• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • cey
    Vilaa skrev 2011-10-18 20:22:02 följande:
    Jag ser absolut din poäng i det, men att vara ute och gå med sitt barn som ser en spännande lekplats och vill springa dit och leka, ska du då förklara pedagogiskt för den att nej min son, den där får bara dom rika använda som har haft råd att köpa sig en bostad?
    Hur förklarar du pedagogiskt för ditt barn som ser en spännande klätterställning i en villaträdgård att där får bara dom rika som har råd att köpa sig villa leka?
  • Fru U

Jag har inte någonstans påstått att det är finare att äga sitt boende.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Sen är det väldigt fördomsfullt att tro att alla som beskriver hur det är eller hur man ser på något äger sitt boende.

Sen skulle inte hyresgästerna kunna avhysa någon för de äger inte marken, hyresvärden skulle däremot eventuellt kunna göra det.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • vadskajaghetadå
    UnderbaraMix skrev 2011-10-18 18:22:37 följande:
    Jag bor i ett bostadsrättshus från HSB. Jag vill INTE att obehöriga, oinbjudna ska använda sig av våra grillar, lekplatser m.m.
    Vore du en gäst, helt ok. Utomstående, oinbjuden? Nej tack!

Lika lite som jag vill att någon ska komma in och använda min soffa eller TV eller skötbord.
    ha ha ha

• sirisdotter
    Vilaa skrev 2011-10-18 20:16:38 följande:
    Du tror alltså inte att människor som bor i hyreslägenheter betalar dyrt dom med?
    I dom flesta fall brukar man säga att man tjänar på att köpa sitt boende, för att (särskilt stockholm) har hutlösa priser på hyrorna. Alla kan dock inte det för att det krävs fast anställning och bra inkomst för att få lån. Men vet du vad, jag är lite less på att det anses lite finare att ha "valt" att äga sitt boende och att man faktiskt betalar dyrt för det med. Som om inte andra skulle göra det samma... Pfff.
    Skillnaden är väl att i bostadsrättsföreningar är de boende med och bestämmer om pengar ska satsas på lekplats - eller stambyte,   tillbyggnad av balkonger där sådana inte finns,  bastu   etc.    Väljer man att lägga ett antal tusenlappar på EU-anpassad lekplats på innergården och det är 60 lägenhetsinnehavare som är med och betalar den via höjd månadsavgift  har man troligen annat intresse av den lekplatsen än något som en hyresvärd fixar.

Okej,   en drivande hyresgästförening kan kanske få värden att fixa lekplatser som blir hjärtefrågor för de som lyckats via hyresgästföreningen.
  • vadskajaghetadå
    finskaflikkan skrev 2011-10-18 22:18:30 följande:
    eller hur..
    SkrattandeDrömmer
  • Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 21:06:48 följande:
    Sen är det väldigt fördomsfullt att tro att alla som beskriver hur det är eller hur man ser på något äger sitt boende.

Sen skulle inte hyresgästerna kunna avhysa någon för de äger inte marken, hyresvärden skulle däremot eventuellt kunna göra det.
    Nä vi äger kanske inte marken, men det är kanske vi som har satt upp och betalat lekgrejerna.
  • liv10
    Mirva skrev 2011-10-18 23:24:44 följande:
    Nä vi äger kanske inte marken, men det är kanske vi som har satt upp och betalat lekgrejerna.

så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
  • finskaflikkan
    liv10 skrev 2011-10-18 23:44:56 följande:

så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(