• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 10:07:15 följande:
    Och jag köper inte argumentet om ekonomi och rädslan för att det ska bli kostsamt. Om det är en lekplats som barn kan skada sig på ska det åtgärdas och ingen ska leka där. I mina ögon är det ren och skär missunnsamhet. Mitt och ditt. Pinsamt.
    Nä, eftersom det inte är din ekonomi det handlar om så behöver du givetvis inte köpa argumentet, men faktum kvarstår - det kan bli rätt stora kostnader som drabbar en brf årligen pga utomstående som ut- och missnyttjar brf:ens mark och föremål.

Varför just den aktuella brf:en väljer att inte vilja låta utomstående använda deras grejer kan vi inte veta.
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:17:59 följande:
    Nä, eftersom det inte är din ekonomi det handlar om så behöver du givetvis inte köpa argumentet, men faktum kvarstår - det kan bli rätt stora kostnader som drabbar en brf årligen pga utomstående som ut- och missnyttjar brf:ens mark och föremål.

Varför just den aktuella brf:en väljer att inte vilja låta utomstående använda deras grejer kan vi inte veta.
    Men vi är väl många som bor i en BRF och som aldrig någonsin ens skulle tänka tanken . Dessutom .. hur håller man reda på vem som är behörig ? Man måste ha fantastiskt lite att göra om man kan hålla reda på alla som bor där + familjer + vänner ( eller får inte vänner heller leka där ) ?

Här handlar det om en snål tant helt enkelt med för lite att göra  , bara för att tanten sagt att de inte får leka där så betyder det ju inte att alla i den föreningen känner likadant .
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå

Vi har en lekplats och jag bor i en BRF så jag kan sätta mig in i situationen.

Jag tror att det är väldigt ovanligt, och om man är orolig för det bor man kanske på fel plats? 
    Idioter finns det ju överallt och det är man aldrig skyddad ifrån. 

På förskolan utanför oss har det hänt en del grejer. EN gång såg jag ett gäng ungdomar hålla på med nåt inne på gården, sen såg jag att de gick till buskarna. Jag gick ut och kollade i buskarna. Idiotjävlarna hade ryckt upp barnens odlade potatis. Hur fan kan man göra nåt sånt? Sen har dom målat på deras bänkar etc. Om jag hade sett det direkt så hade jag ringt polisen, eller jag hade ju inte behövt ringa då grannen är snut sen hade jag rusat ut med min hund.

Sabotage är ju inte okej någonstans, sen vem som äger marken är för mig oväsentligt.  
  • tinakk

Jag tycker det var Väldigt fult gjort av tanten !! Man kan väl dela med sig och var vänlig mot sina människor istället för att vara missunnsam? De kanske äger gården, men vad spelar det för roll om du är där med din ettåring och leker? Det är väl bara roligt att lekparken används skulle jag tycka. Tänkt vad världen vore bättre om alla va lite snällare mot varandra... 

• Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 10:23:17 följande:
    Men vi är väl många som bor i en BRF och som aldrig någonsin ens skulle tänka tanken . Dessutom .. hur håller man reda på vem som är behörig ? Man måste ha fantastiskt lite att göra om man kan hålla reda på alla som bor där + familjer + vänner ( eller får inte vänner heller leka där ) ?

Här handlar det om en snål tant helt enkelt med för lite att göra  , bara för att tanten sagt att de inte får leka där så betyder det ju inte att alla i den föreningen känner likadant .
    Framförallt handlar det, enligt TS, om ordförande i föreningen så det finns säkert en bra anledning. Ekonomi kan vara en. Ansvar vid olycka en annan. Tidigare busliv med påföljande princip en tredje. Det vet vi inte.

Och fortfarande: istället för att grina om att ts inte får gå in på någon annans fastighet och leka med sin unge - varför inte fokusera på den kommunala lekplats som faktiskt finns och ägga krutet på den och dess skick?
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:52:33 följande:
    Framförallt handlar det, enligt TS, om ordförande i föreningen så det finns säkert en bra anledning. Ekonomi kan vara en. Ansvar vid olycka en annan. Tidigare busliv med påföljande princip en tredje. Det vet vi inte.

Och fortfarande: istället för att grina om att ts inte får gå in på någon annans fastighet och leka med sin unge - varför inte fokusera på den kommunala lekplats som faktiskt finns och ägga krutet på den och dess skick?
    För att nu handlar det om snåla människor som inte ens kan dela med sig av en lekplats ?

Only in Sweden ... Geez !
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 10:33:14 följande:
    Vi har en lekplats och jag bor i en BRF så jag kan sätta mig in i situationen.

Jag tror att det är väldigt ovanligt, och om man är orolig för det bor man kanske på fel plats? 
    Idioter finns det ju överallt och det är man aldrig skyddad ifrån. 

På förskolan utanför oss har det hänt en del grejer. EN gång såg jag ett gäng ungdomar hålla på med nåt inne på gården, sen såg jag att de gick till buskarna. Jag gick ut och kollade i buskarna. Idiotjävlarna hade ryckt upp barnens odlade potatis. Hur fan kan man göra nåt sånt? Sen har dom målat på deras bänkar etc. Om jag hade sett det direkt så hade jag ringt polisen, eller jag hade ju inte behövt ringa då grannen är snut sen hade jag rusat ut med min hund.

Sabotage är ju inte okej någonstans, sen vem som äger marken är för mig oväsentligt.  
    Idioter finns överallt, ja. Men man kan, om man vill, minska risken för att drabbas av dem genom att styra upp vem och vilka som har tillgång till platser och grejer.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 10:53:54 följande:
    För att nu handlar det om snåla människor som inte ens kan dela med sig av en lekplats ?

Only in Sweden ... Geez !
    Du verkar vara väldigt fixerad vid pengar?!

Det finns, som skrivet, även fler skäl som rent objektivt motiverar att utomstående inte får tillträde hur som helst och var som helst.

Vilket skäl som förelåg här kan du ju knappast veta.
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:57:12 följande:
    Du verkar vara väldigt fixerad vid pengar?!

Det finns, som skrivet, även fler skäl som rent objektivt motiverar att utomstående inte får tillträde hur som helst och var som helst.

Vilket skäl som förelåg här kan du ju knappast veta.
    hahahah nja det är nog kärringen som är det isåfall ? och du som drog upp ekonomi i dina tidigare inlägg .

Jag menar ju snål  som i att inte dela med sig .. i detta fall av en lekpark .
  • liv10

fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(