• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • vadskajaghetadå

Egentligen väldigt tragiskt att föreningarna bygger fina lekplatser medan de kommunala väntar länge med att rusta upp sina egna, om de ens gör det alls.
    Som exemplet i TS. 

• sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 23:21:01 följande:
    Vad menar du?
    Dessa finns ju överallt.

Jag syftar främst på lekplatser exakt som denna typ, som finns vid nästan varje gård. Det är omöjligt att veta om dessa är privaa eller inte såvida man inte går in och tittar om det står "brf xxx" på anslagstavlan. Men många portar är låsta.
    Jag bor i Hägersten i stockholm och inte innerstan, jag har aldrig ens hört talas om kodlås.

Bodde 25 år i Stockholms innerstad -  såg aldrig någon sådan lekplats någonstans i bostadsområdena  kring Odenplan.    Vi gick til Vasaparken för att leka med barnen .   I  Hagaparken  kunde de lära sig cykla
    Gröna,  öppna ytor fanns också  kring Vanadisbadet,   knappast rutchkana,  gungor,   sandlåda.   

I förorter  där vänner med barn bor finns utrustning som på bilden  mellan huskropparna -  ser aldrig några barn där.    Är det viktigt för barns utveckling att testa olika gungor,  sandlådor och rutchkanor?
  • lovebuz

Nu är det ju så att det är även lag på hur dessa lekplatser ska se ut. Bara att en besiktningsgubbe ska komma och kolla så kostar det runt 1000 kr. Så grejerna måste ju hålla kvalité. Som vårat HSB tänkte först plocka bort gungorna då det skulle bli för kostsamt att se till att de är säkra, därav vill man inte att andra ungar heller ska komma och använda sakerna då det ligger på området. Så, går en unge och klättrar upp på gungställningen och ramlar ner, då är det HSB som åker dit då det inte anses säkert. Men i själv verket var det ungen som klättrade där den inte skulle. Känsliga områden det där.

• sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 23:35:48 följande:
    Egentligen väldigt tragiskt att föreningarna bygger fina lekplatser medan de kommunala väntar länge med att rusta upp sina egna, om de ens gör det alls.
    Som exemplet i TS. 
    Gå ihop med andra  och utöva påtryckningar på din kommun;   genom ett politiskt parti,  genom insändare i lokalpressen.   De styrande i kommuner lyssnar ofta på opinionen.   Där jag  bor nu planerade kommunen att lägga ner ett antal lekplatser för att spara in de utgifter underhållet kostade.    De boende i berörda bostadsområden engagerade sig och mer än en lekplats räddades kvar på så sätt.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-20 00:41:25 följande:
    Bodde 25 år i Stockholms innerstad -  såg aldrig någon sådan lekplats någonstans i bostadsområdena  kring Odenplan.    Vi gick til Vasaparken för att leka med barnen .   I  Hagaparken  kunde de lära sig cykla
    Gröna,  öppna ytor fanns också  kring Vanadisbadet,   knappast rutchkana,  gungor,   sandlåda.   

I förorter  där vänner med barn bor finns utrustning som på bilden  mellan huskropparna -  ser aldrig några barn där.    Är det viktigt för barns utveckling att testa olika gungor,  sandlådor och rutchkanor?
    Nej det var väl vad jag trodde, ni känner inte till att det finns tusentals och mer såna likplatser i landet.
    Och om de ofta står tomma, vad spelar det då för roll om det då och då kommer ett litet barn och leker?

Det är denna situation jag utgått från när jag diskuterat i tråden. 
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-20 09:18:55 följande:
    Nej det var väl vad jag trodde, ni känner inte till att det finns tusentals och mer såna likplatser i landet.
    Och om de ofta står tomma, vad spelar det då för roll om det då och då kommer ett litet barn och leker?

Det är denna situation jag utgått från när jag diskuterat i tråden. 
    Nu är det flera än du som skrivit i tråden.    Uppenbarligen var det inte du som tog Sthlms innerstad som exempel,  det var den kommentaren jag undrade över.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-20 09:26:50 följande:
    Nu är det flera än du som skrivit i tråden.    Uppenbarligen var det inte du som tog Sthlms innerstad som exempel,  det var den kommentaren jag undrade över.
    Nej men jag fick känslan av att de flesta inte känner till alla dessa mini-lekparker som finns vid nästan varje bostadsområde i stockholms förorter.
    I stockholms innerstad finns de inte i samma utsträckning, det säger ju sig självt. 
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-20 08:32:59 följande:
    Gå ihop med andra  och utöva påtryckningar på din kommun;   genom ett politiskt parti,  genom insändare i lokalpressen.   De styrande i kommuner lyssnar ofta på opinionen.   Där jag  bor nu planerade kommunen att lägga ner ett antal lekplatser för att spara in de utgifter underhållet kostade.    De boende i berörda bostadsområden engagerade sig och mer än en lekplats räddades kvar på så sätt.
    Ok, själv saknar jag inga lekplatser men jag vet att det finns områden med risiga lekplatser, som i TS fall. en det är så man får gå till väga.
  • Pussesnuttan

Liv10,
    Du verkar inte ha fattat grejen med föreningens ansvar. Föreningen har (oftast) en försäkring som täcker ansvarsbiten när det gäller BOENDE i föreningen. Det finns ingen som tecknar en försäkring som gäller ALLA.

• tinylove
    Fettot skrev 2011-10-18 12:33:02 följande:
    p.s. Det är fan riktigt skrämmande att vi börjar få  gated communitys i Sverige! 
    tycker det är perfekt med gated communitys, då slipper man obehöriga! och vad är det som är så skrämmande med ett sånt område?

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(