• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Lindis1974

Sirisdotter: vad har kodlås med lekplatser och göra ? Menar du du att det finns låsta lekplatser?

• TheCoopers
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 18:34:55 följande:
    Argo : så du sitter och pluggar in vilka som är HR och vilka som är BRF där du bor? Elle vad det en gåva du fick vid födseln?
    Skrattar åt orden att normalbegåvade vet sådant. Där jag bor får man nog lägga ner hela sin lediga tid för att reda på detta. Om det äns räcker Och sen dessutom ska man plugga in villa BRF som har kommunala lekplatser och vilka som inte har det.
    Ja ja. Vi lever olika liv helt enkelt ...
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå
    LaFontaine skrev 2011-10-19 19:15:15 följande:
    Styrelsemedlemmarna kan bli personligt ansvariga om man anser att styrelsen underlåtit att handla. Det exemplet har dragits upp flera gånger om. Det är väl tämligen konkret?
    Svammel svammel...
  • Mirva
    Argo skrev 2011-10-19 12:44:04 följande:
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
    Det finns ju ingen vettig människa som tar och kollar upp ett hundratal eller som i vårt närområde femhundra hus huruvida de är hyresrätts- eller bostadsrättshus och dessutom kollar upp deras detaljplan, för det måste man också göra eftersom man inte vet om lekplatsen som ligger utanför ett hus ligger på bostadsrättsföreningens mark eller inte. Det är ju snarare en människa med något slags utvecklingshandikapp som skulle göra något sådant.
  • Mirva
    sirisdotter skrev 2011-10-19 18:46:00 följande:
    När jag bodde i Stockholms innerstad fanns kodlås nästan  överallt.   Är de borttagna nu,  eftersom det verkar finnas så många lekplatser där,  som är svårt att veta vems de är?
    Går man igenom en port för att komma till en lekplats säger det sig väl självt att lekplatsen tillhör något av bostadshusen. Det är väl lekplatser som ligger på ställen som man inte behöver gå igenom en port för att komma in i, vi pratar om?
  • Fidelis ad urnam

Hos oss är lekplatsen låst (sandlådan har ett lock med lås, leklådan har ett lås, gungorna sitter fast med lås osv osv) så det är inget problem för oss.
    Jag kan på ett sätt förstå tanten som sa till dig, då de kanske har haft problem med skadegörelse eller liknande. Men samtidigt känns det lite överdrivet.  

• LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 19:52:47 följande:
    Svammel svammel...
    Svammel? Vet du ens hur ett styrelseansvar ser ut? 
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 19:39:00 följande:
    Sirisdotter: vad har kodlås med lekplatser och göra ? Menar du du att det finns låsta lekplatser?
    Jag förstår inte hur man kan komma in på en lekplats i Stockholms innerstad utan att kunna koden.   Någon nämnde Sthlms innerstad,  därför tar jag upp det.   Vi hade kodlås,   vårt dagis (inhyrt i en BR)  tvärs över gatan hade kodlås,   även den förskola vi hänvisades till när vår förskola hade planeringsdag.    Och den förskollärare som bodde i kvarteret,  som en period tog hem  vårt barn när jag arbetade ob-pass.    Likadant där andra barnfamiljer bodde i Vasastan -  kodlås ¨överallt.
  • sirisdotter
    Mirva skrev 2011-10-19 20:21:50 följande:
    Går man igenom en port för att komma till en lekplats säger det sig väl självt att lekplatsen tillhör något av bostadshusen. Det är väl lekplatser som ligger på ställen som man inte behöver gå igenom en port för att komma in i, vi pratar om?
    Och du har hittat sådana i Stockholms innerstad,  där det är  svårt att  lista ut om de är kommunala? 
  • Lindis1974

Finns ju mänger men öppna gårdar i Stockholm. Finns dem med kodlås oxå. Både HR och BRF Vi har ju aldrig diskuterat låsta dörrar. Där kommer ju folk inte in.
    Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(