• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • vadskajaghetadå
    Pussesnuttan skrev 2011-10-17 22:03:53 följande:
    Vadskajaghetadå,

Var ligger det pinsamma i att faktiskt ha koll på hur en privat lekpark funkar?

Vem tror du blir ansvarig för olyckor som händer i lekparken?

Pinsam, ja det är du.
    Jag tror inte alls att det är där skon klämmer. Även om det förekommer anmälningar om olyckor så tror jag inte det är vidare vanligt, och OM det ÄR så att barn kan göra sig illa på dessa lekplatser så det de rustas upp, vad är problemet?

Det sjukaste i denna tråd är nog att de som gapar högst troligtvis inte ens har barn, och/eller försvarar gamla kärringar som inte sätter sin fot där ens och säkert skulle önska att den stod tom om dagarna.
    Ni vill inte ha barnen där, ni unnar inte andra människor en stunds lek. "NI" framstår som bittra och missunnsamma människor. Det är skrattretande.
  • vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 00:48:35 följande:
    ...att det som inte är kommunalt troligtvis är något annat, typ privat?

Känns rätt självklart tycker jag.

Som ett normalt "är det inte mitt så är det någon annans"-tänk
    Och hur VET man det då? det som är så självklart?
  • Krussidullan
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 00:55:14 följande:
    Och hur VET man det då? det som är så självklart?
    Om lekplatsen ligger mitt i ett BRF-område är det en hint exempelvis.
  • vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 01:05:46 följande:
    Om lekplatsen ligger mitt i ett BRF-område är det en hint exempelvis.
    Och om det är mycket ombildningar som det är överallt? (här bland annat) alla har inte sån koll?
    Nä du, det är inte så självklart som du tror.
    Och vissa som jämför detta med en villatomt, det är ju löjligt. 
  • vadskajaghetadå

Men sen vet jag ju av erfarenhet att sveriges mest extrema människor dras till olika trådar på FL.

• Krussidullan
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 01:10:51 följande:
    Men sen vet jag ju av erfarenhet att sveriges mest extrema människor dras till olika trådar på FL.
    Som man känner sig själv känner man andra?

Mitt är mitt och ditt är mitt funkar kanske inte i alla lägen.
    Vill du bjuda på det som är ditt till andra -varsågod.
    Men förvänta dig inte att alla tänker som du, det finns de som är rädda om det som är deras och vill ha det ifred, inget konstigt med det. 

Men skönt att du är storsint och ger och inte tar, fint av dig

Hade jag vart med och betalat för en BRF-lekplats så vet jag inte om jag hade uppskattat okända som sätter det i system att komma och använda grejerna även om det är gulligt att barn leker.

Men det är jag det, jag hade heller aldrig drömt om att snika in på någon annans anordning på det sättet, hur fin den än var. 

• Teas mamma

Vettigt inlägg som jag håller med om.

• vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 01:20:31 följande:
    Som man känner sig själv känner man andra?

Mitt är mitt och ditt är mitt funkar kanske inte i alla lägen.
    Vill du bjuda på det som är ditt till andra -varsågod.
    Men förvänta dig inte att alla tänker som du, det finns de som är rädda om det som är deras och vill ha det ifred, inget konstigt med det. 

Men skönt att du är storsint och ger och inte tar, fint av dig

Hade jag vart med och betalat för en BRF-lekplats så vet jag inte om jag hade uppskattat okända som sätter det i system att komma och använda grejerna även om det är gulligt att barn leker.

Men det är jag det, jag hade heller aldrig drömt om att snika in på någon annans anordning på det sättet, hur fin den än var. 
    Nej vi är alla olika jag är själv med och betalar för en BRF-lekplats och här är alla välkomna.
    I min värld är det inget storsint  och nåt jag ens reflekterat över.
  • Argo
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:38:22 följande:
    Kärringjävel!

Nej bostadsrätter är byggda på KOMMUNAL mark. ALLA får utnyttja lekplatserna då.    
    Man får i alla fall en insikt i varför folk beter sig som de gör ibland om de faktiskt, på allvar, tror som att det fungerar som i detta inlägg.

Obestämd

Nä, alla får inte använda alla lekplatser hur som helst. Oavsett vad man tycker om det ur ett rent "moraliskt" perspektiv.
  • Argo
    SjälvaJag skrev 2011-10-17 16:56:06 följande:
    Då får bostadsrättsungar inte leka på lekplatserna utanför hyreshus heller!
    Det beror ju på.

Kommunala lekplatser (som i kommunen=parkförvaltningen) är till för alla.

Privata hyresvärdar/fastighetsägare sätter upp sina egna regler.

Lekplatser till kommunala bostadsbolag? Bra fråga, men förmodligen är de till för alla.

Med undantaget att detaljplanen kan reglera användningen även på privat mark.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(