• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 15:27:36 följande:
    Tycker du verkligen att det är meningsfullt att ta upp ett sådant exempel om det hänger på att de inte blivit tillsagda att de inte får bada från bryggan?

Är det då också ok att gå in i en villaträdgård och sätta sig och fika, tills ägaren kommer hem från jobbet och kör bort en?

Nej, knappast ok. De här två exemplen är i grund olika.
    Nej, jag menar att tillsägelsen kommer just då, inte att det skulle finnas en "stående tillsägelse" som gäller.

Att det är ok att vara där tills någon kommer och "vill sola" så att säga.
    Men jag tycker också det är märkligt att det inte skulle finnas starkare skydd för privat egendom. Om man hittar en bil, kan man låna den ett tag då? Köra runt lite, ställa tillbaka den. Ingen skada skedd.
    Ja, det tycker jag är märkligt.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • liv10

om det är en privatägd lekplats har man rätt att förbjuda utomstående att beträda den- men förslagsvis är det ju ingen bra lösning om den ligger på en öppen plats där många passerar- om man är oerhört noga med att ingen utomstående får beträda den så är ju en skylt på sin plats.
    Skylt skall även finnas (lag faktiskt!) med vem som ska kontaktas om något är sönder, behöver underhållas mm.

Har sett tidigare i tråden att folk talat om ansvarsfrågan vid olyckor och jag upprepar- det argumentet är ju inte alls relevant om lekplatsen är underhållen och följer de riktlinjer som en lekpark skall göra när de gäller säkerhet- enda gången det kan bli tal om att bostädsrättsföreningen får problem vid ev olycka är ju om det framkommer att underhållet varit eftersatt tex. Men eftersom lekplatser SKA besiktas en gång per år så borde det inte vara något som helst problem för seriösa föreningar.

ser att endel tagit upp argumentet att man minsann betalat i hyran för lekparken- det är helt rätt- men i mina ögon är det ett hellöjligt argument- om man bor i en stor förening så är det knappast många kronor per år som går till själva lekplatsen- men visst- vill man hävda att man betalat några tior per år och därför förvägrar anadra tillträde så kan man ju göra det. Men de flesta människor anser nog ändå att lekparker är till för att användas- både av egna och andras barn.        

• JTA
    liv10 skrev 2011-10-18 15:32:18 följande:
    om det är en privatägd lekplats har man rätt att förbjuda utomstående att beträda den- men förslagsvis är det ju ingen bra lösning om den ligger på en öppen plats där många passerar- om man är oerhört noga med att ingen utomstående får beträda den så är ju en skylt på sin plats.
    Skylt skall även finnas (lag faktiskt!) med vem som ska kontaktas om något är sönder, behöver underhållas mm.

Har du någon auktoritär källa till detta?
  • Argo
    text

Frågor väcks:

Vad är "gemensamt ägd mark" och hur applicerar det på fallet i ts? Som det är sagt äger en juridisk person (brf:en marken) och det verkar inte finnas fler ägare. 

Var står att ”gemensamt ägd mark” ej omfattas av lagen om hemfridsbrott? Får inte knarkande, motorburen ungdom avlägsnas från innegården av ett flerbostadshus? 

På vilket sätt förhåller sig ”hemfridszon” till hemfridsbrott? Hemfrisdzon vet jag bara om från allemansrätten medan hemfridsbrott talar om ”… där annan har sin bostad vare det är rum, hus, gård eller fartyg …” och alltså inte gör skillnad i lagtext på flerbostadshus eller inte. Varför skulle inte hemfridszonen omfatta ex en innergård vid ett flerbostadshus – förutsatt att maken ägs av fastighetsägaren och inte ex kommunen?

Oaktat då att detta handlade om användandet av utrustningen.

• Starlette

Det finns alltid en massa bittra kärringar och gubbar som måste ventilera sig någonstans. Väldigt otrevligt av damen kan jag tycka, såvida det inte stod ett par barnfamiljer på kö, som var boende, och ville leka där. Men det var det nog inte :). Har varit med om en kompis, och hans kompis som blev avhyst från en tennisplan, i ett kvarter där han inte bodde. Ingen stod på kö, bara en gubbe som sträckte ut huvudet ur fönstret.... Minns inte om de gick dock!

• JTA
    Argo skrev 2011-10-18 15:41:38 följande:

Frågor väcks:

Vad är "gemensamt ägd mark" och hur applicerar det på fallet i ts? Som det är sagt äger en juridisk person (brf:en marken) och det verkar inte finnas fler ägare. 

Var står att ”gemensamt ägd mark” ej omfattas av lagen om hemfridsbrott? Får inte knarkande, motorburen ungdom avlägsnas från innegården av ett flerbostadshus? 

På vilket sätt förhåller sig ”hemfridszon” till hemfridsbrott? Hemfrisdzon vet jag bara om från allemansrätten medan hemfridsbrott talar om ”… där annan har sin bostad vare det är rum, hus, gård eller fartyg …” och alltså inte gör skillnad i lagtext på flerbostadshus eller inte. Varför skulle inte hemfridszonen omfatta ex en innergård vid ett flerbostadshus – förutsatt att maken ägs av fastighetsägaren och inte ex kommunen?

Oaktat då att detta handlade om användandet av utrustningen.

Bra frågor. Naturvårdsverkets skrivelse säger inte ett ord om flerbostadshus.

Knarkande personer avlägsnas förstås av polisen - till häktet. Motorburen - störande? Också ett fall för ordningsmakten. Men om ett gäng ungdomar hänger, kanske på lekplatsen - har man då rätt att avlägsna dem endast med hänvisning till att marken de står på är privatägd?

Förhållandet att marken är privatägd är för övrigt inte avgörande. Även om man bara hyr ett bostadshus, eller lånar det, så gäller lagen om hemfrid. Så BRF kan lika gärna hyra fastigheten som huset/husen står på. Frågeställning är ändå aktuellt.

Hemfridszon, i det fall jag stött på begreppet, är det område varinom hemfridsbrott kan komma på tal.

Men jag är inte jurist, heller, bara glad amatör, som i alla andra ämnen
  • Coriander
    Mirva skrev 2011-10-18 14:26:41 följande:
    Nä men vi bor i ett land med allemansrätt. Då bör man sätta upp en tydlig skylt att endast boende får nyttja lekparken.
    Fast med resoneringen om allemansrätt, så skulle man alltså kunna kliva in på ett villaområde, kika in vad för fruktträd det finns på området och om någon inte satt upp skylt på att obehöriga ej äger tillträde, så har du rätt att palla några äpplen, päron, körsbär, rabarber...? Eller om de byggt fint lekplats, så är det bara att ta för sig så länge det inte finns några skyltar?

Enklast är väl problemet löst med att man sätter upp skyltar, så alla fattar att det är ett privat område.
  • JTA
    Coriander skrev 2011-10-18 16:08:50 följande:
    Fast med resoneringen om allemansrätt, så skulle man alltså kunna kliva in på ett villaområde, kika in vad för fruktträd det finns på området och om någon inte satt upp skylt på att obehöriga ej äger tillträde, så har du rätt att palla några äpplen, päron, körsbär, rabarber...? Eller om de byggt fint lekplats, så är det bara att ta för sig så länge det inte finns några skyltar?

Enklast är väl problemet löst med att man sätter upp skyltar, så alla fattar att det är ett privat område.
    Nej, för i en villaträdgård gäller lagen om hemfridsbrott. Frågan är om den gäller även för den fastighet som en BRFs hus står på. Den fastigheten ägs eller hyrs av BRF, inte av bostadsrättsägarna.

Att ta någon annans frukt är stöld, oavsett var fruktträdet står. Du tänker dig att användandet av lekplatsen är en sorts stöld. Jag undrar om den jämförelsen är juridiskt korrekt.
  • Fru U

bostadsrättsägarna utgör brf:en och äger en del i alla hus och utemiljön.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(