• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • älskarlivet81
    Mariohn skrev 2011-10-17 20:28:59 följande:
    Jag förstår att det är ett problem. Men det du beskriver är ju inte ok. Det är inte ok att fördärva eller göra intrång. Men ställer ni ut saker på ett ställe som ni inte äger så kan ni inte kräva att andra inte ska få vara där. Det är väl ändå skillnad på barn som leker och folk som gör olaga intrång eller kör in i staket och drar...dvs gör sig skyldiga till smitning, vilket är ett allvarligt brott som kan resultera i att man omedelbart blir av med körkortet. Du prtar äpplen och päron här. 

Visst ser vi helst att "våra" barn som vi känner och umgås med här på gården är de som leker med sakerna. Men samtidigt skulle jag inte gå ut och försöka köra iväg en mamma och ett barn som hade stannat till och gungade i en av våra gungor. Varför liksom?  
    Fast vi äger ju marken.. Det är samfällighetens mark och inte kommunens.. Alltså är det privat mark.. Så alltså får inte folk vara där heller..

Sen kan man inte se vår gård från vägen heller, så då måste man aktivt gå in bland villorna och leta upp den.. Sen skulle jag inte säga till någon som kanske var där och gungade, beror ju helt på situationen..
  • Mariohn
    älskarlivet81 skrev 2011-10-17 20:33:12 följande:
    Fast vi äger ju marken.. Det är samfällighetens mark och inte kommunens.. Alltså är det privat mark.. Så alltså får inte folk vara där heller..

Sen kan man inte se vår gård från vägen heller, så då måste man aktivt gå in bland villorna och leta upp den.. Sen skulle jag inte säga till någon som kanske var där och gungade, beror ju helt på situationen..
    Men då är det ju en helt annan sak och nu förstår jag dig plötsligt. Är det er mark är det ju privat och då får folk givetvis inte göra intrång där. Jag hade personligen inte förbjudit en mamma att gunga sitt barn där eftersom jag inte ser hur det skulle skada men jag förstår dig ändå
  • The past is now
    Jelenas skrev 2011-10-17 20:21:50 följande:
    Jag bodde i ett bostadsrättsområde förut. De hade tydligen en lekpark som "utomstående" barn lekte i. Gubbfan till ordförande var en sån fruktansvärt tjurig typ så han tog bort hela lekparken.

Stackars sate och vara så bitter. Usch..

Men TS jag hade stannat kvar och lekt, hade gått dit igen och lekt. Finns det inget som säger privast område så.  
  • Pussesnuttan

Jelena,
    Gubbfan kanske inte hade lust att underhålla lekparken enligt konstens alla regler eller betala hutlösa pengar för att föreningens försäkring ska täcka kreti och pleti.

The past is now,
    Stackars sate som tycker en massa utan att veta hur privata lekparker fungerar....

• Pussesnuttan

Jelena,
    Gubbfan kanske inte hade lust att underhålla lekparken enligt konstens alla regler eller betala hutlösa pengar för att föreningens försäkring ska täcka kreti och pleti.

The past is now,
    Stackars sate som tycker en massa utan att veta hur privata lekparker fungerar....

Ja, jag har varit ordförande i en förening med lekpark.

• la princesse
    Mariohn skrev 2011-10-17 20:13:14 följande:
    Nej vilken katastrof om någon kommer och...LEKER!! Världen går under. Vi bor också på en jättefin gård med egen lekplats. Vi har köpt in gemensamma saker till barnen som bor här. Leksakerna ligger ute och alla barn som vill leka samsas om sakerna. Det man är extra rädd om får man ta med sig in när man går hem. Svårare än så är det inte. Skulle aldrig få för mig att vara så jävla bitter att jag bestämde att ett barn inte fick leka. Jag ser inte vad det spelar för roll. Fördärva saker, hitta på jävelskap och stjäla får man inte. Men leka får man tamejfan göra när man är barn. 
  • vadskajaghetadå

Jag tycker ni skämmer ut er totalt, lakritsbåt, pussenussan m fl. Pinsamt var ordet.

• Pyrola

Jag tycker det är mer pinsamt att hålla på och bråka inför sina barn ta en kommunal lekpark istället, det finns ju några att välja mellan i Göteborg. Det är inte värt att hålla på och tjafsa i onödan det mår inte barn bra av. Allra mest pinsamma tycker jag alla mammor är som tycker att man ska slåss och visa fingret är.

• MrsMurphy

På vår samfällighet har vi en jättebra lekplats, tom att förskolan har schemalagd verksamhet där. För massa år sedan åkte vi dit för att den var  smått uselt skick och vad jag förstått fick vi i samfälligheten betala över 100 papp för att rusta den. Det är inga gated communitys trots att vi "äger" lekplatsen. Vårt ansvar att den är tillräckligt bra, även trots att massa andra använder den.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Pussesnuttan

Vadskajaghetadå,

Var ligger det pinsamma i att faktiskt ha koll på hur en privat lekpark funkar?

Vem tror du blir ansvarig för olyckor som händer i lekparken?

Pinsam, ja det är du.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(