• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • liv10
    Fru U skrev 2011-10-18 09:25:52 följande:
    Då är de besökande till dig och därmed är du också ansvarig för dem

fast om en olycka sker är ju någon endast ansvarig om lekplatsen brister i säkerhet- och eftersom den ska besiktas en gång per år är det ju inget att oroa sig över. Så ansvarsfrågan är egentligen bara aktuell om det är en lekplats som brister i säkerhet. Annars räknas det väl som vilken olycka som helst, dvs ansvarsfrågan behöver inte utredas vidare.

jag är inte ansvarig för mina besökare- jag är snsvarig för att lekplatsen uppfyller gällande säkerhetskrav. Har inget med vem som besöker mig att göra.

bostadsrättsföreningen är precis lika ansvarig vid en olycka som drabbar ett barn som bor i huset.   Så vill man vara på den säkra sidan så skulle jag rekommendera att inte ha nån lekplats. För olyckor händer ju alltid.    
  • Imasy

Här där vi bor, i ett område med 48 (?) radhus, har alla hushållen gått ihop och bildat en förening. Föreningen är v äl mer till för att vi gemensamt äger en del ytor runt om våra hus, vattenbrunnen etc, och såväl en lekpark.

Vi får alla vara med och betala för kostnaderna och sköta underhållet för marken/lekparken. Så ja, om någon är där och förstör lekparken så drabbar det dels min privatekonomi men också att jag får avsätta av min tid att städa/reparera lekparken.

Bredvid vårt område finns det ett lägenhetsområde, och där finns det bara skrot kvar, så jag förstår att barnen som bor där är hos oss och leker. Vissa av barnen är förvisso klasskompisar med barnen som bor här, medans andra är "främlingar".

Så ja, rent krasst skulle jag väl kunna gå ut och skicka iväg "obehöriga" barn om jag vill sätta den småaktiga sidan till, men det tänker jag aldrig göra förräns jag ser ett barn medvetet stå och sabotera lekparken (och då menar jag inte en tvååring som får ett vansinnesutbrott och sparkar på staketet).

Men jag tycker, vad sjutton ska man med en lekpark till om den inte fyller sitt syfte? Låt barnen vara där och ha roligt oavsett vilken adress de har.

Dessutom så kan jag tänka mig att om några år, när "våra" barn blivit tonåringar, kommer det inte vara några barn kvar i vårt område som nyttjar lekparken längre då de vuxit ifrån den sortens lek. Ska den då stå och gapa tom tills det blir generationsskifte bara för att den som vill leka har fel gatuadress? 

• Fettot

Fan vad löjligt! Precis som att din ettåring skulle fiska fram färgburkar och batonger och smasha sönder hela lekplatsen. Jag bor också i bostadsrätt (60-talshus) Och har aldrig hört talas om något så dumt. Jag tror nog inte de kan göra så. Hur sjutton vet de överhuvudtaget vilka som bor där eller inte?? Får besökare till de boende leka där då? Var ska de dra gränsen. Nä, fy vad dumt det låter. 

• Fettot

p.s. Det är fan riktigt skrämmande att vi börjar få  gated communitys i Sverige! 

• SunnyBunny

Jag vart nyfiken och kollade reglerna i vår förening men hittade inga såna regler.

Vi har en gigantisk lekpark här på gården, dit föräldrar,barn och dagis från alla möjliga håll besöker den dagligen. Det här för med sig att på dagar och framför allt helger är det nästan meningslöst och gå dit, det är så fullt!

Men min dotter har superkul där, det är viktigaste! Hur trist skulle det vara med en tom lekplats?

• k girl
    Argo skrev 2011-10-18 10:47:59 följande:
    Jag har läst hela tråden och hittar exakt ingeting av det du påstår.

Förutom de som tramsar om "Åh, får inte min kompis barn leka här då?" så är det nog bara jag som ens nämnt det scenariot och jag har sagt att det normala (och självklara) är att man är ansvarig för sina gäster och deras beteende.

Sitter man och hävdar att lekplatserna BARA är till för de boende därför att försäkringarna ENDAST täcker de boende så menar man i förlängningen att utomstående, om det så är gäster, inte kan leka på lekplatserna ifråga.
  • k girl
    Argo skrev 2011-10-18 10:50:40 följande:

TS var ju inte besökande utan hade gått in på gården ändå. Hade hon varit besökande hade hon ju kunnat hänvisa dit så hade kvinnan fått reagera på det.

Kvinnan var för övrigt, som TS uppfattade det, ordförande.

Ja, och denna ordförande hade hävdat att det endast var de som bodde i lägenheterna i bostadsrättsföreningen som fick leka på lekplatsen. Även om jag var gäst hade jag tolkat det som att jag inte hade någonting där att göra.
  • JTA

Intressant fråga det här. Jag hade för några år sedan anledning att sätta mig in i allemansrätten och hur den begränsar privat rätt.

Det är nämligen så att allemansrätten inte är en lag utan mer en praxis. Vad som däremot är lag är att man har rätt att passera över någon annans mark om man inte stör eller förstör och att det faktiskt är förbjudet att hindra folk från att röra sig fritt i skog och mark. Förstöra någon annans egendom är självklart inte tillåtet så det behöver förhoppningsvis inte diskuteras. Men "störa" är mer en subjektiv fråga. Kliver man olovandes in i någons hus har man naturligtvis gjort sig skyldig till hemfridsbrott. Det gäller även om man går in på någons tomt. Problemet är att "tomt" inte är definierat i juridiken. Man brukar snarare tala om "hemfridszon".

I de flesta fall är fastigheten (dvs marken) för ett småhus så liten att hemfridszonen sammanfaller med fastighetens gräns, typ upp till några tusen kvadratmeter. Att gå in i någons trädgård innebär alltså hemfridsbrott. Men för riktigt stora fastigheter kan det vara så att det går att passera över fastigheten utan att man stör de boende. En tumregel är att om sikten är fri skall man vara 100 meter från bostadshuset för att inte störa. En så stor tomt är alltså över tre hektar (pi*r^2).

Ovanstående gäller alltså för småhus. För flerfamiljshus gäller att hemfridszonen knappast är större än vad lägenhetens väggar avgränsar. Gemensamt ägd mark omfattas inte av lagen om hemfridsbrott. Så var det med det.

Men å andra sidan, vilket gör frågan intressant, finns det även en lag mot att olovligen uppehålla sig på privat område. Den gäller till exempel för alla företags- och industriområden.

Det vore intressant om någon juridiskt kunnig i detalj kunde reda ut juridiken för detta. Varför skulle inte en utomstående få använda lekplatsen till vad den är till för? Om man inte får använda lekredskapen (för att de slits?), är det då fortfarande ok att uppehålla sig på platsen? Gör det skillnad om lekplatsen är inhägnad och varför det i så fall?

• Smulu

VI och DOM.... 

VI bryr oss bara om OSS

DOM skiter VI

VART är VI på väg?

DU är inte välkommen HIT

BORT BORT BORT.

Sorgligt tycker jag. 

• villhaenliten
    JTA skrev 2011-10-18 13:27:12 följande:
    Intressant fråga det här. Jag hade för några år sedan anledning att sätta mig in i allemansrätten och hur den begränsar privat rätt.

Det är nämligen så att allemansrätten inte är en lag utan mer en praxis. Vad som däremot är lag är att man har rätt att passera över någon annans mark om man inte stör eller förstör och att det faktiskt är förbjudet att hindra folk från att röra sig fritt i skog och mark. Förstöra någon annans egendom är självklart inte tillåtet så det behöver förhoppningsvis inte diskuteras. Men "störa" är mer en subjektiv fråga. Kliver man olovandes in i någons hus har man naturligtvis gjort sig skyldig till hemfridsbrott. Det gäller även om man går in på någons tomt. Problemet är att "tomt" inte är definierat i juridiken. Man brukar snarare tala om "hemfridszon".

I de flesta fall är fastigheten (dvs marken) för ett småhus så liten att hemfridszonen sammanfaller med fastighetens gräns, typ upp till några tusen kvadratmeter. Att gå in i någons trädgård innebär alltså hemfridsbrott. Men för riktigt stora fastigheter kan det vara så att det går att passera över fastigheten utan att man stör de boende. En tumregel är att om sikten är fri skall man vara 100 meter från bostadshuset för att inte störa. En så stor tomt är alltså över tre hektar (pi*r^2).

Ovanstående gäller alltså för småhus. För flerfamiljshus gäller att hemfridszonen knappast är större än vad lägenhetens väggar avgränsar. Gemensamt ägd mark omfattas inte av lagen om hemfridsbrott. Så var det med det.

Men å andra sidan, vilket gör frågan intressant, finns det även en lag mot att olovligen uppehålla sig på privat område. Den gäller till exempel för alla företags- och industriområden.

Det vore intressant om någon juridiskt kunnig i detalj kunde reda ut juridiken för detta. Varför skulle inte en utomstående få använda lekplatsen till vad den är till för? Om man inte får använda lekredskapen (för att de slits?), är det då fortfarande ok att uppehålla sig på platsen? Gör det skillnad om lekplatsen är inhägnad och varför det i så fall?
    Gör inte lagen skillnad på inhägnade platser (och / eller en skylt där det står "privat område") och öppna platser / gårdar? Förutsatt att det ÄR privat område (eller en förenings område) man hägnar in eller sätter upp en skylt vid...

Man går inte in på någons tomt även om den inte är inhägnad - men flerbostadshus med öppna gårdar är en annan sak. Kan man verkligen hindra enstaka utomstående från att leka eller uppehålla sig där? Skulle det komma horder av ungar utifrån som förstör, är det ju en annan sak, men då får man väl som sagt hägna in på något sätt?

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(