• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • liv10

MIRVA, FÖRLÅT! inser efter att ha läst dina inlägg att det inte var riktat till de som inte bor i brf.

mitt inlägg kvarstår då till de surpuppor som vaktar sina lekparker med hökögon och kör bort alla främmande barn som får för sig nåt så dumt som att leka där.   

• Suck och suck

Här har villaföreningen lagt ner en massa pengar på parken, men vi låter alla möjliga som kommer förbi leka. Hela dagis och förskolor och sexårsverksamheter kan bevista parken. Men det är inte så kul om det kommer ett för stort främmande gäng och liksom belägrar parken. Vi har ju en gemensam grannöversyn här liksom. Och kommer det några främlingar, (Ja, kanske från det lite nedgångna området en bit härifrån, så kan vi rätt var det är har en rökande sittandes där nära barnen i sandlådan) och det skulle ju inte folk göra ifrån vårt område här.

• sirisdotter
    Suck och suck skrev 2011-10-18 23:58:03 följande:
    Här har villaföreningen lagt ner en massa pengar på parken, men vi låter alla möjliga som kommer förbi leka. Hela dagis och förskolor och sexårsverksamheter kan bevista parken. Men det är inte så kul om det kommer ett för stort främmande gäng och liksom belägrar parken. Vi har ju en gemensam grannöversyn här liksom. Och kommer det några främlingar, (Ja, kanske från det lite nedgångna området en bit härifrån, så kan vi rätt var det är har en rökande sittandes där nära barnen i sandlådan) och det skulle ju inte folk göra ifrån vårt område här.
    Kring vår lekplats är det också rökande personer -  och kissande och bajsande lösspringande katter -  vi är minst positiva till.
  • Teas mamma

En del har svårt med det här med ditt och mitt. Att det smittar av sig på barnen är riktigt illa.

• Argo
    JTA skrev 2011-10-18 15:56:36 följande:
    Bra frågor. Naturvårdsverkets skrivelse säger inte ett ord om flerbostadshus.

Knarkande personer avlägsnas förstås av polisen - till häktet. Motorburen - störande? Också ett fall för ordningsmakten. Men om ett gäng ungdomar hänger, kanske på lekplatsen - har man då rätt att avlägsna dem endast med hänvisning till att marken de står på är privatägd?

Förhållandet att marken är privatägd är för övrigt inte avgörande. Även om man bara hyr ett bostadshus, eller lånar det, så gäller lagen om hemfrid. Så BRF kan lika gärna hyra fastigheten som huset/husen står på. Frågeställning är ändå aktuellt.

Hemfridszon, i det fall jag stött på begreppet, är det område varinom hemfridsbrott kan komma på tal.

Men jag är inte jurist, heller, bara glad amatör, som i alla andra ämnen
    Jag ställde frågorna mest eftersom du tvärsäkert hävdade att "gemensamt ägd mark" inte omfattades av hemfridsbrott och dessutom blandade in begreppet hemfridszon vid flerfamiljshus i det hela på något sätt.

*det var lite rörigt skrivet*.

Hemfridszon är vad jag vet inte en juridisk term i lagtext vilket däremot hemfridsbrott är och jag var intresserad av med vilken legtext/domslut du med automatik sammakopplade de två och hur detta relaterade till den där "gemensamt ägda marken" och flerfamiljshus (som inte nämns specifikt i vare sig hemfridsbrottslagen eller allemansrätten).

Det där om knarkande motorburen ungdom var mer ett humorsistiskt sätt att beskriva situationen. Frågan var: får du be någon främmande att avlägsna sig från en innergård vid ett flerfamiljshus. Det du påstod i din hopblandning av hemrfidszoner och hemfridsbrott verkade betyda att det fick man inte. 

Du började ju med att tala om att du hade satt dig in i saken men det kanske är så helt enkelt att du ändå inte vet säkert vad som är vad i sammanhanget?
  • Aoife
    Fru U skrev 2011-10-18 21:06:48 följande:
    Sen är det väldigt fördomsfullt att tro att alla som beskriver hur det är eller hur man ser på något äger sitt boende.

Sen skulle inte hyresgästerna kunna avhysa någon för de äger inte marken, hyresvärden skulle däremot eventuellt kunna göra det.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • vadskajaghetadå
    liv10 skrev 2011-10-18 23:44:56 följande:
    så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
    Verkligen löjligt. Och jag skulle bli förbannad om mina grannar skickade bort barn från ett annat område. Just lekplatser är en mötesplats för barnen OCH föräldrar. Skittråkigt om det bara bor ett fåtal ungar i en förening som bara får leka för att några snikna jäklar skrämt bort dem.
  • vadskajaghetadå

Och jag köper inte argumentet om ekonomi och rädslan för att det ska bli kostsamt. Om det är en lekplats som barn kan skada sig på ska det åtgärdas och ingen ska leka där. I mina ögon är det ren och skär missunnsamhet. Mitt och ditt. Pinsamt.

• Mirva
    liv10 skrev 2011-10-18 23:44:56 följande:
    så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
    Självklart får precis alla barn leka utanför vårt hus, men barnen i vårt hus blir avhysta av någon gnällspik i huset bredvid där hyresgästerna bekostat lekredskap själva.
  • TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 10:07:15 följande:
    Och jag köper inte argumentet om ekonomi och rädslan för att det ska bli kostsamt. Om det är en lekplats som barn kan skada sig på ska det åtgärdas och ingen ska leka där. I mina ögon är det ren och skär missunnsamhet. Mitt och ditt. Pinsamt.
    Japp det är där skon klämmer . Jag undrar vad man har för värderingar som människa när man är så snål .
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(