Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Pyrola skrev 2011-10-17 15:19:55 följande:
    Är det verkligen svårt att förstå att man inte måste hägna in tomtmark för att det ska räknas som tomtmark? Det är inte alla som bor i villor och radhus som har staket och häckar. Jag kan inte tolka det annat än att mark som ägs av en bostadsrättsförening och ligger nära husen är tomtmark.

Ts kan ju välja att sura eller åka till någon av de 259 kommunala lekparker som ligger i henens stad.
    "Tomt" har väl ingen juridisk betydelse utan handlar ju om markanvändningsplan och avstyckning. Att någonting är en tomt avser bara att det inte är en jordbruksfastighet, och inte en skogsfastighet, utan är mark som är bebyggt eller avses att byggas. Jag bor på en jordbruksfastighet och vi har ingen tomt trots att vi har gräsmatta och en tydligt avgränsad gårdsplan. Är det flera bostadsrättsföreningar som gemensamt äger lekplatsen torde det väl röra sig om en samfällighet.
  • k girl

Jag har lite svårt att förstå argumentationen faktiskt. Flera av er menar på allvar att jag inte skulle ha kunnat låta vänner med barn som bodde hos mig över helgen leka i vår lekplats (när jag bodde i bostadsrätt). Eller att jag inte skulle kunna gå ut med min tvååring och leka på gården när jag hälsar på min syster när hon är på jobbet.

• k girl

När jag hälsar på min syster över en vecka, ska jag tydliggöra.

• k girl
    Fru U skrev 2011-10-18 09:25:52 följande:
    Då är de besökande till dig och därmed är du också ansvarig för dem
    Men de är ju inte vad kvinnan i TS hade sagt.
  • k girl
    Argo skrev 2011-10-18 10:47:59 följande:
    Jag har läst hela tråden och hittar exakt ingeting av det du påstår.

Förutom de som tramsar om "Åh, får inte min kompis barn leka här då?" så är det nog bara jag som ens nämnt det scenariot och jag har sagt att det normala (och självklara) är att man är ansvarig för sina gäster och deras beteende.

Sitter man och hävdar att lekplatserna BARA är till för de boende därför att försäkringarna ENDAST täcker de boende så menar man i förlängningen att utomstående, om det så är gäster, inte kan leka på lekplatserna ifråga.
  • k girl
    Argo skrev 2011-10-18 10:50:40 följande:

TS var ju inte besökande utan hade gått in på gården ändå. Hade hon varit besökande hade hon ju kunnat hänvisa dit så hade kvinnan fått reagera på det.

Kvinnan var för övrigt, som TS uppfattade det, ordförande.

Ja, och denna ordförande hade hävdat att det endast var de som bodde i lägenheterna i bostadsrättsföreningen som fick leka på lekplatsen. Även om jag var gäst hade jag tolkat det som att jag inte hade någonting där att göra.
  • k girl

Det torde vara rätt enkelt. Är marken kommunalägd eller i detaljplan satt som park- och rekreationsområde borde området också vara öppet för allmänheten.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(