• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Mirva

Smulu skrev 2011-10-18 13:33:09 följande:
    VI och DOM.... 

VI bryr oss bara om OSS

DOM skiter VI

VART är VI på väg?

DU är inte välkommen HIT

BORT BORT BORT.

Sorgligt tycker jag. 

Vi borde också kolla alla barn som leker på av kommunen anordnade lekplatser. Har föräldrarna/föräldern uppehållstillstånd i landet? Är familjen skriven i den kommun lekplatsen ligger?

• Fru U

Ja det är hemskt att de som betalar dyrt vill ha det fint.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-18 14:03:29 följande:

Ja det är hemskt att de som betalar dyrt vill ha det fint.

men SNARK alla som bor i Bostadsrätt betalar dyrt menar du ?

Skulle det vara mindre fint för att barn leker i en lekpark ? det är ju inte så att ungen hoppade upp på din balkong och lekte ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-18 14:12:14 följande:
    men SNARK alla som bor i Bostadsrätt betalar dyrt menar du ?

Skulle det vara mindre fint för att barn leker i en lekpark ? det är ju inte så att ungen hoppade upp på din balkong och lekte ?
    Ja man betalar dyrt. De betalar för boendet och området + allt kommunalt.

Det sliter på grejerna, barn springer i buskar, spelar fotboll på gräsmattan som inte är gjord för det osv. Ett barn är inget problem men så enkelt är det inte. Sen är inte allt för alla, vi bor inte i ett kommunistland.

Tyvärr finns det ingen lag, medelst att man inhägnar området, att förhindra att utomstående använder området.

Jag går inte in på och använder andras gårdar som jag vet andra betalar för, hyres eller brf, det anser jag hör till god ton. Enda undantaget är om man besöker någon där.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-18 14:18:20 följande:

Det sliter på grejerna, barn springer i buskar, spelar fotboll på gräsmattan som inte är gjord för det osv. Ett barn är inget problem men så enkelt är det inte. Sen är inte allt för alla, vi bor inte i ett kommunistland.

Tyvärr finns det ingen lag, medelst att man inhägnar området, att förhindra att utomstående använder området.

Jag går inte in på och använder andras gårdar som jag vet andra betalar för, hyres eller brf, det anser jag hör till god ton. Enda undantaget är om man besöker någon där.
    Kommunistland ? Neee j fy för tanken att barn fick leka i parker utan att ha ett rött märke i pannan som visade att de hörde dit !!

Herregud vem håller reda på vilka barn som "får" leka på gården .? Det finns inge jag skulle skita mer i ...

Fick jag bestämma skulle jag avhysa alla bittra surkärringar från gårdarna istället .. Negativitet och snålhet kan jag vara utan och det är inget jag vill att mina barn är i närhet av .
  • Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 14:18:20 följande:

Nä men vi bor i ett land med allemansrätt. Då bör man sätta upp en tydlig skylt att endast boende får nyttja lekparken.
  • JTA
    villhaenliten skrev 2011-10-18 13:48:49 följande:
    Gör inte lagen skillnad på inhägnade platser (och / eller en skylt där det står "privat område") och öppna platser / gårdar? Förutsatt att det ÄR privat område (eller en förenings område) man hägnar in eller sätter upp en skylt vid...

Man går inte in på någons tomt även om den inte är inhägnad - men flerbostadshus med öppna gårdar är en annan sak. Kan man verkligen hindra enstaka utomstående från att leka eller uppehålla sig där? Skulle det komma horder av ungar utifrån som förstör, är det ju en annan sak, men då får man väl som sagt hägna in på något sätt?
    Jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad om man sätter upp en privat-skylt eller hägnar in området. Det handlar inte om att upplysa folk om ägandeförhållandet. I fallet med ett småhus/villa/stuga gör det ingen skillnad om man sätter upp en privat-skylt om den står för långt från huset. Vad som gör skillnad är gränsen för hemfridszonen. Inget annat.

Och vad gäller stängsel så skulle man alltså kunna sätta stängsel runt hela landskapet, om man bara ägde det. Skulle det då bli förbjudet att passera över den marken? Nix. Snarare är det ett lagbrott att sätta upp ett sådant stängsel eftersom man då hindrar folk att röra sig fritt.

Som sagt, allemansrätten är en praxis. Det finns starka krafter i samhället som vill ändra denna praxis, begränsa den.

Jag ser även att olaga intrång bara gäller för byggnads- eller annan arbetsplats. Knappast alltså för en BR-förenings fastighet.
    naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
  • TheCoopers

Roligt att ha en lekpark där bara bittra snåljåpar sitter och beklagar sig ....

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirva skrev 2011-10-18 14:26:41 följande:
    Nä men vi bor i ett land med allemansrätt. Då bör man sätta upp en tydlig skylt att endast boende får nyttja lekparken.
    Allemansrätten har inte med saken att göra.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(