• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Telly

Framför allt var städning det som kostade mer (plocka skräp och tömma papperskorgar mm.) Vi såg till att den städase oftare. Dessutom jhade vil en låda med leksaker i, som de okända besökarna sällan städade undan och lade tillbaka i lådan när de gick.
    Vi var dessutom en liten förening och det här var en del av vår trädgård. Precis som jag inte vill att okända kliver in i min villaträdgård idag, ville vi inte då att okända hängde i lekparken.

• Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:22:55 följande:
    men vilka får vistas i lekparken och hur vet man vem som är behörig ?

Får vänner som kommer över leka där eller endast de som bidrar ekonomiskt ?
    Det beror som sagt på många faktorer. Bland annat tomrätt, arrende osv. Om det är inhägnat eller ej.

I de brf jag känner till avhyser man ingen men om de ser äldre barn som inte är där med någon som bor där så ombedes de att gå (för tyvärr står de för mycket av det som förstörs).
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • vadskajaghetadå
    Fru U skrev 2011-10-19 11:21:30 följande:
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
    Oj, jag har faktiskt aldrig varit med om att gungorna gått sönder och vi har också väldigt populära gungställningar här. Kanske bör man se över kvalitén?

Men du anser att det blir dubbelt jobb med ännu fler, utomstående barn?

Vi kanske har en annan slappare syn i vår förening, men när killen som rensat ogräs var klar med ena delen hade han lagt mycket sand och grus på gräsmattan. (det blev så tungt att bära till containern) Den sopade vi bara undan och in i buskarna Ha ha!!!

Det såg inte konstigt ut alls.

Om det är argument för att utomstående barn inte ska få vara där och leka tycker jag fortfarande att det är sniket och fel.
    Men vi är väl generösare helt enkelt. 
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 11:27:24 följande:
    Det beror som sagt på många faktorer. Bland annat tomrätt, arrende osv. Om det är inhägnat eller ej.

I de brf jag känner till avhyser man ingen men om de ser äldre barn som inte är där med någon som bor där så ombedes de att gå (för tyvärr står de för mycket av det som förstörs).
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
    I'm the me I choose to be ...
  • Telly

Vi tyckte det var självklart att kompisarnas barn fick leka där när de var på besök. På samma sätt som de får leka i vår trädgård när de är på besök. Dock vill jag inte ha dem här när inte vi är hemma ...

• liv10

har aldrig heller varit med om att gungor går sönder!

men men, alla är vi olika och självklart måste man ju få bestämma att ingen obehörig får gå in i lekparken om det känns viktigt. Men då skulle jag tycka att det vore på sin plats att sätta upp en skylt typ
    "privat lekpark- endast för boende i husen"

det är ju mycket trevligare än att uppleva att man blir bortkörd när man är där och leker. Det borde ju inte vara så svårt att få upp en skylt så åtminstone vuxna kan läsa och slipper bli ivägkörda och känna sig illa bemötta?      

• vadskajaghetadå
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:30:11 följande:
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
    Inte jag heller. De flesta i tråden verkar inte bo i Stockholm, eller har haft de problemen här.

Hur ser det för övrigt ut i Göteborg? Många verkar ju komma därifrån, har hyresrätterna egna gårdar och lekparker? som det ser ut "här" i Stockholm. 
  • TheCoopers
    Telly skrev 2011-10-19 11:32:26 följande:

Vi tyckte det var självklart att kompisarnas barn fick leka där när de var på besök. På samma sätt som de får leka i vår trädgård när de är på besök. Dock vill jag inte ha dem här när inte vi är hemma ...

hur vet vem som är vem ?
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå

Det finns vissa områden s.k flerfamiljshus. De har staket runt hela området, en liten lekpark osv. Där känns det helt naturligt att hålla sig borta, det är privat.

Om en kärring hade kört i väg oss hade jag sagt åt henne att sätta upp en skylt.
    Och NEJ det är inte samma sak som att man ska behöva sätta upp skyltar och förbud, och som nån som gav det löjliga exemplet med sin egen soffa eller barnens jacka. 
    För det är ingen självklarhet att alla vet vad som är privat och inte. 

• vadskajaghetadå

Nästan samma som med stigen till barnens dagis.

Det går en väg i mellan två villor som leder till en skogsdunge och en stor bred stig som slutligen leder fram till grinden på förskolans baksida.

Jag gick där en gång för det ser verkligen ut som "allmän mark"  då var den en som vrålade på mig.
    En kompis sa att hon varit med om samma sak där.
    Att man inte gör sig besväret och sätter upp en skylt?

Jag fattar inte det, samma gäller händelsen i TS.
    Då slipper man ju obehöriga, förhoppningsvis. Jag skulle inte sätta min fot där t.ex.

Och det handlade inte om att man måste vara övertydlig för att folk ska fatta, många saker är otydliga och upfattas som allmän plats. 

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(