parken tillsammans med sin mamma .

Varför drar du upp hundar , katter och lärare som röker i parken ? Det var ju direkt det som hände i TS
    Eftersom det i tråden ifrågasätts om en bostadsrättsförening har något att säga till om på sin gård.

Hund  var någon annan som drog in i tråden först.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 14:05:40 följande:
    Det händer dödsolyckor med istappar i stadskärnor,  om du inte känner till det.   Och husägare  kan anses som ansvariga,  likaväl som de är det om någon halkar utanför huset för att husägaren inte sandat.

Om du har rört dig i någon stadskärna någon gång har du troligen sett dessa varningsskyltar som ställs ut på trottoarer vintertid.
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 14:00:42 följande:
    Nej det kan ju knappast ersätta människan som dog ..
    Livförsäkring är inget för din familj,  alltså?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:32:27 följande:
    Livförsäkring är inget för din familj,  alltså?
    Det är väl en sak att få ut pengar på försäkring och en annan att stämma föreningen ?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:27:16 följande:
    Eftersom det i tråden ifrågasätts om en bostadsrättsförening har något att säga till om på sin gård.

Hund  var någon annan som drog in i tråden först.
    Nu var det hursomhelst ett litet barn som lekte i en park . Inget annat .
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 14:34:31 följande:
    Nu var det hursomhelst ett litet barn som lekte i en park . Inget annat .
    Jo,  tråden har handlat om huruvida en bostadsrättsförening har rätt att  ha regler för hur deras markytor får användas,   om kvinnan som sade till  mamman med barnet hade  något att stödja sig på när hon gjorde det  eller ej.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(