• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • vadskajaghetadå

Det är inte husens form och innergård som avgör om det r privat eller ej, det är däremot lättare att urskilja dessa två eftersom det oftast är mer välskött i en brf. Så har jag förstått vad som är vad, men det är ju ingen regel.

• vadskajaghetadå

Det är stora skillnader här där jag bor t.ex. Jag har aldrig behövt ta reda på vilket som är vilket för det är så uppenbart.
    Längan bredvid är verkligen välskött i rabatterna, de boende fixar och gör fint och det är en annan gemenskap känns det som.
    Det var bara ett år sen vi köpte fastigheten och vi har haft flera städdagar med grillning,osv och vi planerar att rusta upp parken, och det vore jättekul om barn kom hit och samlades.

Inga stökiga ungdomsgäng precis, men vilka ungdomar vill hänga i en lekpark var och varannan dag? 

• sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 10:12:40 följande:
    Man får alltså inte leka på en sådan lekplats utan att fråga föreningen om lov ?
    Styrelsen här  (jag har valt att inte vara med där)   har i ordningsreglerna  angett att husdjur är förbjudna på vår innergård.   Detta med tanke på allergiska bostadsrättsinnehavare  (!)....       Det blir också dyrt att behöva byta sanden i hela   lekplatsen  för att folk låter   katter och hundar  springa lösa här.     Kiss och bajs är inte så trevligt för småbarn som leker med hink och spade och av nyfikenhet   (?)   stoppar det mesta i munnen.   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

Lärare från närbelägna låg-och mellanstadieskola och/eller  förskola,   som gick till bänkar vid  vår lekplats för att röka på rasterna  eftersom skolgården har rökförbud har  blivit tillsagda.   De har slutat att röka på vår innergård efter tillsägelser. 

Lekande barn bryr sig nog ingen om.   Vi har så många egna,  med deras släktingar,   att det knappast märks om det kommer några utomstående barn.   OCH    efter att ha läst tråden inser jag att vi borde sätta upp en skylt om att   "utomstående"    barn inte omfattas av föreningens olycksfallsförsäkring.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 10:36:49 följande:
    Innergård eller ej, det skulle mycket väl även kunna vara en allmän plats ditt exempel. För just så ser många ställen ut här. 
    Om det bara är ett hus och en lekplats som på bilden skulle det lika väl kunna vara en privat gård.

Med TRE  hus omkring innergården,  med  grillplats och flaggstång  (där vi hissar flaggan på halv stång när någon i föreningen avlidit)    ser det ut som ALLMÄN  plats?
  • Vilaa

Jag förstår allas argument men bilden sirisdotter bifogade kunde lika gärna vara från vårt hyreshusområde, och jag har då aldrig hört talas om att det skulle var förbjudet att leka på våran hyresgästgård om man inte är hyresgäst?? Så tycker det är så löjligt att just bostadsrättshus ska ha en privat park bara för dom och framförallt hur fasiken ska man veta vad som är vad? Har inte hyresvärden samma ansvar då över lekande barn som inte är hyresgäster om något händer? Då borde dom ju vilja skydda sig från andras barn men något sådant har jag aldrig hört talas om.

Det som stör mig mest: Hur ska man veta vad som är vad? Särskilt när ett leksuget barn står där och stampar.
    Eller ska jag bara få leka med mitt barn i parken utanför oss precis för att vara på den säkra sidan?

• Vilaa
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:10:48 följande:
    Med TRE  hus omkring innergården,  med  grillplats och flaggstång  (där vi hissar flaggan på halv stång när någon i föreningen avlidit)    ser det ut som ALLMÄN  plats?
    Ser ut som vårat hyresgästområde.
  • Velour

Enligt bloggen finns det tydligen juridiskt stöd för bostadsrättsföreningen att hålla utomstående borta från lekplatsen. Men det är mest pga ekonomiska skäl eftersom det är bostadsrättsföreningen som står för alla kostnader, och kan man minska skador genom att se till att så få som möjligt utnyttjar lekplatserna så kan de se till att det händer. Men så föreslog juristbloggaren (som arbetar på HSB) en intressant sak som en del boende inte bryr sig om egentligen
     http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/

• Fru U
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:
    Styrelsen här  (jag har valt att inte vara med där)   har i ordningsreglerna  angett att husdjur är förbjudna på vår innergård.   Detta med tanke på allergiska bostadsrättsinnehavare  (!)....       Det blir också dyrt att behöva byta sanden i hela   lekplatsen  för att folk låter   katter och hundar  springa lösa här.     Kiss och bajs är inte så trevligt för småbarn som leker med hink och spade och av nyfikenhet   (?)   stoppar det mesta i munnen.   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

Lärare från närbelägna låg-och mellanstadieskola och/eller  förskola,   som gick till bänkar vid  vår lekplats för att röka på rasterna  eftersom skolgården har rökförbud har  blivit tillsagda.   De har slutat att röka på vår innergård efter tillsägelser. 

Lekande barn bryr sig nog ingen om.   Vi har så många egna,  med deras släktingar,   att det knappast märks om det kommer några utomstående barn.   OCH    efter att ha läst tråden inser jag att vi borde sätta upp en skylt om att   "utomstående"    barn inte omfattas av föreningens olycksfallsförsäkring.
    Ni har ingen tredjepartsförsäkring?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • sirisdotter
    Vilaa skrev 2011-10-21 11:17:08 följande:
    Ser ut som vårat hyresgästområde.
    Och där får vem  som helst;   människa och husdjur,    göra vad som helst?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:

Men det var ju lekande barn TS handlar om . Ine tonåringar som röker braj på parkbänken ,
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(